Jump to content
Annons

MOTU UltraLite...eller?


peterpop

Recommended Posts

Tjena!

Har mer eller mindre bestämt mig för MOTU UltraLite (6 495 spänn typ...), men tänkte bara kolla vilka alternativ ni kan se om man går upp rejält i prisklass? Antalet in och utgångar intersserar mig egentligen inte utan i princip bara kvaliteten. När jag har kikat runt lite får jag känslan att när korten rasar upp i prisklasser runt 20 så är det mycket in och utgångar man betalar för, snarare än att kvaliteten är så mycket vassare än för UltraLite.

Förslag på ljudkort i prisklasser över 10 lakan men under 50 med klart bättre kvalitet (där man inte betalar för in och utgångar....) än UltraLite tas tacksamt emot!!!

peterpop - som gärna betalar extra slantar för kvaliteten.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vågar nog påstå att RME Fireface 800 ca 15000:- är bättre än Motu, den har riktigt bra AD/DA omvandlare.

Allt handlar ju om stabila drivrutiner och AD/DA omvaldarna, där är nog RME i topp.

Apogee Ensemble 27000:- är ju ett annat alternativ som jag tror på, men den är specialbyggd för Mac, är riktigt sugen på den, men priset är för högt för mig.

Vem vet jag kan ju ha fel? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Kör du S/PDIF (eller då helst AES/EBU), så skall du inte glömma Big Ben om du vill att alla klockor ska gå rätt. Annars kan du ha en situation där alla grejer är satans bra, men klockorna dansar jitterbug...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Har mer eller mindre bestämt mig för MOTU UltraLite (6 495 spänn typ...), men tänkte bara kolla vilka alternativ ni kan se om man går upp rejält i prisklass? Antalet in och utgångar intersserar mig egentligen inte utan i princip bara kvaliteten. När jag har kikat runt lite får jag känslan att när korten rasar upp i prisklasser runt 20 så är det mycket in och utgångar man betalar för, snarare än att kvaliteten är så mycket vassare än för UltraLite.

Förslag på ljudkort i prisklasser över 10 lakan men under 50 med klart bättre kvalitet (där man inte betalar för in och utgångar....) än UltraLite tas tacksamt emot!!!

peterpop - som gärna betalar extra slantar för kvaliteten.

🙁

Jag håller inte helt med om din logik angående vad som händer när man kliver upp i prisklasserna för omvandlare. Jag skulle vilja säga såhär: Det finns fyra kvalitetsmässiga skikt, som man kan benämna hemmademonivå – låg mellannivå – hög mellannivå – ultra high end. Kvaliteten inom varje skikt varierar ganska lite, men priserna räknat per kanal kan variera rejält. Det gäller alltså att hitta det billigaste inom varje kvalitetsnivå, då får man mest valuta för degen.

MOTUs grejer skulle jag räkna in i låg mellannivå (tillsammans med t.ex Presonus och de flesta av RMEs grejer). Klart prisvärt. Man behöver inte skämmas för att spela in plattor med MOTU-grejer, men visst finns det kvalitetsmässigt utrymme uppåt. Ska du upp på hög mellannivå är det billigaste som erbjuds Metric Halo. Riktigt bra grejer, som lätt kan mäta sig med Apogee, Lucid, Mytek och liknande. (Sedan finns det ultra high end, då talar vi om Benchmark, Prism, Lavry, och Crane Song m.fl.).

NATURLIGTVIS är ovanstående mycket grovt förenklat, och framförallt finns det tillverkare som har olika produkter som jag skulle placera i olika kategorier.

Så ditt steg upp från MOTU tycker jag är Metric Halo 2882. Det enda trista är att drivisarna bara finns för Mac än så länge.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller precis på att uppdgradera min studio HELT....och har idag ingen tanke på preamp till micen, tänkte avvakta och se om det behövs.....Jag tror dessutom att jag kommer köpa sången från annat håll (eftersom jag själv på sång suger....;-) varför preampen kanske kan avstyras. Låter det vettigt...? :-)

När använder man S/PDIF, och vad är fördelen? Jag har väl tänkt köra analogt (säger jag kanske lite naivt...;-). Borde jag tänka om här? (UltraLite har i och för sig möjlighet till S/PDIF, om jag inte misstar mig.....)

Fler tips, fler tips!!!!

;-)

tack tack,

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee Ensemble 27000:- är ju ett annat alternativ som jag tror på, men den är specialbyggd för Mac, är riktigt sugen på den, men priset är för högt för mig.

