Kenta K Postat 22 juli 2006 Postat 22 juli 2006 (redigerat) Tjena pĂ„ er! đ Jag har suttit och klurat med FL i ungefĂ€r 8 - 9 mĂ„nader nu, och nĂ„gra lĂ„tar har det ju blivit. Rolig att lyssna pĂ„ dom första lĂ„tarna man gjorde och jĂ€mföra med dom man gör nu! đ Man har ju kommit lĂ€ngre Ă€n dĂ„, och man lĂ€r sig nĂ„tt nytt varje gĂ„ng. Iaf jag. đ Nu har jag kommit sĂ„ lĂ„ngt , (tror jag), att jag vil lĂ€ra mig Fl`s egna BeatSlicer. Har aldrig holdt pĂ„ med samples innan, men har alltid velat lĂ€ra mig det. Det ser sĂ„ grymt ut, och gör man det bra lĂ„ter det ju skit coolt. đ 1 eks Ă€r om jag tar en acapella och vil ha in det i min lĂ„t sĂ„ slĂ€nger jag in det i BS och den "Slicar" up som den ska. Men! Det funkar ju inte Ă€ndĂ„? Takten stĂ€mmer inte alls, och nĂ€r den stĂ€mmer, sĂ„ kapar bort lite pĂ„ varje takt, sĂ„ att det lĂ„ter som #€%"&!))%! Hehe. Om ni fattar. Och det tror jag sĂ„ gĂ€rna ni gör. Annars hade jag nog inte reg mig hĂ€r och frĂ„gat. Hur fasen gör jag för at det ska lĂ„ta bra nĂ€r jag anvĂ€nder BS? Det Ă€r nog min frĂ„ga lite förenklat. đł Takkar för att ni tar er tid att svara pĂ„ min frĂ„ga.. đđ Edit: Hoppas inte jag gör nĂ„gon dubbel post hĂ€r nu, för jag har inte hittat nĂ„tt svar pĂ„ denna frĂ„ga nĂ„gon annan stans. . Redigerat 22 juli 2006 av Kenta K
Nexustwins Postat 22 juli 2006 Postat 22 juli 2006 Tjena pĂ„ er! đ Jag har suttit och klurat med FL i ungefĂ€r 8 - 9 mĂ„nader nu, och nĂ„gra lĂ„tar har det ju blivit. Rolig att lyssna pĂ„ dom första lĂ„tarna man gjorde och jĂ€mföra med dom man gör nu! đ Man har ju kommit lĂ€ngre Ă€n dĂ„, och man lĂ€r sig nĂ„tt nytt varje gĂ„ng. Iaf jag. đ Nu har jag kommit sĂ„ lĂ„ngt , (tror jag), att jag vil lĂ€ra mig Fl`s egna BeatSlicer. Har aldrig holdt pĂ„ med samples innan, men har alltid velat lĂ€ra mig det. Det ser sĂ„ grymt ut, och gör man det bra lĂ„ter det ju skit coolt. đ 1 eks Ă€r om jag tar en acapella och vil ha in det i min lĂ„t sĂ„ slĂ€nger jag in det i BS och den "Slicar" up som den ska. Men! Det funkar ju inte Ă€ndĂ„? Takten stĂ€mmer inte alls, och nĂ€r den stĂ€mmer, sĂ„ kapar bort lite pĂ„ varje takt, sĂ„ att det lĂ„ter som #€%"&!))%! Hehe. Om ni fattar. Och det tror jag sĂ„ gĂ€rna ni gör. Annars hade jag nog inte reg mig hĂ€r och frĂ„gat. Hur fasen gör jag för at det ska lĂ„ta bra nĂ€r jag anvĂ€nder BS? Det Ă€r nog min frĂ„ga lite förenklat. đ Takkar för att ni tar er tid att svara pĂ„ min frĂ„ga.. đđ Edit: Hoppas inte jag gör nĂ„gon dubbel post hĂ€r nu, för jag har inte hittat nĂ„tt svar pĂ„ denna frĂ„ga nĂ„gon annan stans. . Hur det kan lĂ„ta sĂ„ illa fattar jag inte, anvĂ€nder du ett vanligt beat med tydliga trummor? DĂ€r Ă€r vĂ€ll inga andra instrument förutom trummor? Annars Ă€r det ganska sjĂ€lvklart att det lĂ„ter skit. Iaf, nĂ€r det Ă€r slicat kan du spela pĂ„ piano rollen, har du en snabb dator? testa att exportera hela spĂ„ret nĂ€r det Ă€r slicat för att försĂ€kra dig om att det verkligen inte Ă€r datorn som Ă€r för lĂ„ngsam. Se till att du inte har stĂ€llt in för mĂ„nga "Slices" heller, dĂ„ kommer det inte bli bra.. //Nexustwins đ
Kenta K Postat 23 juli 2006 TrÄdstartare Postat 23 juli 2006 Tackar för snabbt svar! Jo, jag har testat med bÄde acapella och lÄtar med tydliga drums. Blir inte perfekt ÀndÄ. Kanske det Àr jag som har dÄlig dator, jag vet inte. Men FL funkar perfekt annars.
