Jump to content
Annons

Hur sortera skivorna?


milton

Recommended Posts

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Hur har ni kategoriserat musiken när ni är ute och DJ:ar?

Och nu menar jag inte ni som kör laptop, utan cd & vinyl.

Ska dj:a mer seriöst i höst och behöver få ordning på röran...

I set/bpm-ordning är nog smartast ..

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång i tiden då jag var DJ då.... Lol kunde inte hålla mig..

Neh men seriöst..

jag skulle inte vilja kalla mig DJ men.. Jag lirade en del på trancefester runt om i länet förr... Det var från jag var 15-18.. Jag var alltså ingen "riktig" dj men skit i det..

Jag brukade sortera musik genom stil..

I första racket i väskan på vänster sida. där låg all musik som började med en kick... Sådan musik som var lätt att mixa in med andra ord..

Om jag nångång skulle missa att jag skulle mixa, så kunde jag lätt bara ta en skiva snabbt från vänster sida av väskan och veta att låten jag väljer börjar med en kick...

Sen i resten av väskan hade jag diverse musik.. Längst till höger så hade jag dock mest psykadelisk trance..

Kanske inte någon bra beskrivning men men 😉

jag använde mig mest av vänster sida i väskan efter som all bra musik låg där 😉

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag va på jd disco här omdan och testade lite, och jag kom väldigt snabbt fram till att det blev mycket svårare och mixa ifall men hade olika stilar att byta mellan, så när jag väl fixar en bra samling kommer jag nog försöka kategorisera dem efter typ av beat eller helt enkelt shanger...

fast det som du gjorde soundborn va la bara att ha backup planerna till vänster, och del låter inte så tokigt det heller 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Proffs-jocks sorterar inte sina skivor. Dom slänger ner plattor under förfesten.

Allvarligt - det veror helt på vilken typ av gig det handlar, är det en barspelning så spelar det ingen roll, du kommer ändå spela det du känner för i den ordning du känner för, en idé kan vara att sortera övergripande i genrer. Alltså att ha house, urban, pop/rock o.s.v. i hyfsad ordning i caset.

Gäller det en nattklubbs/dansgolvspelning är ofta genren tightare och du spelar en eller högs två olika stilar så det bästa är att sortera skivorna i den ordning du har tänkt spela dom. eller uppdelat i tempo (preplay, warm-up, build-up, peaktime, cool-down, peaktime igen och finish). Många jocks gör playlists som dom följer stenhårt och har skivorna i listordning, andra slänger bara ner skivorna och kör.

Jag sorterar i princip alltid mina skivor efter genre.

Bokstavsordning är ingen bra idé alls, det skulle bli jättekonstigt.

Sen har nästan alla jocks jag känner en nödskiva med 5-6 säkra och lättmixade spår att slänga in i mixen om nåt går fel - om en CD-släde hakar upp sig, om en nål går av eller efter en reset.

Dessutom så stavas det GENRE inte SHANGER eller något annat konstigt.

Testa lite olika varianter och kom fram till det som passar dig bäst - jag rekommenderar genreordning med inbördes tempo-ordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
annars funkar det väll bokstavsordning, shanger eller hur bra dom är

Hur bra dom är???

Vilken DJ skulle ha mindre bra skivor med sig till ett gig?

Caset ska vara fyllt av bangers, annars kan man lika bra skita i det...

Link to comment
Dela på andra sajter

fast det som du gjorde soundborn va la bara att ha backup planerna till vänster, och del låter inte så tokigt det heller 😉

Neh det var faktiskt ingen bakup plan 🙂

Jag lirade ju bara trance.. Och det enklaste för min del (som för många andra trance DJ's) är väl att mixa in beat med beat.. Alltså man mixar in låtar som börjar med enbart kick 😎

på så sätt kan du göra en fin beatmix om du vet hur du använder EQ osv på ditt mixerbord 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Många jocks gör playlists som dom följer stenhårt och har skivorna i listordning.....

Playlist vet jag många kör med..

det kanske inte är så dumt..

Är fan jävligt sugen på att börja lira igen 😛

fast satsa på det denna gång....

Link to comment
Dela på andra sajter

De två viktigaste sakerna måste väl ändå var att:

1. Kunna sin skivsamling

2. Sortera skivorna så att man snabbt kan hitta vad man letar efter

Sen om du hittar skivorna lättast om du sorterar dem i bokstavsordning, efter tempo eller färg på skivomslaget är mer personligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så stavas det GENRE inte SHANGER eller något annat konstigt.

jo, tänkte la det, jag stavade gener först men tänkte att, nej det är ju inte rätt, så jag svansade lite 😕

monrel: mjo, det är nog sant det

danny: kan det inte finnas låtar som passa hur bra som helst på vissa ställen men inte på andra, för finns det det så kan man ha med sig "kassa" låtar till ett gig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
danny: kan det inte finnas låtar som passa hur bra som helst på vissa ställen men inte på andra, för finns det det så kan man ha med sig "kassa" låtar till ett gig...

Nja...

Man ska ju ha ganska klart för sig vilken typ av gig det handlar om och alltid ha med sig rätt grejer.

Fast ibland går det såklart åthelvete.

Men, är man inte så självsäker och nice så man inte kan få ett electro- eller kasedansgolv att dansa till dub eller stenhård urban så ska man inte tacka ja till diffust beskrivna spelningar.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...