Jump to content
Annons

STIGMA - GALIZIA..NY VERSION


Recommended Posts

LÅTNAMN: STIGMA

ARTIST/GRUPP: GALIZIA

GENRE: INDUSTRI/BODY ..eller distad synthskit eller vad man nu ska kalla det.

LÅTLÄNGD: 3:34

KOMPOSITÖR: MATHIAS SVENSSON(TUFFTUFFTUFF)

PRODUCENT: MATHIAS SVENSSON(TUFFTUFFTUFF)

EV. MEDVERKANDE: MATHIAS SVENSSON(TUFFTUFFTUFF)

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3..224kb/s

STORLEK: 5,72 Mb

STATUS: Pretty färdig demo

Jag inser att det här är musik som inte alla tycker om, men kom gärna med synpunkter om allt som är bra och dåligt. Bör helst lyssnas på HÖG volym, hihi. Tack för att ni tar er tid och lyssnar.

MATHIAS

EDIT:NY VERSION..pga konstruktiv kritik.

STIGMA.mp3

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Helvete vad hårt!

Är det alltså detta som är BODY? Jag stötte på termen i dedes och min tråd, och jag har aldrig hört talas om det förut.

Får jag gå kursen och lära mig hur man gör? 😄 ...

Jag ska spränga skallen och återkommer med lite kommentarer sen!

Häftigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj.. det här gillade jag .. inget feg-trance-wannabe-hardcore här inte.. Tufftufftufft!!!

Tycker däremot att trummorna skulle behöva ge mer knuff i ryggen än att bara vara distade..? meningen är väl att fyr-fyra'n ska vara markerad o ge driv åt hela kit'et? nu är trummorna väldigt anonyma.. sången( 😄 )hörs knappt och om det är meningen måste du nog börja tänka om i mixläget.

Fyfanken om du får till drivande smällfet botten, schysst ambiens på sången och en större mix både på bredden och djupet kommer det här slå RRRRammstein på fingrarna med en blyslägga ... banne mig...

Kör hårt genom distmaskinen

Link to comment
Dela på andra sajter

staffan74:

Hej, osaken till att jag inte spelar in ny sång är att jag helt enkelt tycker om sån här sång,haha,låter kanske lite dumt att säga så om sig själv,men det är inte riktigt så jag menar.. men jag tänker mer Hocico än Nitzer, om du förstår vad jag menar. Tack för att du lyssnade& tack för kritiken.

Vallhagen:

[Rodnar väldigt mycket]..Känns ganska bra hedrande att tänka på att jag ska vara din referens till body 😉 ..jag var på bröllop härom dagen och jag och en kille började snacka om hur man definerade body(det var bröllop så vi var inte nyktra), hans definition var "enformig synthskit". Jag vet inte om det kan vara till nån hjälp, haha..är VÄLDIGT intresserad att höra kommentarerna efter skall-sprängningen.

Lundin

Till att börja med, lång shot..du är inte från E-tuna? Nej, men man måste ju få fråga:o)

[Rodnar minst lika mycket över komplimangerna]

Sången är tänkt att vara ganska anonym, mer som ett instrument tillsammans med de andra än att den ska sticka ut och vara " för sig själv". Snaren är distad och pisksnärtad, men baskaggen är inte distad. Har du något bra tips på hur jag ska få mer smällfet botten i skiten så är jag VÄLDIGT intresserad.

Ni är väldigt snälla i kritikken då🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar inte gilla denna typen av body med så distad röst.

Men jag hör att detta är välgjort och jag kan tänka mig att folk som gillar detta gillar detta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårt som fanken. ! Fett och välmixat.. Men jag (personligen) gillar inte det här med bitreducering.. Lägg hellre på lite fet rördist för att uppnå nästan samma effekt men med fetare övertoner.

Spelar du in med nån sort VST host så finns t.ex. Voxengo Tubeamp helt gratis.. Anledningen till at jag (helt personligt) ogillar den typ av dist du använder är att jag tänker på billiga 8-bits dataspel... Och det var då det.. Nu är det typ 2006 och vi snackar 64 bitar å så.. 😉

Låten kändes helt ok för mig.. Nytänkade och nya sound etc.. Helt OK 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonnert

Tack, tack, det var snällt sagt 😆

hegobald

Hej, tack så mycket 😄 Menar du att jag är 8 gånger bit för sent ute? ..Jag gillar den här typen dist, men det är inte meningen att tanken ska vara dataspel, låter det lixom dataspel?? Hmmm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det var då det.. Nu är det typ 2006 och vi snackar 64 bitar å så.. 🙂

Ja..det är ju det han använt.. ehmm 6 till 4-bitar... säg det fort så får du se - så det blir alltså 2006 hur man än vrider o vänder på det.. hallååå 😆 ( sorry, var bara tvungen.. )

Jag lyssnar nu på låten i hörlurar: det är ganska jämnt mixat men allting låter väldigt centrerat i mitten.

om du testar att stereobredda den övre, ljusare arpeggio-syntbasen en liten aning och kanske den undre, så tror jag att andra delar som kick och vox kommer att höras bättre.

Det är svårt att råda i ett läge när man inte vet hur saker hänger ihop och hur mixen ser ut i grundläget, men som jag hör låten skulle det behövas en lite längre kick, låta den få rördist, bandmättnad eller något annat som ger den en lätt överstyrd karaktär.. kicken måste driva det här skeppet frenetiskt... när sången låter som en 1000-årig helvetesdemon släpps lös, får inte trummisen låta som en engelsk fåraherde med stelopererat knä och gipsade armar... om du förstår vad jag menar? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Hupp det här det var ju riktigt bra det.

Så det här är alltså sånt som kallas Body? Intressant...

