Jump to content
Annons

Fostex pm-1


Fille (oregistrerad)

Recommended Posts

Fille (oregistrerad)

jaha, nu va det dax igen.

När jag satt och kollade på en film på datorn upptäckte jag att ena högtalaren slutade låta(?). Jag kollade och tryckte till telekabeln och körde samma parti i filmen igen och då var det ljud som det skulle. Efter ett tag så slutade den andra högtalarna göra sitt jobb, gjorde samma sak och det blev bra.

Kontakterna satt där dom skulle och jag har inte haft detta problem med musik. Jag trodde först det var filmen det var fel på men det verkar konstigt.

Jag tänkte höra om det är någon som har haft problem med sina kontakter? Det kan ju knappast vara någon kabel (är nyligen bytta) Mixern kan det ju vara men den är också ganska ny, Behringer eurorack ub1204fx.

Tack på förhand

Fille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta är en klassiker. Troligen blir det bättre om du vrider på volymen till max och sen tillbaka.

En av potentiometrarna där ljudet passerar börjar käcka ur för dej. Behöver inte va volym-knappen utan kan vara vilken som helst, bara ljudet passerar. Har ingen perfekt förklaring varför det brukar ordna upp sig om man drar upp volymen men så är det bara.

Försök ta reda på vilken pot det är (joxa lite med dom, sprakar det när du drar i någon av dom så är det säkert den) och spruta lite kontakt/rengörings-spray i den. Duscha inte ner den helt för då kan den blir helt knäpp, bara en liten dutt..

Garanterar inte att det är detta felet du har men har själv råkat ut för det flera gåner med olika mixers och förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fille (oregistrerad)
Detta är en klassiker. Troligen blir det bättre om du vrider på volymen till max och sen tillbaka.

En av potentiometrarna där ljudet passerar börjar käcka ur för dej. Behöver inte va volym-knappen utan kan vara vilken som helst, bara ljudet passerar. Har ingen perfekt förklaring varför det brukar ordna upp sig om man drar upp volymen men så är det bara.

Försök ta reda på vilken pot det är (joxa lite med dom, sprakar det när du drar i någon av dom så är det säkert den) och spruta lite kontakt/rengörings-spray i den. Duscha inte ner den helt för då kan den blir helt knäpp, bara en liten dutt..

Garanterar inte att det är detta felet du har men har själv råkat ut för det flera gåner med olika mixers och förstärkare.

Ok. Är det högtalarna eller mixern du talar om?

Högtalarna är aktiva och när jag vickar lite på kontakterna så knastrar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fille (oregistrerad)

Nja det knastrar lite. Men vad är oddsen för att båda potarna ska behövas rengöras?! Högtalarna är nästan nya. Är det damm som kan vara orsaken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Damm eller skit av nåt slag.. Men fan, är dom nästan nya så är det ju jäkligt konstigt om det är dom alltså. Illa nog att det ens knastrar när du pillar på volymknoddarna. Problemet har bara hänt en gång eller hur var det?? Låt det vara så länge, och skulle de bli värre så testa högtalarna med nåt annat ljudsystem.

Du borde ju ha garanti på dom och det är ju bara att lämna in och säga åt dom att ordna felet. (om du nu utesluter att de e högtalarna)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fille (oregistrerad)

Jo att ljudet upphört har bara hänt under en gång men på varje högtalare. Det knastrar inte när jag vrider på volymknoddarna utan när jag vrider/juckar LITE på kontakterna.

Jag skulle kunna tänka mig att det är något fel på högtalarna eftersom ljudet kom tillbaka när jag vred lite på telekontakterna in i högtalaren. Men samtidigt låter det ganska otroligt att detta skulle ske på båda högtalarna efter varandra när dom är nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså det är när du grejjar med KONTAKTERNA!? . hmm. testa o byt sladdar då.. Fan det hela låter jäkligt konstigt me tanke på att monitorerna e nya (att det skulle vara fel på dom alltså).. Kör du ljudet genom en mixer också sa du?? Med gemensam volym för ett stereopar?? Kolla upp den kanal-strippen i så fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fille (oregistrerad)

Jag ska ta och kika lite närmare på detta imorgon.

Jag blir inte heller riktigt klok. Mixern är allra nyast. Kablarna är också i princip nya. Det har inte använts så mycket pga datorhaveri.

Som jag fattar det så ska det inte knastra alls när man juckar kablarna/kontakterna? Så det logiska säger kontakter i högtalare eller kablar. Men (alltid ett men) att ljudet upphör efter varandra, på båda högtalarna, är inte sannolikt. Så då kan man gå vidare till mixern. Men(!) då borde ljudet ha upphört flera gånger och visat på sämre kvalitet.

Jag ska köpa nya kablar imorgon och testa. Kan du/ni komma på fler möjliga fel eller vad som helst angående detta så var inte sen med att skriva.

/fille

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...