Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag fattade inte riktigt i det senaste numret hur man bäst lyckades partitioneringen av sin hårddisk. Jag har en 250 gb hårddisk, kan någon ge förslag på hur jag skulle kunna dela upp den?

visst stog det att man kunde göra två partitioner och lägga en windows på varje och sen så ha den ena för spel och den andra för musik.

Annons
Postat
Jag fattade inte riktigt i det senaste numret hur man bäst lyckades partitioneringen av sin hårddisk. Jag har en 250 gb hårddisk, kan någon ge förslag på hur jag skulle kunna dela upp den?

visst stog det att man kunde göra två partitioner och lägga en windows på varje och sen så ha den ena för spel och den andra för musik.

Är hårddisken tom? isf kan du köra med FDISK i "MS-DOS" alt windows XP boot-skivan.

Om du redan har filer på Hdn så kan du använda PartitionMagic, ett mkt bra program. Detta program kan du även använda om Hdn är tom.

Jag har itne läst artikeln i fråga, men gör en partition där du endast installerar OS samt programvara. Dina filer sparar du på en annan partition. Detta för att underlätta framtida formateringar/ominstallationer, men även för att inte bli av med data vid en ev krasch (som är troligare att det drabbar Partitionen där OS:et är installerad).

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
visst stog det att man kunde göra två partitioner och lägga en windows på varje och sen så ha den ena för spel och den andra för musik

Så gör så då.

Postat

såg nu att jag missuppfattade din fråga...

2 partitioner med en OS på varje?? hmm, ja. så skulle man väl kunna göra. Då får du en meny vid uppstart där du väljer vilket OS du vill boota ifrån.

Men bäst är väl att hålla isär Spel & musikdatorer öht, eller vara beredd på att man får formatera/ominstallera några ggr per år:)

Postat

Ett bra alternativ till att köra flera OS-installationer är att använda funktionen Hårdvaruprofiler i Windows (Kontrollpanelen - System - Maskinvara - Maskinvaruprofiler).

Där kan du välja vilken hårdvara och vilka systemtjänster som ska användas/laddas för respektive profil (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster).

Förslagsvis gör du en profil för musik, och en för resten, och väljer vid uppstart vilken profil du vill köra.

Sen är det ju så att oavsett hur väl man sköter om sitt system så behöver det blåsas och installeras om ibland. Då vill man gärna ha systemet på en egen partition så man slipper göra backup på en massa egna filer. 20-50 GB räcker bra som systempartition om du inte planerar dynga in en massa stora spel där.

Det råder också viss förvirring när det gäller virus och dubbla OS-installationer. Du är inte skyddad från virus på din "musikdator"-partition för att du kör surf & internet på en annan systempartition. Om musikdisken/-partitionen är synlig (dvs läs- och skrivbar) från surf-dito så är den också mottaglig för virus.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Det råder också viss förvirring när det gäller virus och dubbla OS-installationer. Du är inte skyddad från virus på din "musikdator"-partition för att du kör surf & internet på en annan systempartition.

Skannar man manuellt på "vanliga" sidan, kan man vara ganska säker att man vågar boota upp musik-os:et utan antivirus.

Men allt har ju att göra med hur allvarligt man vill ha sin dator för musikbruk, och hur mycket till annat.

Postat

Vad menas med läs- och skrivbar från surf-dito? Betyder det att isåfall musikpartitionen har tillgång till internet?

Postat

jag har nyligen installerat om min dator med två Windows XP och har en jävla massa hårddiskar och partitioner hit och dit.

Man bör vara lite haj på datorer om nått går snett (som för mig).

Jag fick t.ex ingen meny att välja OS med i början. Den gick in i OS1 när CD-läsaren var tom och OS2 när Windows CDn var i (skumt).

Sen märkte jag att problemet var att de två OSn hade döpt hårddiskarna till olika saker. C: på OS1 är F: på OS2 osv. Lite lustigt. Det var lätt avhjälpt genom att förstå boot.ini och ändra den så det passade.

Gör också backup innan, Partition Magic cpade hela min gamla musikpartition.

Du måste (såklart) installera varje program enskilt för varje OS.

Än sålänge har det varit smidigt tycker jag, förutom vid dubbelinstallationer. MusikOS går snabbt som sören att starta upp.

Postat
Vad menas med läs- och skrivbar från surf-dito? Betyder det att isåfall musikpartitionen har tillgång till internet?

Nej, men att den partition som innehåller systemet du surfar med också har tillgång till partitionen med musik-systeminstallationen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.