SirAlex Postat 3 augusti 2006 Postat 3 augusti 2006 Hej. Jag Àr Àn sÄ lÀnge i upprustning av min första ordentliga studio. För gitarreffekter har jag en Boss GT-3, men Àr detta efterlegat, eller rent av fel? Rackar med massa effekter verkar ju finnas i varenda studio, men jag Àr inte alls pÄlÀst pÄ det omrÄdet. Vad Àr fördelen med kompressorerna/effekterna i racken, jÀmfört med t.ex. GT-3? Om man hittat ett bra ljud, hur fÄr man samma ljud live? mvh /Alex
IDF Postat 3 augusti 2006 Postat 3 augusti 2006 Boss GT-3, men Ă€r detta efterlegat, eller rent av fel? nepps! boss gt3 Ă€r en superb pedal som lĂ„ter asbra om man pillar lite med den. jag har anvĂ€nt den ibland att köra ut sĂ„ng o lite allt möjligt! gt3an Ă€r ju en muliteffektpedal, o Ă€r gjord för gitarrbruk, o innehĂ„ller dist/OD, chorus flanger, phaser etcetc. you know the deal. i rack sĂ„ har man allt möjligt, iaf ja.. đ kompressorer, hĂ„rdvarureverb/rymdsklang. allt Ă€r ju en smaksak. man kan ju ha pluggar istĂ€llet, o skippa allt som heter hĂ„rdvara!! men det Ă€r inte lika snyggt! đ
SirAlex Postat 3 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 3 augusti 2006 exakt vad gör en kompressor? och hur anvÀnder man dessa enheter pÄ rÀtt sÀtt (grundsyftet)
DrHans Postat 3 augusti 2006 Postat 3 augusti 2006 exakt vad gör en kompressor? och hur anvÀnder man dessa enheter pÄ rÀtt sÀtt (grundsyftet) En kompressor trycker ner topparna i ljudet, gör ljudet mindre dynamiskt. AlltsÄ sÀnker volymen pÄ ljudet som överskrider ett visst tröskelvÀrde. En kompressor anvÀnds till flera saker. tex att kontrollera dynamiken, att fÄ starkare volym, att fÄ instrument att komma fram i mixen, att fÄ mer sustain in elgitarr, oftast för att fÄ mer bett och tryck i ljudet. Finns sÀkert mÄnga som beskrivit det hÀr bÀttre. Det finns massor att lÀsa om kompressorer pÄ nÀtet om du gogglar lite och Àven hÀr pÄ forumet om orkar göra en sökning.
SirAlex Postat 3 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 3 augusti 2006 tack hans. brukar söka runt lite, men jag Àr sÄ pass nybörjare att det Àr svÄrt att hitta de verkliga grunderna. vill ta allt from the top.
Emil Postat 3 augusti 2006 Postat 3 augusti 2006 tack hans.brukar söka runt lite, men jag Àr sÄ pass nybörjare att det Àr svÄrt att hitta de verkliga grunderna. vill ta allt from the top. Se om du inte kan gÄ en kvÀllskurs eller nÄt dÄ?
DrHans Postat 3 augusti 2006 Postat 3 augusti 2006 Om du kollar uppe i den högra hörnan sÄ ser du en reklambanner för Studios hemstudio special. LÄter som nÄgot för dig. Köp den bums!
SirAlex Postat 3 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 augusti 2006 ska försöka bevara sjĂ€lvdistansen nĂ€r jag skriver det hĂ€r. đ har spelat in musik förut, och spelat i band cirkus ett Ă„r. att koppla in en studio och spela in Ă€r inga problem, men det Ă€r Ă€ndĂ„ sĂ„ otroligt mkt man inte kan (pĂ„ RIKTIGT). ville bara hĂ„lla min vĂ€rdighet uppe.. đ Ă€r lite smĂ„rĂ€dd för att köpa en bok för nĂ„n som nyss sett ett mixerbord för första gĂ„ngen. men förmodligen ligger jag Ă€ndĂ„ i den klassen đ vad jag svamlar
Emil Postat 3 augusti 2006 Postat 3 augusti 2006 ska försöka bevara sjĂ€lvdistansen nĂ€r jag skriver det hĂ€r. đ har spelat in musik förut, och spelat i band cirkus ett Ă„r. att koppla in en studio och spela in Ă€r inga problem, men det Ă€r Ă€ndĂ„ sĂ„ otroligt mkt man inte kan (pĂ„ RIKTIGT). ville bara hĂ„lla min vĂ€rdighet uppe.. đ Ă€r lite smĂ„rĂ€dd för att köpa en bok för nĂ„n som nyss sett ett mixerbord för första gĂ„ngen. men förmodligen ligger jag Ă€ndĂ„ i den klassen đ vad jag svamlar Ja det gör du definitivt om du inte vet hur en kompressor fungerar (alla har vart dĂ€r nĂ„n gĂ„ng đ)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.