Vem vet jag kan ju ha fel? 🙁

Du har iallafall fel om priset på Apogee Ensemble. 😉 Listpris är 22.750 kr ink moms.

Tjipp,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller precis på att uppdgradera min studio HELT....och har idag ingen tanke på preamp till micen, tänkte avvakta och se om det behövs.....Jag tror dessutom att jag kommer köpa sången från annat håll (eftersom jag själv på sång suger....;-) varför preampen kanske kan avstyras. Låter det vettigt...? :-)

När använder man S/PDIF, och vad är fördelen? Jag har väl tänkt köra analogt (säger jag kanske lite naivt...;-). Borde jag tänka om här? (UltraLite har i och för sig möjlighet till S/PDIF, om jag inte misstar mig.....)

Fler tips, fler tips!!!!

;-)

tack tack,

peterpop

Var tänkte du köra S/PDIF, menar du?

Om du har en mikpreamp med inbyggd omvandlare och S/PDIF ut och jämför det med att gå ut analogt från mikpreampen och sedan in i en omvandlare, ligger skillnaden i kvaliteten hos omvandlarna. Avgörs lämpligen genom lyssningstest.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra beskrivning med nivåerna! Vilken prisklass, mellan tummen och pekfingret, pratar vi om i "hör mellan nivå"?

Nej eftersom UltraLite har inbyggd micpreamp, och jag tänkte börja med att se vad det går för, kan jag inte se vad jag ska använda S/PDIF till. (Obeservera att jag är relativt ny med termerna här....du får gärna rätta mig om jag har fel ;-)

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Tjena!

Har mer eller mindre bestämt mig för MOTU UltraLite (6 495 spänn typ...), men tänkte bara kolla vilka alternativ ni kan se om man går upp rejält i prisklass? Antalet in och utgångar intersserar mig egentligen inte utan i princip bara kvaliteten. När jag har kikat runt lite får jag känslan att när korten rasar upp i prisklasser runt 20 så är det mycket in och utgångar man betalar för, snarare än att kvaliteten är så mycket vassare än för UltraLite.

Förslag på ljudkort i prisklasser över 10 lakan men under 50 med klart bättre kvalitet (där man inte betalar för in och utgångar....) än UltraLite tas tacksamt emot!!!

peterpop - som gärna betalar extra slantar för kvaliteten.

😆

Jag håller inte helt med om din logik angående vad som händer när man kliver upp i prisklasserna för omvandlare. Jag skulle vilja säga såhär: Det finns fyra kvalitetsmässiga skikt, som man kan benämna hemmademonivå – låg mellannivå – hög mellannivå – ultra high end. Kvaliteten inom varje skikt varierar ganska lite, men priserna räknat per kanal kan variera rejält. Det gäller alltså att hitta det billigaste inom varje kvalitetsnivå, då får man mest valuta för degen.

MOTUs grejer skulle jag räkna in i låg mellannivå (tillsammans med t.ex Presonus och de flesta av RMEs grejer). Klart prisvärt. Man behöver inte skämmas för att spela in plattor med MOTU-grejer, men visst finns det kvalitetsmässigt utrymme uppåt. Ska du upp på hög mellannivå är det billigaste som erbjuds Metric Halo. Riktigt bra grejer, som lätt kan mäta sig med Apogee, Lucid, Mytek och liknande. (Sedan finns det ultra high end, då talar vi om Benchmark, Prism, Lavry, och Crane Song m.fl.).

NATURLIGTVIS är ovanstående mycket grovt förenklat, och framförallt finns det tillverkare som har olika produkter som jag skulle placera i olika kategorier.

Så ditt steg upp från MOTU tycker jag är Metric Halo 2882. Det enda trista är att drivisarna bara finns för Mac än så länge.

Hälsningar

/Henrik

Hej, jag menar inget ont men: Även om du säger att det är grovt förenklat så måste jag säga att jag har spelat in på både metric halo 2882+dsp och mina motu HD192, jag tyckte inte att 2882 var ett steg över i ljudkkvalité, speciellt inte i höga upplösningar (snarare tvärtom), och jag testade inte med dåliga mickar eller nåt sånt, (thuresson, millenia preamp).

Sen är det väl så att det man har vill man gärna pusha för, om man har en lynx så säger man inte gärna att motu HD192 eller metric är hi-end, om man har en prism så säger man inte gärna att lynx är hi-end. Men sen är det såklart så att jag ockås vill pusha för det jag kör på. heh..

