Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Fick hem ett trummikset för ett tag sen och provade det igår i vår lokal. Lokalen är under inga omständigheter akustikbehandlad då vi jobbat med digital inspelning hittills vilket självklart medförde att jag fick lite jobbiga reflektioner, främst i baskaggemicken vilken lät som någon blåste på den efter varje "slag". Jag löste det lätt genom att isolera in den med en gammal matta, men vill ju självklart ha det mer proffessionellt i studion.

Problemet i mitt fall är att jag har trummorna i ett hörn av rummet(vanliga gipsväggar runtomkring) och att taket ovanför trummorna lutar ganska kraftigt in mot mitten av rummet och taknocken. Lokalen är på 56 kvadrat men jag vill inte bemöda mig att bygga ett trumbås och därigenom begränsa ytan eftersom jag använder platsen som replokal också. Därför undrar jag om det kan vara funktionellt att sätta upp en form av badrumsstång(sån för draperier) på detta sätt: |_ och sedan hänga nån form av tjockt tyg från båda fästen av stången så man kan "dra för" och bilda ett bås på det sättet?

Jag antar att det kan stoppa en hel del reflektioner, men vad som kanske är viktigare är då öppningen som uppstår ovanför stången som får hänga i ett snöre från det lutande taket. Bör jag göra ett litet tak där ovanför och sätta absorbenter på eller bör jag placera absorbenter på det lutande taket direkt, alternativt inte göra någonting alls?

Kan detta fungera i någorlunda proffessionella sammanhang?

Annons
Postat
taket ovanför trummorna lutar ganska kraftigt in mot mitten av rummet

jag tolkar det definitivt som att taket är tvärtom mot det du tydligen menar, när du skriver så här...

dämpa du med draperier etc,ljudtunnlar gjorda av mattor eller madrasser i rörform där du sätter miken för baskaggen tex, ser lite lattjo ut men detta är väl ingen utställningslokal som måste se snygg ut, snarare en ljudfråga och bygger du inte ett bås(vilket jag hade gjort i ditt fall,har redan gjort i mitt fall...)så får du hålla tillgodo med patentlösningar som ovan...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.