Jump to content
Annons

Förlorad information


Nightroad

Recommended Posts

Jag har ett problem av det mer kompliserade hållet.

Jag använder Windows XP SP1. Jag använder mig av en hårddisk som är pationerad i C: och D:. Vid ett par tillfälle har det hänt att mappar som jag tidigare har kommit åt plötsligt inte går att komma in i längre. När jag klickar på någon av dessa mappar får jag bara upp en som först visar "sökvägen" och sedan "ej tillgänglig". Under detta står sedan "ÅTKOMST NEKAD". Väljer jag "egenskaper" för att se vad som finns i mappen så står det att mappen inehåller 0 filer, 0 byte trots att jag vet att mappen ska inehålla en massa ljudfiler!

Efter detta är det helt omöjligt att ens försöka radera mappen. Det går inte att göra någonting med den utan att "ÅTKOMST NEKAD" rutan dyker upp.

Jag har aldrig varit med om detta tidigare och jag börjar nu bli mycket orolig att datorn en vacker dag låser upp min projekt mapp vilket skulle vara förödande! Jag har provat det mesta men vet inte längre vad jag ska ta mig till! Vad ska jag göra?? Någon som har ett bra förslag?

PS. Det verkar bara inträffa på "D: driven". Trots att jag har en annan dator som använder likadant windows, har samma service pack och har hårddisken pationerad likadant så händer det aldrig där. DS.

Tack på förhand / Thomas J 😳🙁😄😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som du loggar in med olika användarkonton. Logga in som administratör och kolla rättigheterna på nämnda kataloger, och se till att Everyone har Full Control. Hur du gör detta beror på om du kör HOME eller PRO. Det heter dessutom olika på Svensk och Engelsk version av Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du loggar in med olika användarkonton. Logga in som administratör och kolla rättigheterna på nämnda kataloger...

Hm.... har kollat detta också och jag står som administratör så det är för mig väldigt märkligt. Jag borde ju ha tillgång till mapparna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du loggar in med olika användarkonton. Logga in som administratör och kolla rättigheterna på nämnda kataloger...

Hm.... har kollat detta också och jag står som administratör så det är för mig väldigt märkligt. Jag borde ju ha tillgång till mapparna. 😮

Ok, kör du Home eller Pro? Får du "Åtkomst nekad" just nu?

("Åtkomst nekad" svarar på frågan om du kör Sve eller Eng 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett problem av det mer kompliserade hållet.

Jag använder Windows XP SP1. Jag använder mig av en hårddisk som är pationerad i C: och D:. Vid ett par tillfälle har det hänt att mappar som jag tidigare har kommit åt plötsligt inte går att komma in i längre. När jag klickar på någon av dessa mappar får jag bara upp en som först visar "sökvägen" och sedan "ej tillgänglig". Under detta står sedan "ÅTKOMST NEKAD". Väljer jag "egenskaper" för att se vad som finns i mappen så står det att mappen inehåller 0 filer, 0 byte trots att jag vet att mappen ska inehålla en massa ljudfiler!

Efter detta är det helt omöjligt att ens försöka radera mappen. Det går inte att göra någonting med den utan att "ÅTKOMST NEKAD" rutan dyker upp.

Jag har aldrig varit med om detta tidigare och jag börjar nu bli mycket orolig att datorn en vacker dag låser upp min projekt mapp vilket skulle vara förödande! Jag har provat det mesta men vet inte längre vad jag ska ta mig till! Vad ska jag göra?? Någon som har ett bra förslag?

PS. Det verkar bara inträffa på "D: driven". Trots att jag har en annan dator som använder likadant windows, har samma service pack och har hårddisken pationerad likadant så händer det aldrig där. DS.

Tack på förhand / Thomas J  🙂    😮    😮    😮    😮

Är partitionen där låsningarna inträffar, partiionerad med FAT32 eller NTFS? Du kan se det om du högerklickar på enheten (tex C:) och väljer egenskaper.

Redigerat av MindWarp
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg att det är bara i NTFS som du kan sätta rättigheter på filnivå, så det låter

mer som det är ett NFTS formaterat filsystem.

