Jump to content
Annons

Köp av bra förstärkare och högtalare?


zutztrutz

Recommended Posts

Goddag,

Jag vet inte om detta är rätt forum för den här frågan men jag testar.

Jag är intresserad av att köpa nya högtalare och en ny förstärkare, alltså en ny stereoanläggning. Jag har dock ingen aning om vad man ska ha. Mina krav är att kunna spela våldsam hårdrock högt utan att förlora detaljerna i låtarna. Jag är alltså ute efter "bra" ljud, härlig fet bas och en diskant som inte är för vass etc. Nytt eller begagnat spelar ingen roll. Hur mycket kostar en sån här uppsättning? Hur långt kommer man med 5 - 6 000?

Det behöver alltså inte vara någon gourméstereo, jag vill bara ha högt och bra ljud.

Tack på förhand och ursäkta om jag ställer frågan på fel plats.

/gn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Totem Dreamcatcher skule jag ha valt om inte designen skulle ha gått före ljudet. Sånt är livet. En bra sub till dom, kan inte rekommendera nån, med det sköter säkert nästa svarare om 😳.

NAD gör bra stärkare. Allmänt: Vill du spela bra ljud, satsa på en traditionell 2-kanalers förstärkare. För den givna pengen för du bara skitbilligt DSP-kakka i form av 5.1 som lämpligen bör undvikas i hifi-bruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

CV är en hybrid mellan PA och hemmalyssning. Så långt ifrån hifi man kan komma *). Men de lever ju inte på hifihyp utan bashype. Bas och tryck finns det tillräckligt i CV.

*) Yoghurtsburkarna de har i Giganus icke beaktade.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
jag kör på det gamla hederliga sättet

Definieras det gamla hederliga som att inte lyssna på musik, utan istället gorma oväsentligheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det blir bra. HK har relativt högklassiga stärkare. Högtalarna ser fina ut, vilket oftast hjälper dom att låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ja, jämför olika märken på högtalare och förstärkare innan du bestämmer dig om du kan. Själv gjorde jag så att jag gick runt och lyssnade på kanske 30 olika högtalarpar i olika butiker då det begav sig för ett par år sedan.

Dynavoice är inga dåliga grejer. I mitt test råkade jag missa dem, eller också gjorde jag testet precis innan den modellen kom ut. Ska man gå efter recensionen i din länk, så äre de ju strålande och extremt passande för ditt behov!! Finns förutom i svart även i mellanljus tränyans (bok?) tror jag va, för den som vill.

Förstärkaren var inte bara mycket snygg, det är ju en HarmanKardon för jösse namn. När jag köpte min förstärkare för 15 år sedan, sa valde jag mellan H/K och Luxman till slut. Det råkade bli den sistnämnda. Men märkte igår att den efter lång tid börjat knastra ordentligt på kontrollerna. Skulle nog fasen valt den där H/K 970 om jag köpt idag.

HK970.jpg

2 x 80 W (vid 8 ohm). 3700 SEK.

MYCKET BRA val, tror jag! Verkar extremt prisvärt.

Lycka till!

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

När du ändå är på HiFi-Klubben, kolla framförallt in Cambridge Audios förstärkare. Jämför också antalet ingångar och utgångar, sånt är ju viktigt!!

CAM640AV2SI_1_m.jpg

2 x 75 W (vid 8 ohm). 3500 SEK.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

10444_prod.jpg

XTZ Class-A 100: 4990 SEK

Kan vara ett alternativ kanske, om du går upp i watt och en del i pris.

Läs om dem på Fyndbörsen

🥰

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, det blir svårt att bestämma sig 🥰

Vad är egentligen skillnaden på hifihögtalare och "partyhögtalare"? Och hur stor blir skillnaden? Jag har hört att man ska betala ungefär lika mycket för förstärkare som högtalare men är det viktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Tack för svaren, det blir svårt att bestämma sig  😆

Vad är egentligen skillnaden på hifihögtalare och "partyhögtalare"? Och hur stor blir skillnaden? Jag har hört att man ska betala ungefär lika mycket för förstärkare som högtalare men är det viktigt?

Förlåt. 🥰

Det blir för mycket generaliseringar. Lika mycket för högtalare minst, i alla fall inte mindre än för förstärkaren. Det brukar vara så. Men de där Dynavoice:n du länkade verkade ju faktiskt bra, men ändå BILLIGA.

