Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vi har tänkt använda våra fina kulturrådspengar till att köpa en laptop PC för livebruk. Vi har ca 10 000 :- för ändamålet. Surfar runt och försöker hitta alternativ men snurrar in mig i alla olika processorer...framförallt i solo/dual core och Ghz... mina frågor:

* Måste program vara optimerade för dual core för att kunna utnyttja det?

* Vad är egentligen skillnaden mellan solo och dual core - är ex. Pentium Centrino Dual Core 1,6 Ghz bättre eller sämre än Pentium Centrino M 2.0 Ghz (solo)?

* Är det skillnad på "dual core" och "Core duo" ???

* Vad sjutton är FSB ?

* Vad sjutton är chipset ? ("Se till så du får ett chipset som är bra för det du tänker göra. ")

I övrigt förstår jag att

det är viktigt med snabb hårddisk (7200 helst)

Inte delat grafikkort

Mycket RAM

* Nått mer som jag borde tänka på?

Over and out

EDIT: Lade till och rättade mig...

Redigerat av silkwood
Annons
Postat
* Måste program vara optimerade för dual core för att kunna utnyttja det?

Ja, kör du flera program samtidigt så fördelar dock operativsystemet processorkraften.

* Vad är egentligen skillnaden mellan solo och dual core - är ex. Pentium Centrino Dual Core 1,6 Ghz bättre eller sämre än Pentium Centrino M 2.0 Ghz (solo)?

Det beror på hur väl optimerat programmet är för att hantera flera processorer eller processorkärnor. En Dual Core 1.6 GHz är två stycken 1.6GHz vilket ungefär bör vara jämförbart med en 2.0-2.5 Ghz processor.

* Är det skillnad på "dual core" och "Core duo" ???

Dual Core är beteckningen på en processor med dubbla kärnor, Core duo är produktnamnet på Intels processor med dubbla kärnor.

* Vad sjutton är FSB ?

Front Side Bus, det är helt enkelt systembussen som används för att enheter i datorn ska kunna skicka information till varandra.

* Vad sjutton är chipset ? ("Se till så du får ett chipset som är bra för det du tänker göra. ")

Chipset är styrkretsen på moderkortet. I nuläget finns främst tre tillverkare: Intel, Via och Nvidia där olika chipset'ar lämpar sig olika bra för musikdatorer. Ta en titt på rekommendationer från Digidesign för tips om vad som kan fungera. För Intel processorer anses 975 och 955 vara bäst medan 945 fungerar bra med lite enklare grafikkort.

/Majken

Postat

Tackar Majken!

Dimmorna lättar en smula...

>Det beror på hur väl optimerat programmet är för att hantera flera processorer >eller processorkärnor. En Dual Core 1.6 GHz är två stycken 1.6GHz vilket >ungefär bör vara jämförbart med en 2.0-2.5 Ghz processor.

Är det alltså i de fall som programmet är optimerat för dubbla processorer?

Vi köper datorn för att primärt använda med ett program - Möbius . Jag väntar på svar från Möbius-forumet om huruvida det ä optimerat för dual core... Å andra sidan tänker vi oss att köra Möbius som VST i ex. Ableton Live, så då kanske dual coren är värt ändå?

Den här går på 10500:- ungefär.

Från DELL:

BAS Intel® Core™ Duo Processor T2250 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)

1 Gig ram , 80G hårdisk (7200). (inte delat grafikkort)

Skulle det vara ett fungerande val tro???

Postat

Jag smashar på med en fråga till med förhoppning om att nån har kunskap/ork...

Grafikkortet.

Det finn en version på DELL, som verkar shysst:

InspironTM 640M

BAS Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

MINNE 1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)

HÅRDDISK 60GB (7,200 rpm)

Bättre processor vad jag förstått, högre ghz för lägre pris. Men - "Integrerad Intel® UMA grafik" alltså sannolikt delat, eller? Förlorar man så mycket att det är mer värt med den andra varianten med lägre ghz och, tror jag, sämre version av processorn (T2250 / T2400)?

Svåra val här i livet...

Postat

Jag testar en

BUMP

Den stora frågan för mig är alltså -

Är det viktigare att ha grafikkort som inte är delat

eller att ha bättre processor (Intel Core Dual 1.66 Ghz T2250 vs 1.83 Ghz T2400)

Datorn ska främst spela in och spela upp ljudfiler i realtid (i programmet Möbius), ev. köra någon enstaka VST.

Tack

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag gissar att du i en blindtest inte skulle märka skillnaden på maskinerna för det ändamålet du har definierat.

Postat
Jag gissar att du i en blindtest inte skulle märka skillnaden på maskinerna för det ändamålet du har definierat.

Tack så mycket Tsmalmbe! Jag lutar åt den senare varianten med delat grafikkort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.