Har du provat att starta upp datorn i felsäkert läge?

Kan det vara nått program som låser mappen?

// S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg att det är bara i NTFS som du kan sätta rättigheter på filnivå, så det låter

mer som det är ett NFTS formaterat filsystem.

Har du provat att starta upp datorn i felsäkert läge?

// S

Jag vet, men jag ville veta om filsystemet spårat ur. Ett FAT32-system kan ge dessa symptom om det gått illa. Och då ska man så fort det är möjligt, göra en backup på det som är viktigt. Om ett NFTS-system ger dessa symptom går det att lösa med CACLS-kommandot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du verkligen inte kan komma åt filerna så kan du prova

att boota upp med en "Linux Live CD".

Då bör du kunna komma åt filerna, dvs om inte hela FAT32 tabellen är

sabb.. Då bör du kanske göra som MindWarp rekommenderar, eller

gör det i vilket fall som helst.

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du verkligen inte kan komma åt filerna så kan du prova

att boota upp med en "Linux Live CD".

Hallådär. Nu ska vi inte måla fan på väggen. 😄

Han kan både boota på HDn och starta upp Windows, det är bara en katalog han inte kommer åt pga rättigheter. FAT-tabellen är knappast "sabb".

Jag utgick från att det var NTFS, men visst, det kan vara bra och utesluta FAT32 först. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har råkat ut för ett liknande problem, och efter ett entimmessnack med en supporter, kom vi fram till att det var ett virus. Just det här viruset kröp in tillsammans med ett program som heter Truesword som jag blev rekommenderad av människor här på forumet och som jag hann installera och prova, innan både jag och andra upptäckte hur förödande det var. Det smög sig tydligen in "bakom" virusskyddet och hindrade mig dels från att gå in i vissa mappar (samma grej som du) dels kunde jag inte ens öppna antivirus-programmet längre.

Enda lösningen för mig var att formatera datorn... 🙂

EDIT: kom på att det kanske låter som om jag anklagar någon, det gör jag inte. 😉

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nähähämen nu ska vi inte skrämma stackars Nightroad i onödan. 🙂 Bara för att du haft "liknande" problem behöver det ju inte vara samma felkälla. Och hur pass "liknande" var det? Fick du också "Åtkomst nekad" till en folder?

Dessutom, att formatera om datorn som åtgärd är sista utvägen. Är man novis når man såklart detta stadiet rätt snabbt, men med lite mer kunskap och expertis kan man nästan alltid klara sig från omformatering. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av Windows XP professional med servicepack 1.

Datorn körs i NTFS om jag inte har helt fel för mig. Är inte hemma just nu så jag är inte hundra procent säker men jag har för mig att det var så. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähähämen nu ska vi inte skrämma stackars Nightroad i onödan. 😉 Bara för att du haft "liknande" problem behöver det ju inte vara samma felkälla. Och hur pass "liknande" var det? Fick du också "Åtkomst nekad" till en folder?

Dessutom, att formatera om datorn som åtgärd är sista utvägen. Är man novis når man såklart detta stadiet rätt snabbt, men med lite mer kunskap och expertis kan man nästan alltid klara sig från omformatering. 😛

Med "liknande" menar jag exakt samma fel, fast med tillägget att anti-virus slutade att fungera också. Liknande fast värre, med andra ord... 😉

Hoppas du inte blev alltför skrämd, Nightroad? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av Windows XP professional med servicepack 1.

Datorn körs i NTFS om jag inte har helt fel för mig. Är inte hemma just nu så jag är inte hundra procent säker men jag har för mig att det var så.  😏

Ok. När du kommer hem så logga in med ditt konto du brukar använda (vilket du påstod ligger med i den lokala Administrators-gruppen, right?). Om du fortfarande får "Åtkomst nekad" på foldern, gör då såhär:

Högerklicka och välj Egenskaper. Här kommer det fortfarande stå 0 bytes. Klicka på Säkerhets-fliken (gissar den heter så, heter Security i Eng version iaf), och kolla om ditt inloggade konto finns med i listan. Det finns det förmodligen inte.