Japp lite mer driv i kicken så blir det fina fisken. Liksom lite mer driv. Det skulle funka för mig iaf. Crush some skulls liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det var då det.. Nu är det typ 2006 och vi snackar 64 bitar å så.. 😮

Ja..det är ju det han använt.. ehmm 6 till 4-bitar... säg det fort så får du se - så det blir alltså 2006 hur man än vrider o vänder på det.. hallååå 🙂 ( sorry, var bara tvungen.. )

Jag lyssnar nu på låten i hörlurar: det är ganska jämnt

Men, blir det inte en väldigt kort låt om man bara spelar in 64 bitar?

öhhhh.... min tur att bara vara tvungen... 🙂

***

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok lite seriöst då:

Jag gillar det här som fan. Och jag tycker det låter svinbra och svinhårt.

Dock kan jag ju varken genren, och inte heller är jag nåt vidare på mixning,

men kan du lyckas få det ännu hårdare och tuffare med hjälp av de synnerligen konstruktiva tips du fått i tråden så... ja vad säger man... då jävlar 😳😉😉 ... då kommer jag att skita på mig.

Jag har inget emot sången som den är. Jag tycker ofta att överdriven rördist på sång blir fel/dåligt, men eran dist är bra. I sammanhanget då, skall sägas, det här sångsoundet funkar inte riktigt på all musik...

Kör hårt. Nu ska jag lyssna på lite gammal ministry som avslappning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bekänna: Första gången jag är medveten om att det är body jag lyssnar på. Brukade tycka att syntar hörde hemma i Pop tills jag hörde Peace Love and Pitbulls. (Body det med möjligen eller bara industri?).

Håller med om att kicken måste drivas upp lite högre. Mixen är lite retro på det viset - man måste sträcka sig efter basreglaget själv. Dessutom påstår min mixer att det är samma volym helt jämnt låten igenom. Vill se staplarna hoppa i takt med kicken, det är så mysigt i mörkret då 😛 Kanske lite dynamik i låten skulle till, fast jag är mycket nöjd ändå - tungt, skitigt och gott.

Edit: Oslo: City of Satan - respect!

Redigerat av Dagon
Link to comment
Dela på andra sajter

😄 det här var ju (nästan) helt i min smak 😄

bra drag !!!

(vänta, jag måste klicka play igen..)

höj sången ett par snäpp !

sen saknar jag ett mjukt hårdrocksguitar ljud.....?

nja, det blir nog lite för mycket DeathStars då... kanske.

(vänta, jag måste klicka play igen..)

sången måste höjas,

sen kan jag ladda ner denna till min goa samling.

har ni nån sida på MySpace ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack, tack, tyvärr så är och förblir sången ganska låg(om jag inte ändrar mig när jag har levt med låten lite), jag vill inte att den ska sticka ut så mycket.

Har precis gjort färdig Myspace-sidan så den är tokfärsk och tråkig:o)..måste ju, så vitt jag förstår, vänta ett bra tag på att bli en "Featured artist" så att man kan lägga upp sånger med sig själv.

GALIZIA på Myspace

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja. Bra, bättre och t.o.m. jättebra. Baff, baff, baff, baffa-baff, baff, baff, baff.... Gôtt. Det blinkar fint på mixern och jag är jättenöjd.

Gillar att sången är låg - feta monstermaskiner skall man inte kunna överrösta hur som helst. Det förlorar liksom i bröt-pondus då.

Kan nog vänja mig vid det här.

Redigerat av Dagon
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är vad jag skulle kalla Nybody.

En hybrid mellan Ministry och Hocico.

Lite tacosbody känsla över det hela.

Det låter proffsigt får jag säga, jag är ingen jätte beundrare av nybody direkt men detta kan leda långt!

Stort grattis :rolleyes:

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja..nu har det blivit mer av allting, kanske mer separation, ( har inte gamla versionen kvar o kan referenslyssna ) sången ligger inpressad i mitten som i ett stort, hårt skruvstäd o kicken ploffar på lite bättre..

.. vill man peta i småsaker kanske det kunde vara ett uns mer botten på antingen basen eller kicken, virvelsmashen få lite fettsugning runt 250 - 400hz.. ( borde vara någonstans i de krokarna ) men det får väl anses vara petitesser..

..jag gillar energin i låten även om man inte hör mer av texten än STIGMAAAAAaaaAAaaAAA!!!!! 😏

Kör hårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Påminner mig starkt om en grupp från 90-talet; Screw. Jag vet inte om de finns längre men tar man deras musik och sedan lägger en distmatta över hela ljudbilden så är vi här ungefär. Gillar låten, tuff, hård och svängig i all sin distmonotona karghet, tror du hade fått lite mer dynamik om inte allt låtit som sprucket porslin dock... men det är ändå tummen upp! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar nu på förmiddagen och..faeen om du bara kunde höja voxen så den tittar ut i ljudbilden kommer det bli det en killer!!!

det känns inte riktigt rätt att ha den så långt bakom trummor och virveln.. känns som du står bakom trummorna o fegar.. 😄

Kan man få önska en alternativ mix med högre vox...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin:

Hoppades att du skulle komma tillbaka och lyssna igen, då du hade mycket klokt att säga:o)Tack, tack, jag gjorde som du föreslog med synthbasarna(och kaggen), supertack för tipset..om jag "orkar" att mixa om så ska jag tänka på lågfrekvenserna och virveln, men jag tror att sången blir där den är..men man ska ju aldrig säga aldrig:o)

Hellpig:

Tack så mycket, jag har aldrig hört Screw, borde kanske kolla upp de, någon speciell skiva du kan föreslå? Du har säkert rätt angående dynamkiken, men jag lägger ändå porslinkraset före dynamiken:o)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...