Desecrated Postat 24 juli 2006 Postat 24 juli 2006 Hemligheten med en sample Àr att cuta den bra och att vÀlja ut rÀtt sampling. Vi börjar med val av sample Om du tar en lÄt som gÄr i 70bpm och i tretakt sÄ finns det fÄ möjligheter att fÄ det snyggt, du mÄste verkligen veta vad du gör och jag rÄder nybörjare att försöka sig pÄ fyrtakter i 90-100 bpm först. sen komme rjsÀlva cutandet, nÀr du skÀr ut din sampling se till at du skÀr den i jÀmna bars 2-4-8 osv sÄ att du inte skkÀr en i 7 bars för dÄ fÄr du förmodligen itne till den i alla fall. försök ladda samplingen i fruityslicer och Àndra hur den automatisk skÀr upp samplingen lyssna ocksÄ pÄ hur den skÀr upp den. om det blir vÀldigt hackigt betyder detta ofta att samplingen Àr för lÄng och behöver delas i mitten. om sampling drar ut Àr den för kort. hÀr kommer vi ocksÄ tillbaka till att vÀlja rÀtt sample, nÀr man spela ri ett band Àr det inte sÀkert att man hÄller samma tempo exakt om du klippe ri en sample just dÀr bandet Àndrar lite tempo sÄ kommer du att fÄ problem, detta betyder att du mÄste identifiera nÀr dom byter tempo, cuta dÀr och timestretchad sÄ att bÄda halvorna Àr i samma tempo och sen kasta in flslicer igen. en av charmen kring samples Àr att fÄ det rytmiskt charmigt, att bara ta en accapela och lÀgga in den rakt av Àr ingen prestige, anvÀnd flslicer för att flytta om toner sÄ att du skapar nÄgot orginellt av det du tait och inte bara stjÀl rakt av. och om inget av detta fungerar, dÄ har du lyckas hitta en slinga som helt enkelt inte gÄr att jobba med, dÄ kastar man bort den och hittar en ny. jo fan tryck F1 nÀr slicer Àr uppe sÄ fÄr du mera hjÀlp. om du inte har timestretch i din fruity skaffa 6.0 sÄ att du Àr uppdaterad
Kenta K Postat 25 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 25 juli 2006 Fan vilket bra svar. đđź jag tackar! đ
R_ett (oregistrerad) Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Ingen har ju iofs svarat pÄ hur beatslicern fungerar. F-slicern Àr ju en annan som knappast behöver en djupare genomgÄng medtankte pÄ hur simpel den Àr. NÄgom som vet hur BS fungerar? Kan lÀgga in en lÄt, men dÀrefter förstÄr jag inte vad som ska hÀnda. Provat alla knappar jag hittat.
Desecrated Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 r.ett det du kan göra i beatslicerna kan du göra i fruityslicer ocksÄ plus att den Àr smidigare. men annars fÄr du lÀsa manuallen för att förklara heal beatslicern Àr en ganska stor uppgift.
R_ett (oregistrerad) Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 r.ett det du kan göra i beatslicerna kan du göra i fruityslicer ocksÄ plus att den Àr smidigare. men annars fÄr du lÀsa manuallen för att förklara heal beatslicern Àr en ganska stor uppgift. Saken Àr att du Àr förvirrad, sÄg ditt förra svar ang. samplingar och FS högre upp i trÄden. Vissa hadde kunnat tro att du arbetat med samplingar i högst en vecka. Som sagt, jag letar efter lite info ang. Beat Slicern, om du tycker FS Àr smidigare (bÀttre?) sÄ Àr dina Äsikter inte av vÀrde för mig. FS Àr sÄ klumpig och odetaljerad man kan komma.
Desecrated Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 (redigerat) ok, lycka till med den attityden. Redigerat 28 juli 2006 av Desecrated
ThomasJ Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 r.ett det du kan göra i beatslicerna kan du göra i fruityslicer ocksÄ plus att den Àr smidigare. men annars fÄr du lÀsa manuallen för att förklara heal beatslicern Àr en ganska stor uppgift. Saken Àr att du Àr förvirrad, sÄg ditt förra svar ang. samplingar och FS högre upp i trÄden. Vissa hadde kunnat tro att du arbetat med samplingar i högst en vecka. Som sagt, jag letar efter lite info ang. Beat Slicern, om du tycker FS Àr smidigare (bÀttre?) sÄ Àr dina Äsikter inte av vÀrde för mig. FS Àr sÄ klumpig och odetaljerad man kan komma. btw: VÀlommen hit!
Nexustwins Postat 2 augusti 2006 Postat 2 augusti 2006 Har inte Fl hÀr men det finns en lösning till, dra upp relesen sÄ funakr det nog fin fint.. Men du borde Àndra din attityd hÀr pÄ forumet. Den kommer du inte lÄngt med.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.