Komma undan med en billigare förstärkare kanske? 3+2 = 5 papp totalt.

Denna istället kanske, på 2 x 60W vid 8 ohm.

CAM540AV2SI_1_m.jpg

Cambridge Audio: 2998 SEK.

Partyhögtalare är en med tryck i basen, för folk som vill skaka loss, medan HiFi-högtalare är såna med mer neutral återgivning, för dem som lyssnar på musik. Ska du ha dem för rock och hårdrock, så lever du i något slags Twilight Zone mellan de varianterna, anser jag.

🥰

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Förlåt.  😉

Det blir för mycket generaliseringar. Lika mycket för högtalare minst, i alla fall inte mindre än för förstärkaren. Det brukar vara så. Men de där Dynavoice:n du länkade verkade ju faktiskt bra, men ändå BILLIGA.

Komma undan med en billigare förstärkare kanske? 3+2 = 5 papp totalt.

Denna istället kanske, på 2 x 60W vid 8 ohm.

CAM540AV2SI_1_m.jpg

Cambridge Audio: 2998 SEK.

Partyhögtalare är en med tryck i basen, för folk som vill skaka loss, medan HiFi-högtalare är såna med mer neutral återgivning, för dem som lyssnar på musik. Ska du ha dem för rock och hårdrock, så lever du i något slags Twilight Zone mellan de varianterna, anser jag.

🙂

:musik

Jag betalar hellre lite mer för något jag kommer bli wxtra nöjd med. Max 8000 kr dock (jag hittade lite pengar på ett konto som bara låg och skräpade 😎)

Jag antar att man fortfarande kan spela högt och våldsamt med hifihögtalare? 😛

Redigerat av grojn
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Ok...det finns ju den mindre Azur 340 från Cambridge Audio också. 2 x 40W vid 8 ohm.

CAM340ABK_1_m.jpg

1998 SEK.

Den och Dynavoicarna. 4 papp. Löjligt billigt.

Nåt annat bra förstärkeri runt 2000 SEK har jag inte i huvudet.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hmmm...

dynavoice_m65svart.jpg

Dynavoice Challenger M-65. 25-32000 hertz (-3 dB). 4-8 ohm. 1998 SEK.

Löjligt bra prestanda på pappret. Undrar hur det är möjligt, eller är det just den hemsidan fynda.se som är extra billiga? Iofs med toleransen (avvikelse i frekvenskurvan) på -3 dB.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Tack igen.

Vilken av dessa förstärkare skulle ni rekommendera?

HARMAN

NAD

Hej!

Har hört både Harman/Kardon och NAD genom åren, men inte just de två modellerna. Harman/Kardon är kända för att oka driva högtalare utan ansträngning och ett klart HiFI-aktigt ljud. De säljs ofta av de finare butikerna. NAD, så långt jag hört dem, har ett inte fullt så skirt ljud. Men de levererar kompetenta produkter de också. Förmodligen det allra fulaste stereomärke som finns. Hade jag valt den förstärkaren, så hade jag EJ tagit den i grått utan titan.

NAD kostar 300 SEK mer. Det enda jag kan säga om det är att 4000 SEK för en riktigt bra förstärkare är faktiskt inte mycket pengar. Att H/K därför har en för 3700 SEK är smått fantastiskt. Tyvärr står inte det helt fullödigt om vilka anslutningsmöjligheterna är för H/K (och NAD?) i informationen. Det tycker jag nästan är viktigast - förmodligen är ju bägge förstärkarna ljudmässigt riktigt kompetenta. Kom också ihåg att det ju är HÖGTALARNA som gör klart mest för ljudet i en anläggning...

...och vann jag på Lotto, så skulle jag köpa elektrostatiska sådana.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och väntar på lönen och funderar på om jag ska satsa på partyhögtalare eller Hifi. Känns rätt löjligt, sitter och funderar på vilka låtar jag lyssnar på och hur de skulle kunna tänkas låta 🙂

Dynavoice Challenger M-85 på fynda.seär de som verkar intressanta, och läser man recensionerna på den sidan skriver de att de är mycket kraftiga med ett bra ljud. Eller Cerwin-vega, de verkar kunna riva hus. Och det är jag är ute efter, ibland. Hm 🙂

Tryck och bas är för mig lika viktigt som ett bra ljud.

Det blir nog en harmankardon i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...