Jump to content
Annons

100dollar laptop


ThomasJ

Recommended Posts

Annons
Det var länge sedan jag hörde om det. Vill du ha en sån?

🙂

haha.. ja perfekt med vev o allt:P

nämen ärligt. Grymt ju. Så alla barnen i bushen i afrika kan få leka med datorer. Anledningen till att dom prata om det i ström var att en gubbe i afrika trodde att barnen skulle börja göra musik på dom

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Men det blir väl svårt om de nu inte kan lagra nånting på dem... Men vänta nu... de hade usb väl? Hmm...extern disk då. Kan bli hur bra som helst!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det blir väl svårt om de nu inte kan lagra nånting på dem... Men vänta nu... de hade usb väl? Hmm...extern disk då. Kan bli hur bra som helst!

😛

Den har väl ett internt flashminne på femhundra meg..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det blir väl svårt om de nu inte kan lagra nånting på dem... Men vänta nu... de hade usb väl? Hmm...extern disk då. Kan bli hur bra som helst!

😄

Den har väl ett internt flashminne på femhundra meg..?

Jupp...och sen räkna bort Linux på det...hmm..blir väl inte mycket kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Är det en bra idé? Jag säger inte "nej", men det går ju att grubbla i alternativsteg. Hela västvärlden översvämmas av elektronikskrot. 2-5 år gamla fullt fungerande PC-maskiner. Återanvändning någon?

Men är det en vev jag ser? Genialt. Batteriet tar inte slut:) Jag har många gånger saknat den funktionen på (typ) nödutrustning, kommunikationsradio o dyl.

tijng

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har väl ett internt flashminne på femhundra meg..?

Jupp...och sen räkna bort Linux på det...hmm..blir väl inte mycket kvar.

Med tanke på mjukvaran är specialskriven så är den förmodligen gjord för att ta så lite plats som möjligt. Linux i sig tar ju inte mycket plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en bra idé? Jag säger inte "nej", men det går ju att grubbla i alternativsteg. Hela västvärlden översvämmas av elektronikskrot. 2-5 år gamla fullt fungerande PC-maskiner. Återanvändning någon?

Det har ju gjorts försök med det tidigare. Försök som gav positiva resultat och ligger till grund för OLPC-projektet.

Men ett stort problem är ju att våra datorer inte är anpassade efter deras livsstil, behov och möjligheter. Ett annat problem är att våra datorer är attraktiva på den svarta marknaden, även de äldre. Så risken för att barnet får sin dator stulen eller till och med att familjen säljer den för att få pengar till annat är stor. XO utmärker sig väldigt mycket i sitt utseende så det är inget en vuxen skulle kunna gå omkring med utan att "skämmas" och mjukvaran är specialskriven för barnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har väl ett internt flashminne på femhundra meg..?

Jupp...och sen räkna bort Linux på det...hmm..blir väl inte mycket kvar.

Med tanke på mjukvaran är specialskriven så är den förmodligen gjord för att ta så lite plats som möjligt. Linux i sig tar ju inte mycket plats.

Jag är övertygad om att det räcker. Det är vi som är fart- och storleksblinda. Det är inte alls länge sen 500MB var SKITMYCKET.

För "vanlig" datoranvändning, skolarbete och läsa/skriva på internet, så skulle vem som helst av oss egentligen klara oss utmärkt med en gammal 386-a. Man får räkna bort rörlig grafik, sen är man hemma.

***

Bra svar på min fråga oxå, Rainydays. Jag köper det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har väl ett internt flashminne på femhundra meg..?

Jupp...och sen räkna bort Linux på det...hmm..blir väl inte mycket kvar.

Med tanke på mjukvaran är specialskriven så är den förmodligen gjord för att ta så lite plats som möjligt. Linux i sig tar ju inte mycket plats.

Jag är övertygad om att det räcker. Det är vi som är fart- och storleksblinda. Det är inte alls länge sen 500MB var SKITMYCKET.

För "vanlig" datoranvändning, skolarbete och läsa/skriva på internet, så skulle vem som helst av oss egentligen klara oss utmärkt med en gammal 386-a. Man får räkna bort rörlig grafik, sen är man hemma.

***

Bra svar på min fråga oxå, Rainydays. Jag köper det.

Amen to that!

Minns när jag hjälpte farsan uppgradera från sin 286a med dos till 486 windows. Att ladda hanns typ 160 sidor långa dokument tog under sekunden. Jämför det när man idag öppnar powerpoint eller wordfil på 5 sidor och det tar längre tid...en wordmall är väl typ 50kb tom! 😲

Jag tror att man kan få med rörlig grafik och roliga spel också, jämför commodore 64, atari etc. Det handlar nog mycket om lite fiffig resurssnål programmering.

Annars vore det berfekt att ha en vevdriven dator med sig överallt, i båten etc, för att kolla på mail etc.

jag har förresten sett en 12V-laddare med vev till mobil!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...