Klicka vidare på Advanced/Avancerat och sedan Ägare/Owner-fliken. Notera vilket konto som står som ägare och meddela det här. Kolla också vilka konton du kan byta ägarskap till.

Med lite tur löser vi problemet genom att byta ägarskap till ditt vanliga konto.

Men lite otur löser vi på annat sätt och med mycket otur inte alls. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. När du kommer hem så logga in med ditt konto du brukar använda (vilket du påstod ligger med i den lokala Administrators-gruppen, right?). Om du fortfarande får "Åtkomst nekad" på foldern, gör då såhär:

Högerklicka och välj Egenskaper. Här kommer det fortfarande stå 0 bytes. Klicka på Säkerhets-fliken (gissar den heter så, heter Security i Eng version iaf), och kolla om ditt inloggade konto finns med i listan. Det finns det förmodligen inte.

Klicka vidare på Advanced/Avancerat och sedan Ägare/Owner-fliken. Notera vilket konto som står som ägare och meddela det här. Kolla också vilka konton du kan byta ägarskap till.

Sådär ja. Då är jag tillbaka ett litet tag igen. Det är stressigt på sommaren! 😉

Datorn körs i NTFS läge. Jag provade att göra som du sa. Jag högerklickade på mappen som jag ej har behörighet till och valde sedan egenskaper. Problemet är bara att rutan har bara tre flikar / "allmänt", "Dela ut" och "Anpassa". Ingen av dessa tycks inehålla någon vesentlig information men vad vet jag...

Jag har även provat att dra mappen till "delade dokument" men jag får bara samma besked som förut... ÅTKOMST NEKAD 🙂

Jag kan ju dock tilllägga att jag inte har något virus skydd i musikdatorn så det skulle ju kunna vara som Lynxo här ovan skrev. Jag har inte installerat virusskydd på den datorn då den ej är kopplad till internet. Jag har försökt hålla den så "ren" som möjligt från onödiga program. Jag ska också tilllägga att samtliga filer som jag tar in i den datorn har jag först virus kollat i en annan dator som har virus program så det verkar otroligt om det är ett virus. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. När du kommer hem så logga in med ditt konto du brukar använda (vilket du påstod ligger med i den lokala Administrators-gruppen, right?). Om du fortfarande får "Åtkomst nekad" på foldern, gör då såhär:

Högerklicka och välj Egenskaper. Här kommer det fortfarande stå 0 bytes. Klicka på Säkerhets-fliken (gissar den heter så, heter Security i Eng version iaf), och kolla om ditt inloggade konto finns med i listan. Det finns det förmodligen inte.

Klicka vidare på Advanced/Avancerat och sedan Ägare/Owner-fliken. Notera vilket konto som står som ägare och meddela det här. Kolla också vilka konton du kan byta ägarskap till.

Sådär ja. Då är jag tillbaka ett litet tag igen. Det är stressigt på sommaren! 😳

Datorn körs i NTFS läge. Jag provade att göra som du sa. Jag högerklickade på mappen som jag ej har behörighet till och valde sedan egenskaper. Problemet är bara att rutan har bara tre flikar / "allmänt", "Dela ut" och "Anpassa". Ingen av dessa tycks inehålla någon vesentlig information men vad vet jag...

Du är säker på att du kör Pro och inte Home?

Testa att logga in som Administrator istället och gör samma sak. Ser du fortfarande inte nån Säkerhetsflik så starta i Felsäkert läge (tryck F5 precis vid Windows uppstart) och kolla igen.

Om du fortfarande inte ser nånting då kan det vara att man ska aktivera nåt under Anpassa-fliken först. Kommer inte ihåg så noga just nu. Är trött.

Nya försök imorgon. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

The never ending story...

Det är helt säkert att jag använder mig av XP proffesional. Datorn körs som jag tidigare skrivit i NTFS läge. Jag loggar på mig som administratör med fulla rättigheter till samtliga mappar men ändå får jag bara ÅTKOMST NEKAD.

Jag har under dagen införskaffat mig Northon Internet Security och scanat samtliga drivar i datorn men Northon hittar ej något virus. Allt verkar ok så långt...

