Jump to content
Annons

Industristandard

phillee

Recommended Posts

Hej. Jag har sedan jag börjat producera musik alltid använt mig av Cubase.. Jobbar just nu med en producent från New York. Han menar att jag skall byta till Protools. Vilket program är egentligen industristandard? Använder vissa producenter som jobbar med vissa genrer olika program? Nån som vet hur det ligger till?

/ Phille

Dela på andra sajter

Annons

Det var inte länge sedan detta var på tapeten i någon annan tråd här o då var det just ProTools som nämndes som standard... någon annan kommer säkert att bekräfta detta inom kort! 🙁

Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll vad som är industristandard? Är det inte du som skall hitta det som passar dig bäst?

Men, absolut, man skall alltid ha koll på alternativen. Det du bör titta på är antagligen ett "riktigt" ProTools system, HD. Kostnaden för att kliva på är rätt stor, men det man får är mycket behandlingskraft som möjliggör mycket låg latency.

Den medvetet amputerade versionen LE är nåt annat. Där tycker jag Digidesign skjuter sig själva i foten, om inte annat för att urvalet av hårdvara är så himla begränsat, antingen Digidesigns två burkar eller M-Audio, inga andra alternativ. Varför de inte kan släppa en version med fritt antal kanaler och fritt användande av hårdvara är bortom min fattningsförmåga.

Gunnar

Dela på andra sajter

Tack för svaren.. Varför jag vill använda det program som anses vara industristandard är pga att om jag skulle göra musik med andra producenter eller om jag vill att någon artist på andra sidan jorden ska spela in på mina låtar så kan jag skicka över Protools sessionen istället för att artisten ska flyga hem till mig och spela in. Jag har hört att många artister aldrig träffas vid inspelninga av feat. låtar och dylikt, utan dom skickar bara sessionen imellan dem och spelar in på varsit håll... vilket leder mig till min nästa fråga, om man skulle ha olika program, går det möjligvis att öppna en cubase fil i Protools eller på något sätt göra en sådan fil kompatibel så den kan öppnas i session format så att säga i det andra programet?

Dela på andra sajter

Fast det krävs inte att skicka hela sessionen. Det räcker det att skicka en stereomix av komp med mera, det som finns vid tillfället. Sen kan sångaren (eller vad det nu är) lägga på sin röst och skicka tillbaka som en fil. Du kan sen läsa in den och mixa vidare i din session.

Ett alternativ är att skicka varje spår som en .wav fil, då kan man byta fram och tillbaka. En nackdel med att skicka sessionen är annars att bägge parter måste ha samma plugins. Mixning brukar bara en person ändå göra i slutet.

Gunnar

Dela på andra sajter

Här kan du läsa om ett stabilt och myycket bra HD system!!

sen finns ju DigiDelivery om två stycken producenter med PT ska skicka prylar till varandra. verkar bra som fan. snackade med min chef idag om att vi ska införskaffa det till företaget! får se va som händer! kul att du jobbar med en new yorkare!! 😄

Dela på andra sajter

Ja det är kul att arbeta med någon med lite annorlund perspektiv och metoder eller vad man ska säga.. Ja ett HD system är ju målet men än så länge så får jag klara mig utan av finasiella skäl 😄 Producerar mest Hiphop och RnB men gillar också att exprimentera och mixa in andra stilar fast med hiphop/RnB som grund. Vad jobbar du med?

Dela på andra sajter

Industristandard hit och industristandard dit,what the fuck...who cares... 😛

En snubbe från Florida som jag snackade med sa precis tvärtom,jävla PT-hype ni har där i Sverige helt enkelt:

Alla kör med Cubase här i Staterna osv... 😛

Jag tror dock att de flesta STORA privata/komersiellastudios har PT-HD och att musiker i allmänhet har Cubase SX (som är mkt bättre) och att det tråkigt nog kan vara vettigt ur kompatibilitets-synpunkt om du kör med LE och så kan de mixa vidare/tracka i andra studios etc etc...så har jag gjort i min studio,trots att jag arbetar i Cubase 99% av tiden eller analogt på TASCAM ATR-60-16 (1"bandare/16 kan.)

Man måste altså ha samma leksaker som de stora killarna om man vill vara med i sandlådan, get it?!? 🙂 komersiell bluff hela vägen,som med allt annat här i livet,äcklig planet faktiskt-men rätt kul med snygga brudar o bira ibland... 😄 och skön musik förstås!!!

Dela på andra sajter

håller med florian att man kan inte prata om standard inom musik, inte riktigt när han påstår att cubase är bättre än PT...

standard förändras mycket på var man är: i staterna är sonar större än cubase, andra sequencer som inte är så kända här som sequoia eller digital performer används flytande. PT är kanske den största bland stora studio, men det är inte säkert... du kan lika gärna träffa någon som jobbar med nuendo... det tar aldrig slut

Dela på andra sajter

...äcklig planet faktiskt...

Sorry om jag är o.t. men var detta vad du menade att skriva? Annars kan du hojta till när du hittat en bättre - jag hänger lätt på! :rolleyes:

Dela på andra sajter

inte riktigt när han påstår att cubase är bättre än PT...

