Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag har tÀnkt mig att köpa en liten "ministudio" till datan hemma. Hitintills har jag kommigt fram till at köpa en emu 1820 och en studio prodject b1 ?

kommer dessa att fÄ fram ett bra ljud. Vill ha ett ganska "proffsigt" ljud som möjligt. Ere nÄgon som kanske har en inspelning med nÄgon av dem sÄ man kan höra hur dom lÄter? behöver jag nÄgot mer ? eller kanske nÄgot annat för awtt fÄ ett Ànu bÀttre resultat ? jag har en hembyggd data med 3.0 Intel petium D och 2 Gb ram ! rÀcker det ? tack pÄ för hand

Victor

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Datorns spec bör rÀcka. Valet av ljudkort (E-mu har jag sjÀlv, men dÄ 1616) och valet av mik (mkt lovordad i pressen) verkar vettiga.

TÀnk pÄ att det i sÄ fall Àr en extra hÄrddisk du ska skaffa ocksÄ, för att lagra alla ljudfilerna pÄ. GÀrna firewire.

😏

:musik

Postat
Datorns spec bör rÀcka. Valet av ljudkort (E-mu har jag sjÀlv, men dÄ 1616) och valet av mik (mkt lovordad i pressen) verkar vettiga.

TÀnk pÄ att det i sÄ fall Àr en extra hÄrddisk du ska skaffa ocksÄ, för att lagra alla ljudfilerna pÄ. GÀrna firewire.

😏

:musik

Varför gÀrna Firewire? Varför inte en direktkopplad? Varför lÀgga till latencyn med firewire interfacet?

Emu korten har höga spec pÄ AD/DA konvertorerna men det Àr mest bara siffror. De har t.ex inte högre frekvensomfÄng Àn 20kHz trots att konvertorerna skall vara 196kHz och alltsÄ kunna strÀcka ut frekvenzomfÄnget mot 96kHz.

Emu Àr hur man Àn vrider och vÀnder pÄ det en typisk creativeprodukt, genvÀgar och uppblÄsta specifikationer ungefÀr som en stereo pÄ coopforum har 300 watt uteffekt....

Dock har de en bra intern mixer. Man kan routa hur som helst.

VĂ€lj hellre t.ex ett presonus firebox eller focusrite saffire LE. Mindre gimmickar mer ljud.

LÀgg pengar pÄ monitorer sÄ fort du kan om du inte redan har.

Postat

ok sÄ emu 1820 Àr en bra invesering ? Varför duger iinte en intern hÄrdisk ??

Kan du tipsa pÄ ett par Àrliga monitorer sÄ man hör alla detaljer?

"VÀlj hellre t.ex ett presonus firebox eller focusrite saffire LE" vad gör dme speciella ??

tack

Postat

Jag skulle rekomendera M-box 2 fast det kanske kostar lite mer Àn du tÀnkt

Men dÄ har du alla program du behöver, för det följer med.

Postat

Varför focusrite eller presonus.

bÄda har bra preampar. bÄda har fyra in.(om du t.ex vill lÀgga in en extern kompressor eller nÄtt.

Du betalar inte extra för dsp-kraft som du ÀndÄ inte kommer anvÀnda eftersom den bara gÀller direktmonitorlyssning.

Du betalar inte för massa ingÄngar med lÀgre kvalitet.

BÄda har "Àrliga" specifikationer. EMU(creative) specifikationer gÀller AD/DA omvandlarna, att sen resten av kortet inte hÀnger med det kommer inte riktigt med i texten av nÄgon anledning.....

Intern hÄrdisk Àr alltid bÀttre Àn firewire eller USB... HÄrdisken blir inte snabbare för att det sitter en firewirekontroller i mellan den och datorn, tvÀrtom.

Mbox2 funkar ocksÄ men dÄ hamnar du i protoolsland vilket har sina för och nackdelar. DÄ betalar du dessutom för programet som medföljer (protools LE).

musik (oregistrerad)
Postat
Intern hÄrdisk Àr alltid bÀttre Àn firewire eller USB... HÄrdisken blir inte snabbare för att det sitter en firewirekontroller i mellan den och datorn, tvÀrtom.

Inte enligt min erfarenhet.

• 2 veckor senare...
Postat

Du vet om att bakom firewireinterfacet sitter en vanlig sata eller pata HD?

Ett interface lÀgger alltid till latency.

Sata = lite latency

Sata+firewire= lite mer latency....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.