En annan sak som också förbryllar mig är att när jag komplar samman datorn med min externa USB hårddisk och flyttar över allt inehåll från min D: drive så följer inte den "spärrade" mappen med. När man sedan låter överföringsprogrammet gämföra inehållet i min dator med inehållet på den externa hårddisken så upptäcker inte ens programmet att den "spärrade" mappen saknas på USB driven. Skumt värre...

Så jag antar att det bara finns ett sätt kvar då och det vore väl att starta datorn i felsäkert läge och se om jag kommer åt mappen då. Men min fråga är därför:

ÄR DET HELT RISKFRITT ATT STARTA DATORN I FELSÄKERT LÄGE?? Finns det alltså ingen risk att något skadas?

Jag har också funderat lite över vilket läge ni andra här på forumet kör era musikdatorer i. Använder ni FAT32 eller NTFS?

Tacksam för all hjälp jag kan få! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag blev mycket klokare på det hela 😎

När jag nu startade datorn i felsäkert läge så får jag upp två alternativ. Jag kan antingen logga in mig som "Administratör" eller som mig själv "Thomas" (Jag själv står också som administratör och har fulla rättigheter). Jag loggade in mig genom att klicka på "administratörs" loggan! Sedan högerklickade jag på D: driven där problemet finns och valde "egenskaper". Jag klickade på "säkerhet" fliken och då dök följande meddelande upp:

"Du har inte behörighet att granska eller redigera det aktuella behörighetsinställningarna för "mappen", men du kan ta ägarskap eller ändra granskningsinställningar."

Jag klickade OK på rutan och då kom jag ändå vidare till inställningarna. Jag har nu ställt in så att både jag själv och "administratören" har fullt tillstånd och att det gäller alla undermappar, filer osv.

Jag startade om datorn och provade att klicka på den "spärrade" mappen. Nu kom jag in i mappen och alla mina ljudeffekter låg kvar, HURRA!!. Men glädjen varade inte speciellt länge för när jag klickar på effekterna för att spela dom så dyker ett välbekant meddelande upp - ÅTKOMST NEKAD! Jag ska säga att jag har även en mapp under min "spärrade" ljudeffektsmapp och den mappen kommer jag inte heller in i. Jag börjar nu bli riktigt irriterad över detta jäv__ skit windowset!

Jag tycker bara att allt börjar bli mer och mer invecklat. Så hur ska man göra. Borde jag kanske köra datorn i FAT32 läget istället och slipper jag då denna typ av problem??? 😄😎😮:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jepjep, ju mindre säkerhet, desto "lättare" fungerar det. :rolleyes:

(analogier kan dras med "jävla brandvägg","satans antivirus" och "förbannade lösenord")

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag blev mycket klokare på det hela 😎

När jag nu startade datorn i felsäkert läge så får jag upp två alternativ. Jag kan antingen logga in mig som "Administratör" eller som mig själv "Thomas" (Jag själv står också som administratör och har fulla rättigheter). Jag loggade in mig genom att klicka på "administratörs" loggan! Sedan högerklickade jag på D: driven där problemet finns och valde "egenskaper". Jag klickade på "säkerhet" fliken och då dök följande meddelande upp:

"Du har inte behörighet att granska eller redigera det aktuella behörighetsinställningarna för "mappen", men du kan ta ägarskap eller ändra granskningsinställningar."

Jag klickade OK på rutan och då kom jag ändå vidare till inställningarna. Jag har nu ställt in så att både jag själv och "administratören" har fullt tillstånd och att det gäller alla undermappar, filer osv.

Jag startade om datorn och provade att klicka på den "spärrade" mappen. Nu kom jag in i mappen och alla mina ljudeffekter låg kvar, HURRA!!. Men glädjen varade inte speciellt länge för när jag klickar på effekterna för att spela dom så dyker ett välbekant meddelande upp - ÅTKOMST NEKAD! Jag ska säga att jag har även en mapp under min "spärrade" ljudeffektsmapp och den mappen kommer jag inte heller in i. Jag börjar nu bli riktigt irriterad över detta jäv__ skit windowset!