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är egentligen mest intresserad av att mina VST, exporterade till audio, låter riktigt bra. Skall man tänka på något särskilt sätt där vid valet av ljudkort?

Ideer, tankar!?

peterpop

Då har ljudkortet ingen som helst betydelse eftersom det sker internt i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag börjar lära mig saker, tror jag. Härligt!! ;-)

Så att ljudkortets kvalitet påverkar egentligen bara analogt till digitalt...?

Rätt/Fel?

I princip alla ljudkort hanterar alltså digitalt ljud lika bra?

Rätt/Fel?

Om jag ska jobba mest med VST, som jag brukar exportera till audio för att få tillgång till lite schysstare pluggar, vad är det främst då jag ska tänka på för att förbättra ljudkvaliteten på mina produktioner. Vad behöver jag....!!?? Ge gärna förslag till konkreta riktigt bra produkter, eller andra tips.

spåna gärna fritt!!

(nu kanske den här tråden är på väg att snart behöva byta avdelning....iofs....)

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag börjar lära mig saker, tror jag. Härligt!! ;-)

Så att ljudkortets kvalitet påverkar egentligen bara analogt till digitalt...?

Rätt/Fel?

I princip alla ljudkort hanterar alltså digitalt ljud lika bra?

Rätt/Fel?

Om jag ska jobba mest med VST, som jag brukar exportera till audio för att få tillgång till lite schysstare pluggar, vad är det främst då jag ska tänka på för att förbättra ljudkvaliteten på mina produktioner. Vad behöver jag....!!?? Ge gärna förslag till konkreta riktigt bra produkter, eller andra tips.

spåna gärna fritt!!

(nu kanske den här tråden är på väg att snart behöva byta avdelning....iofs....)

peterpop

Framförallt kunskap och bra pluggar. Gå en kurs. Vad har du för lyssning?

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar faktiskt på kurs, och har idag inhandlat lite litteratur...jag är så på G!! ;-)

När det gäller lyssningen har jag beställt ett par Genelec, så på den fronten är jag nog bra rustad.

När jag omvandlar VST till audio så kan man ju välja att inkludera effekter och automation, vilket jag då förstås gör. Kan man påverka kvaliteten på den omvandlingen på något sätt?

Om jag skulle välja att använda externa rackbaserade effekter eller dynamics på mina konverterade audiospår, hur gör jag då enklast för att få med dessa i mixen? Vad bör man tänka på här för att optimera ljudkvaliteten?

(och nu borde nog denna tråd helt klart byta avdelningen....kanske....:-)

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag menar inget ont men: Även om du säger att det är grovt förenklat så måste jag säga att jag har spelat in på både metric halo 2882+dsp och mina motu HD192, jag tyckte inte att 2882 var ett steg över i ljudkkvalité, speciellt inte i höga upplösningar (snarare tvärtom), och jag testade inte med dåliga mickar eller nåt sånt, (thuresson, millenia preamp).

Sen är det väl så att det man har vill man gärna pusha för, om man har en lynx så säger man inte gärna att motu HD192 eller metric är hi-end, om man har en prism så säger man inte gärna att lynx är hi-end. Men sen är det såklart så att jag ockås vill pusha för det jag kör på. heh..

Jag har inte testat just HD192 än, och jag ser det som fullt möjligt att jag skulle hålla med dig om jag testat den. Som jag skrev har vissa tillverkare produkter som faller under flera olika kategorier. HD192 är ju MOTUs topp-produkt, och eftersom de generellt gör schyssta prylar förvånar det mig inte att du menar att den står pall i jämförelsen med Metric Halo.

Och bara för att en sak ska vara tydlig: Jag är ju återförsäljare av inspelningsprylar, men jag gör verkligen mitt bästa för att vara objektiv även kring sådana varor vi inte själva säljer. Till exempel har jag inga problem med att säga att jag varit klart imponerad av Presonus Firepod, även om de i Sverige distribueras av ett företag vi helst inte har så mycket att göra med. Samtidigt är det ju så att hela idén med RECORDISTA! är att bara sälja sådant vi själva tycker är schysst eller har fått rekommenderat av folk vars omdöme vi litar på. Så man kan se det som att vi inte gillar sådant vi säljer – vi säljer sådant vi gillar!

Men samtidigt vill jag uppmana er alla att basha mig hårt och skoningslöst om ni tycker att jag direkt eller indirekt ägnar mig åt att plugga grejer för att jag har något att tjäna på det.

