Hans Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Hej! Har varit pĂ„ gĂ„ng att uppgradera ett tag, har för tillfĂ€llet ett E-mu 1820m! Har snart surfat ihjĂ€l mig đ efter vilket som Ă€r ljudkortet med bĂ€st ljud och har inte kunnat finna ngt annat Ă€n Fireface 800? Mina frĂ„gor, Finns det ngt alternativ till Fireface 800? (Skulle kunna betala det dubbla om ljudet blev bĂ€ttre.) Om ingĂ„ngarna pĂ„ Fireface 400 rĂ€cker finns det ngn anledning att Ă€ndĂ„ köpa Fireface 800? Finns det nĂ„gra fördelar med Multiface 2? (Om inte, varför finns ens Multiface?) Tack pĂ„ förhand!
KillwithSkill Postat 21 juli 2006 Postat 21 juli 2006 Vet inte vad för vrĂ„lĂ„k du vill ha. Till PC sĂ„ vet jag inte direkt. Men jag kör pĂ„ ett FF800 till macen Ă„ lĂ„ter riktigt bra. NĂ€sta steg för en annan Ă€r nog apogee Ă„ sen protools HD. Sen finns det vĂ€l inget vĂ€rre? RME gör riktigt bra grejer som lĂ„ter riktigt bra. Verkar vara populĂ€rt i PC-vĂ€rlden oxĂ„. Fördelen med firewire Ă€r att all ad-omvandling sker i en Ă„ samma burk Ă„ Ă€r avskĂ€rmat frĂ„n allt annat. Köper du multiface 2 sĂ„ har du en del internt och anslutningarna externt. Funkar sĂ€kert bra. Men du Ă€r lĂ„st till just den datorn sen sĂ„ kan ju ljudet pĂ„verkas av det som sitter i datorn. Ăven om det nu Ă€r löjligt smĂ„tt pĂ„verkande. FF400 Ă€r typ hĂ€lften sĂ„ stort i jĂ€mförelse med 800an (anslutningar) men Ă€r istĂ€llet sĂ€kert bĂ€ttre kvalitĂ©. SĂ„ JAG tycker att du ska köpa 400 ...eller 800, OM du nu behöver sĂ„ mĂ„nga anslutningar? đ
Elof (oregistrerad) Postat 25 juli 2006 Postat 25 juli 2006 Sen finns det vĂ€l inget vĂ€rre? Benchmark, Lavry, Cranesong, Prism, Mytek, Weiss đ
sounden Postat 25 juli 2006 Postat 25 juli 2006 (redigerat) Sen finns det vĂ€l inget vĂ€rre? Benchmark, Lavry, Cranesong, Prism, Mytek, Weiss đ Pratar vi ljudkort eller AD/DA omvandlare? För de tillverkarna du nĂ€mner Ă€r vĂ€ll mest icke ljudkortstillverkare? Redigerat 25 juli 2006 av sounden
Hans Postat 25 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 25 juli 2006 Jo, extremt bra ljudkort Ă€r det intressanta... lyxiga audiofil A/D-boxar kan ju vemsomhelst göra đ!
Claes Holmerup Postat 25 juli 2006 Postat 25 juli 2006 Extremt bra ljudkort? Jag skulle köra med ett FF400 eller FF800, beroende pĂ„ vilka behov du har. Om du sedan vill förbĂ€ttra ytterligare ett snĂ€pp, sĂ„ köper du en 8-kanalig Apogee (ellr Ă€nnu vĂ€rre) A/D-D/A... RME:s ljudkort Ă€r suverĂ€nt bra och stabila som klippor, sĂ„ med nĂ„got av FF-interfacen kommer du definitivt inte att Ă„ngra dig. Har du en stationĂ€r dator, sĂ„ Ă€r det förstĂ„s Ă€nnu bĂ€ttre att titta pĂ„ HDSP9652 och koppla in valfria omvandlare till det, men dĂ€r har du inga analoga I/O alls frĂ„n början. Mitt gamla Hammerfall9652 hĂ€ngde med i omkring 8 Ă„r - och sedan bytte jag till ett HDSP9652 för att jag ville rationalisera bort mixern. Jag bytte alltsĂ„ inte för att det gamla fungerade dĂ„ligt - utan för att det nya hade TotalMix, som Ă€r ett underbart hjĂ€lpmedel nĂ€r man vill kunna mixa och routa fritt i kortets egen mixer med medhörning o dyl, oberoende av vad man gör i Cubase. đł
Hans Postat 26 juli 2006 TrĂ„dstartare Postat 26 juli 2006 (redigerat) Tack đ! Kul, dĂ„ har jag bestĂ€mt mig för FF 400 đ! (Det Ă€r inte Ă€nnu stabilare med Multiface eller? Det kanske Ă€r svĂ„rt att svara pĂ„ men jag fattar inte varför Multiface finns om det inte Ă€r stabilare och/eller har lĂ€gre latency? Multiface blir (utifall det inte Ă€r bĂ€ttre, i stort sett) identisk med FF400 bortsett ifrĂ„n att den blir 1 krĂ„ngligare att installera, 2 dyrare att köpa samt, 3 omöjlig att byta mellan olika datorer.) Redigerat 26 juli 2006 av Hans
Elof (oregistrerad) Postat 26 juli 2006 Postat 26 juli 2006 Sen finns det vĂ€l inget vĂ€rre? Benchmark, Lavry, Cranesong, Prism, Mytek, Weiss đ Pratar vi ljudkort eller AD/DA omvandlare? För de tillverkarna du nĂ€mner Ă€r vĂ€ll mest icke ljudkortstillverkare? Sorry, tĂ€nkte för kort nĂ€r han skrev "ljudkort". Prism gĂ„r iaf att köra vis fw, weiss skall komma med fw-option.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.