Jump to content
Annons

135hz förstärks något enormt!


mtornros

Recommended Posts

Hej!

Har precis flyttat in i en ny lägenhet, dit studion självklart fick följa med. Dock så märkte jag direkt att frekvenserna kring 130-140hz blir nåt helt sanslöst starka, det går verkligen inte att lyssna normalt.

Jag har testat att flytta runt monitorerna i rummet, samt testat olika rum, men problemet kvarstår mer eller mindre oavsett placering (förutom i köket, men där vill jag inte gärna arbeta 😳 )

Mitt förra rum var väldigt tacksamt så jag har hittills inte ansett att jag behövt absorbenter m.m. men behöver ju förmodligen det nu.. Så jag gick till Jam, men killen där hävdade bestämt att sådär lågt i registret så skulle jag inet använda absorbentmattor bakom monitorerna, utan snarare tjock frigolit under dem.

Jag har inte hunnit testa ännu, men tar gärna lite tips från er också. Jag vill hemskt gärna få bort de kraftiga frekvernserna!

Jag läste även i ett några månader gammalt nummer av Studio att för frekvenser runt 200hz behövs en 42cm tjock absorbent, vilket alltså innebär att jag skulle behöva runt....70cm 😳

Jag sitter på min korta kafferast på jobbet och skriver detta, så jag har säkert missat en massa grundläggande detaljer, men fråga gärna om det är något ni undrar och ös på med tips 😳

Tack så mycket!

mvh Martin

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena

Är inte så bra på det där med absorbenter...

En tanke jag får är att du kanske har placerat monitorerna vid en gipsvägg, vilka kan ha en tendens till att börja vibrera med basen?

Kanske kan du eq:a lite försiktigt på masterbussen med en bra eq?

// Klas

Redigerat av Magnetic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger dig...

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Mycket bra (!) sida om akustik - handfasta tips å så.

Fö, testa med att slänga in såna däringa inplastade balar med glassull i hörnen av rummet - fult som stryk, men funkar ypperligt! Snyggare lösning är att köpa styva stenullsplattor och ställa dem mot två väggar som möter varandra. Sy in dem vetja, med ett snyggt tyg som släpper igenom luft. Galant å mucho bättre för basen!

edit: felvastning

Redigerat av jkn
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Bra länk jkn gav dig.

Basfällor krävs. Mycket av dem. Börja där och balanser mellanregister och diskant efter hand. Stenull från byggvaruhuset. Ett par balar. Antingen bara som de kommer eller inslagna i tyg. Markisolering 7cm eller 10cm har jag använt med bra resultat.

Tyget hindrar fibrerna att flyga runt -- kliar. De kan vara en hälsofara om man jobbar i kringflygande damm varje dag, är man rökare är det extra farligt, men för några dagars fixande är det inget problem.

Gunnar

PS: personalen på Jam visar tydligt sin kompetensnivå verkar det som.

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ett fenomen, det är en stående frkevens, kan du rita upp rummet och ge oss dimensionerna så kan man lätt räkna ut vad och var du ska sätta absorbenter.

Ja, här har du en länk så du kan fylla i rummets dimensioner.

Sidan är gjord av en amerikan så du ska använda punkt istället för komma (t ex 6.5 istället för 6,5). Och kom ihåg att trycka på knappen "compute metric" om du anger måtten i meter.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Vilka mått har rummet? Med hjälp av lite matte kan man ränka ut vilken mode det är som är besvärande, vilket kan vara till hjälp när man ska försöka hitta åtgärder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Det är inte ett fenomen, det är en stående frkevens, kan du rita upp rummet och ge oss dimensionerna så kan man lätt räkna ut vad och var du ska sätta absorbenter.

Ja, här har du en länk så du kan fylla i rummets dimensioner.

Sidan är gjord av en amerikan så du ska använda punkt istället för komma (t ex 6.5 istället för 6,5). Och kom ihåg att trycka på knappen "compute metric" om du anger måtten i meter.

Tack så mycket för alla svar!

Jag har inte måtten här för tillfället, men ska kolla upp det så snart som möjligt. Dock så uppskattade jag rummet till 7*4.5*2.2 (m) vid en testkörning, men de siffror jag får fram säger mig tyvärr inte så mkt.

Jämför jag dock kolumnvärdena i %-kolumnen med de jobbiga frekvenserna i rummet när jag lyssnar, så verkar ju det ändå finnas något samband. Är ett högt %-värde en förstärkt signal pga. t.ex. en stående våg?

Dock så återstår ytterligare några frågetecken. Som jag skrev i första posten så uppstår detta i varje rum i lägenheten, förutom på ett ställe i köket (dock finns problemet återigen om jag flyttar monitorerna till andra sidan köket). Det verkar alltså inte vara bara vardagsrummet som spökar, där jag har tänkt sitta. Skulle det då ändå hjälpa att bygga ett parbasfällor bara i vardagsrummet, om detta problem kanske faktiskt beror på hela lägenhetens konstruktion?

Se gärna denna tråd som handlar om mitt basfälle-bygge som jag tänkte dra igång i veckan.

Tack!

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...