😳 måste ju dra till med något för sakens skull...är väl sak samma tror jag,rent motormässigt i dessa båda system,vem bryr sig om 3 år/10 år osv??? 🙁

Har för mig att så inte är fallet. Tycker dock att det finns roligare pluggar till Pro Tools än till Cubase.

Till Pro Tools kan man väl skaffa en komplettering som möjliggör användandet av omf-filer. Steinbergs plattform kan så vitt jag vet spara i det formatet vilket ger dig möjlighet att blanda plattformer.

Dela på andra sajter

"..musiker i allmänhet har Cubase SX (som är mkt bättre).."

🙂

hmm.. vill inte få tråden att spåra ur, men detta var det knäppaste jag läst idag!!

edit: inget påhopp florian! men skoj var det..🙂

Dela på andra sajter

Där tycker jag Digidesign skjuter sig själva i foten, om inte annat för att urvalet av hårdvara är så himla begränsat, antingen Digidesigns två burkar eller M-Audio, inga andra alternativ. Varför de inte kan släppa en version med fritt antal kanaler och fritt användande av hårdvara är bortom min fattningsförmåga.

Gunnar

Enkelt - vi vill vara säkra på att det fungerar, samt att man får ett komplett körklart system med både hård och mjukvara. vad det gäller hårdvaror på LE och M-Powered så blir de ju fler hela tiden..

Mvh,

Micke

Digidesgin

Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
kommunismen lever...tydligen...finns ju bara en standard enl. pro-tools maffian... 😉 hype hype hype säger jag bara!!!

Word.

Som jag har fattat det så är industristandard att göra riktigt bra musik och bry sig mindre om viken miljö man jobbar i...

Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
jag tycker det är skitviktigt att man kör det som är branschstandard. Speciellt om man ska vara kompatibel och arbeta med andra studios.

Protools och Logic 4-evah

Jag tycker att det är skitviktigt att man gör bra musik. Speciellt om man ska vara kompatibel och arbeta med andra studios.

Dela på andra sajter

jag tycker det är skitviktigt att man kör det som är branschstandard. Speciellt om man ska vara kompatibel och arbeta med andra studios.

Protools och Logic 4-evah

Jag tycker att det är skitviktigt att man gör bra musik. Speciellt om man ska vara kompatibel och arbeta med andra studios.

😉😆😮

Dela på andra sajter

Pro Tools LE kan väl inte exportera till OMF? Inte som standard väl iaf? Känns som det viktigaste om man ska byta studios en massa.

Redigerat av Phobos
Dela på andra sajter

kommunismen lever...tydligen...finns ju bara en standard enl. pro-tools maffian... 😉 hype hype hype säger jag bara!!!

😆

there is no such thing as the mafia!!!

Dela på andra sajter

Där tycker jag Digidesign skjuter sig själva i foten, om inte annat för att urvalet av hårdvara är så himla begränsat, antingen Digidesigns två burkar eller M-Audio, inga andra alternativ. Varför de inte kan släppa en version med fritt antal kanaler och fritt användande av hårdvara är bortom min fattningsförmåga.

Gunnar

Enkelt - vi vill vara säkra på att det fungerar, samt att man får ett komplett körklart system med både hård och mjukvara. vad det gäller hårdvaror på LE och M-Powered så blir de ju fler hela tiden..

Mvh,

Micke

Digidesgin

tycker bättre om PT o dess hårdvara pga. att det (som tidigare nämnts!!) är bara att plugga in o köra.. till o från kommer det ju alltid uppdateringar, o då är det bara att punga ut. sen vet man att det funkar!!

sen hur använder sköter sig, är en annan sak..!!! 😉

då är det bara att hoppas på ett LE-system i framtiden som bygger på DSP-kraft!!!

peace!

edit:(förresten är cubase fult!)

Dela på andra sajter

nej cubase är mkt snyggare men smaken...

visst fasen är musiken viktigast och det här med att byta studios hit och dit bla bla bla är väl mest ett gissel får jag som studioägare anse,även om det givetvis finns många fördelar med att jobba med någon på andra sidan jorden men det är ju som herrn sade,bara att skicka wav,superenkelt helt enkelt...

varför är det dåligt med att jobba med ett projekt i olika studios då???

Jo för att det blir för många kockar inblandade, varför funkar inte detta med gemenskap och kollektivt arbete längre, i dessa tider då ingen har tid för något längre, är just det jag vänder mig emot samt att jag tycker en producent/tekniker skall ha ansvaret hela vägen då detta är mkt bättre för känslan i produktionen och trots att mångas uppfattning är den rakt motsatta pga att de anser det nyttigt med olika öron etc så är det ändå fel enl. Florian och några till tekniker (I England finns en känd och mkt trevlig sådan) på jorden...låt folk ta sig ut på landet och glömma allt annat för en vecka eller 2---då jävlar blir det grejer gjorda i en skön anda,tro mig-det är min affärs och kreativitetsidé ju... 🤪

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.