Jump to content
Annons

Elias Fredriksson - två fjolliga smakprov


Recommended Posts

Japp, passar härmed på att hojta lite om Elias alldeles egna fullängdare. 13 spår totalt blev det. Den blev färdig strax före jul så man kan lungt säga att det tar tid för mig att få tummen ur och posta här. Nu har jag äntligen "offentliggjort att det är klar 😉

elias_omslag.jpg-for-web-NORMAL.jpg

Och hursomhelst så kommer här två smakprov på vad som ligger på skivan.

intresserad av ett ex? har en hundring över? skicka ett pm. I övrigt så är kommentarer alltid välkommna.

LÅTNAMN/LÄNK: En julikväll med dig

ARTIST/GRUPP: Elias Fredriksson

GENRE: Fjollpop

LÅTLÄNGD: ca 3 minuter

KOMPOSITÖR: Fredrik Eliasson

PRODUCENT: Fredrik Eliasson

EV. MEDVERKANDE: Elias, Kåre Magnusson, Olle Eronn.

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STATUS: Färdig

LÅTNAMN/LÄNK: Stina

ARTIST/GRUPP: Elias Fredriksson

GENRE: Fjollpop

LÅTLÄNGD: ca 3 minuter

KOMPOSITÖR: Fredrik Eliasson

PRODUCENT: Fredrik Eliasson

EV. MEDVERKANDE: Elias, Peter Hedin, Jon Olsson

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STATUS: Färdig

Hoppas ni gillar, kära vänner!

mvh, Eliasson

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte försöka mig på en rec nu när jag sitter och lyssnar, hinner nog inte med alla låtar ikväll dock.

Skriver medans jag lyssnar:

1. Bistra visan: Skön ljudbild! Lyssnar i hörlurar och musiken passar perfekt för det. Bra närhet i instrument och sång. Bra öppningslåt. Sången passar till musiken även om jag själv föredrar mer tryck. + för mkt fina stämmor & harmonier.

2. En julikväll med dig: Skivan fortsätter i samma stuk, börjar undra om det kommer komma en låt som bryter av. Men hantverket är mkt gott med många små detaljer i ljudbilder som kommer och går. Känner av någon anledning att jag hade velat ha ett texthäfte med, skulle vara skönt att följa med i.

Happ, där var låten slut kändes kort fast den klockar in på 3.02. Nog ett gott tecken.

3. Ta ett glas till: Så där ja! Där kom den rytmiska avikningen, lite lätt samba. Gillar basgången. Trumpet gillar vi också. Bäst hittills!

4. Stina: Den här känner jag igen, har den legat uppe tidigare? Alltså inte i den här posten. Jaja, bra percussion hursom helst. Känner vid det här laget igen ljudbilden.

5. Ett slut för oss: Skönt med melodin som gitarren och pianot följ åt på.

Känslan av att vilja ha ett texthäfte återkommer. Inte för att det är svårt att höra vad som sjungs men att man inte kan koncentrera sig på musiken. Känns som den typen av musik där texten är viktig.

ok får fortsätta sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

claypool, underbart roligt med en recension! och oändligt tack för att du tog dig tid att göra det. Det där med texthäfte kan jag hålla med om, men det föll bort under arbetets gång av någon anledning. Så här i efterhand kan jag dock konstatera att det hade varit skönt att ha med ett sådant.

Roligt att du gillar "Ta ett glas till" ! Jag hade oerhörda problem med den mixen innan jag blev nöjd.

Ser med spänning fram emot resten av recensionen! Kan ju tilläggas att Butchers Ballrom gått varm här i studion. Hittils leder "Zodiac Virtues" knappt över "Heroines" och självklart "Velvet Embracer".

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju förutsättningarna ändrats lite iom att jag lyssnat på skivan några ggr

men alright... here we go.

6. Rosa kuddar: Upsluppen stämmning med sparsmakat komp och vissel, sången har lite annan karaktär än de tidigare, verkar vara lite längre bort, med annan rumsklang, och inte lika säker som de tidigare. Kankse annat inspelningstillfälle? Sköna snabba ackordväxlingar på gitarren vid 0.50. En idé som kanske kunde nyttjats mer. Ett mellanspår tycker jag.

7. Emma & Klas: Kan vara så att den här sitter bättre för att jag hört den tidigare. Sången ligger återigen närmare. Texten fastnar och träffar på ngt sätt och gör nog den här låten till den bästa låten på skivan. Inte musikaliskt ngt som jag normalt skulle falla för. Skulle passa fint på en Emmabodascen föreställer jag mig, även om jag aldrig varit där. Återigen ett plus i kanten för passande harmisar. Tjejen som körar lyfter verkligen arret.