Jag tycker bara att allt börjar bli mer och mer invecklat. Så hur ska man göra. Borde jag kanske köra datorn i FAT32 läget istället och slipper jag då denna typ av problem??? 😄😎😮:rolleyes:

Du måste låta alla filer och undermappar "ärva" inställningar från huvudmappen....

Detta gör du enklast genom att i säkerhetsfliken på din mapp, välja avancerat och sen klicka i "ersätt behöringhetsposter för alla underordnade objekt......" (kryssrutan längst ned).

alt markera undermappar och filer och sätta rätt behörighete på dessa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det som jag misstänkte. Gör som Hobbex skriver, ändra rättigheterna på samma sätt som du gjorde innan, men denna gången klicka i alternativet för att ersätta rättigheter på underliggande objekt (i engelsk Windows heter det "Replace permission entries on all child objects...").

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag klickade i den rutan också och det blev ju nästan rätt...

Jag har i alla fall kommit en bit längre men jag gjorde kanske något fel så jag får in och kolla igen. Tack för tipsen så här långt i alla fall. Jag skriver här när jag löst problemet. 😉

NTFS = Nästan Totalt Förvirrande System 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste låta alla filer och undermappar "ärva" inställningar från huvudmappen....

Detta gör du enklast genom att i säkerhetsfliken på din mapp, välja avancerat och sen klicka i "ersätt behöringhetsposter för alla underordnade objekt......" (kryssrutan längst ned).

alt markera undermappar och filer och sätta rätt behörighete på dessa..

Hm...

Jag har nu provat allt man kan tänka sig. Jag har även kryssat i rutan så att alla under mappar och filer ska "ärva" det jag har satt som åtkomst på dom olika kontona. Dessvärre så hjälper inget av detta!

Det verkar precis som om alla undermappar och filer HAR "ärvt" dom åtkomst reglerna jag angivit men att Windows ändå slumpmässigt blockerar vissa mappar och filer i datorn. Jag har nu 3 under mappar och ett 70tal filer som jag inte ges Åtkomst till och jag finner inget samband över varför just dessa mappar och filer blockeras. Jag finner alltså ingen annan förklaring än att det "som vanligt" är Windows som gör som den själv vill.

Hur som helst. Tack alla ni som givit mig tips och råd och speciellt tack till Hackeman som visat stort intresse för denna tråden! 🙂 Det finns en utväg kvar och det är att kontakta Microsofts support och prata med några vänner som jobbar som nätverksadministratörer. Kommer vi fram till en lösning så skriver jag ut det här. Det kanske är någon mer än mig som råkar ut för samma sak i framtiden.

Tack än en gång alla här i tråden!

MVH TJ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, om du lyckades återställa alla rättigheter hela vägen ner och dessa sedan ändrades av sig själv igen, då lutar det åt att du har virus eller spyware.

Om du fortfarande inte har installerat nåt antivirus kan jag rekommendera följande gratisalternativ:

AVG Free AntiVirus:

http://free.grisoft.com/doc/avg-anti-virus...e/lng/us/tpl/v5

Samt SpyBot Search & Destroy:

http://www.spybot.info/sv/mirrors/index.html

Och till sist ZoneAlarm Firewall:

http://www.zonelabs.com/store/content/comp...reeDownload.jsp

Brandväggen (den sista) skyddar bara mot kommande hot, de övriga både skyddar mot kommande och kan hitta eventuella virus/spyware som du redan har. De två översta är alltså viktigast för dig just nu.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

men provade du mitt andra förslag då? Att markera en eller flera filer och rensa säkerhetsinställningarna för dem separat? På filnivå kan du klicka i rutan att de ska ärva rättigheter från "föräldern", dvs uppifrån.

Sen kan du även sätta dig själv samt Administratörer som ägare på alla dina mappar, undermappar samt filer.

Detta med rättigheter kan vara klurigt, jag har själv haft problem med att rensa rättigheter och fått då sätta dessa på på filer/undermapparna direkt ist.

Tycker det låter konstigt att det skulle vara virus, för varför skulle den angripa just och endast den mappen och inte ngn windows-mapp eller mina dokument eller ngt?? Det skulle vara mer logiskt isf.

men man vet ju aldrig.. så gör som hackeman sa med virusprogrammen, just in case.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...