8. Sudda bort: Skön inledning, sen utecklas låten inte riktigt. Kan vara min rastlöshet som gör det men hade här velat ha ett spår med lite mer fart och fläkt i men det kanske inte skulle passa på skivan. Klart godkänt ivf.

9. Svaj: Kvinnlig fägring är ett återkommande tema, ett till synes outtömlig källa till låtinspriration. 😉 Lättbossa.

10. Sovsång: Passande låttitel med tanke på introt, verkligen soft inledning. Återigen fastnar texten, sharlakansvarm (stavning??) är snyggaste formuleringen på plattan. Nr 3 på skalan efter "Emma & Klas" och sen "Ta ett glas till".

Tja, där var mina 10 cent.

Musikaliskt ligger det ju långt ifrån vad jag vanligen lyssnar på men hoppas att kommentarerna gav ngt.

Link to comment
Dela på andra sajter

claypool, tackar och bockar. Fantastiskt roligt att läsa din recension, detta är min första recension ever :rolleyes:.

Emma & Klas och Sovsång är två av mina favoriter de med. Rosa Kuddar är den äldsta inspelningen på skivan, tror den är inspelad redan 2003 om jag inte missminner mig. Mixen är lite väl blöt där, och ett jobbyte gör att jag inte kommer åt orginalsessionen. Därav parantesen (nostalgiversion). 😕 Och sången, tja...jag var mycket osäkrare då.

hursomhelst, 1000 tack för din recension, claypool. Jag skall försöka mig på en jag med 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra. Opretantiöst, avslappnat och ärligt. Låter lite hemmainspelning om det mesta men vem bryr sig? Det gör förmodligen bara allt bättre. Fjollpop är ett perfekt namn på genren.

edit: stavfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

VacUm Tack för det! Detta var fin kritik, världen behöver mer fjollpop!

joe_labero tack och bock. Jag misstänker du kan behöva lite lugn och mys efter all technooutblast? 🙁

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kalasgrattis till en egen skiva...coolt...schyssta närvarande texter i bägge låtarna, vilsamt att lyssna på. Det enda jag tycker fattas är ett typ. ett elpiano eller någon pad eller liknande för att få udden ur det markerade gitarrkompet som i längden gör att det känns enformigt...men det är så dags nu när det är klart 😄🙁 men på det hela taget (dom två jag lyssnat på) kalaslåtar... :rolleyes:😄

Hur gick du till väga? hemmavid eller studio? 😕tog det lång tid? och är man trött på låtarna efter så intensivt jobbande eller???

/ karl

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar karl. mjo...gitarrkompen ja. Hela idén med Elias Fredriksson var att försöka hålla sig så akustisk och retroanalog som möjligt. Dvs inga som helst pads eller elgrejor. Bara akustiska instrument. Allting är visserligen inspelat i ProTools i MAC miljö och föga analogt men i gengäld försökte vi att spela allting istället för att välja ut det bästa och seda klippa och klistra. I slutskedet kändes det dock lite väl rullbandarhardcore och jag kapitulerade inför tidsbristen. Alltså blev vissa saker klippta och klistrade, men 85 % är nog gjort på gammalt hederligt sätt.

På det här viset så blev det ju brist på ackordinstrument när jag skulle utesluta elgrejorna. Fick tillåta en elbas, en nordlead tror jag det är och en (1!) pad tillslut. Würlitzern räknas inte 😆

Då kan det ju lätt bli så att man ledsnar på allt gitarrvevande efter en hel skiva!

Tillvägagångssätt:

Är lyckligt förunnand att kunna bruka studion jag jobbar i även på fritiden. Så låtarna är inspelade kvällstid av mig och glada musikantvänner. Kära återseenden och skön ölrelax i studion långt inpå nattkröken. Låtarna och inspelningarna är med ett undantag skrivna och inspelade mellan 2003 och 2005. Jag tröttnade konstigt nog aldrig på dom under "resans" gång. Det fick ta sin tid och det var inte förrän på slutet jag tvingade mig att hetsa färdigt den innan jul. På det sättet blev det aldrig stressigt. Jätteskönt.

Hela grejen var mest tänkt som en dokumentation av vad jag gjort, ngt konkret att titta på och hålla i än en mapp på en undangömd hårddisk. 🙂

oj va mycket text. Hursomhelst karl, roligt att du gillade det!

och claypool, japp, det ska jag göra 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...