Allt gott,

Henrik

PS Coolt att du lajjat med Thuresson-mikar. Han var faktiskt förbi min studio/showroom häromveckan och hämtade upp ett par Microtech Gefell M930. Till och med han gillar dem! DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Hej, jag menar inget ont men: Även om du säger att det är grovt förenklat så måste jag säga att jag har spelat in på både metric halo 2882+dsp och mina motu HD192, jag tyckte inte att 2882 var ett steg över i ljudkkvalité, speciellt inte i höga upplösningar (snarare tvärtom), och jag testade inte med dåliga mickar eller nåt sånt, (thuresson, millenia preamp).

Sen är det väl så att det man har vill man gärna pusha för, om man har en lynx så säger man inte gärna att motu HD192 eller metric är hi-end, om man har en prism så säger man inte gärna att lynx är hi-end. Men sen är det såklart så att jag ockås vill pusha för det jag kör på. heh..

Jag har inte testat just HD192 än, och jag ser det som fullt möjligt att jag skulle hålla med dig om jag testat den. Som jag skrev har vissa tillverkare produkter som faller under flera olika kategorier. HD192 är ju MOTUs topp-produkt, och eftersom de generellt gör schyssta prylar förvånar det mig inte att du menar att den står pall i jämförelsen med Metric Halo.

Och bara för att en sak ska vara tydlig: Jag är ju återförsäljare av inspelningsprylar, men jag gör verkligen mitt bästa för att vara objektiv även kring sådana varor vi inte själva säljer. Till exempel har jag inga problem med att säga att jag varit klart imponerad av Presonus Firepod, även om de i Sverige distribueras av ett företag vi helst inte har så mycket att göra med. Samtidigt är det ju så att hela idén med RECORDISTA! är att bara sälja sådant vi själva tycker är schysst eller har fått rekommenderat av folk vars omdöme vi litar på. Så man kan se det som att vi inte gillar sådant vi säljer – vi säljer sådant vi gillar!

Men samtidigt vill jag uppmana er alla att basha mig hårt och skoningslöst om ni tycker att jag direkt eller indirekt ägnar mig åt att plugga grejer för att jag har något att tjäna på det.

Allt gott,

Henrik

PS Coolt att du lajjat med Thuresson-mikar. Han var faktiskt förbi min studio/showroom häromveckan och hämtade upp ett par Microtech Gefell M930. Till och med han gillar dem! DS

Absolut, det råder inget tvivel om att RECORDISTA! är en superseriös site, är själv intresserad av en toft EC-1 och har varit inne och spanat på din sida, har du testat den?

Vad det gäller ljudkort så har jag bara haft audiophile 2496, motu 828mkII och HD192or (som jag har nu), sen prövat en del andra grejjer, så jag är ingen supererfaren AD/DA testare.

Det kanske bara är jag som pushar för grejjer jag har? haha, å andra sidan är det inte konstigt eftersom man inte bör äga nåt man inte tycker om att arbeta med 🙂

Ja det var väldigt trevliga mickar, har du testat dem? Fick låna några till ett jazzalbum som jag spelade in i början av sommaren, det var också då jag lånade metricen.

Har bara testat Gefell en gång på kontrabas och den jag testade lät bra, men läckte väl mycket för liveinspelning i ett stenrum med jazztrio 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var så i gasen här......och hoppades på att ni skulle kunna hjälpa mig med mina simpla frågor....:-) Kopierar in dem nedan så slipper ni leta i tråden.....

Det vore GULD med lite mer insikt för mig!!!! ;-)

peterpop

<

Så att ljudkortets kvalitet påverkar egentligen bara analogt till digitalt...?

Rätt/Fel?

I princip alla ljudkort hanterar alltså digitalt ljud lika bra?

Rätt/Fel?

När jag omvandlar VST till audio så kan man ju välja att inkludera effekter och automation, vilket jag då förstås gör. Kan man påverka kvaliteten på den omvandlingen på något sätt?

Om jag skulle välja att använda externa rackbaserade effekter eller dynamics på mina konverterade audiospår, hur gör jag då enklast för att få med dessa i mixen? Vad bör man tänka på här för att optimera ljudkvaliteten?

>

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag var så i gasen här......och hoppades på att ni skulle kunna hjälpa mig med mina simpla frågor....:-) Kopierar in dem nedan så slipper ni leta i tråden.....

Det vore GULD med lite mer insikt för mig!!!! ;-)

peterpop

<

Så att ljudkortets kvalitet påverkar egentligen bara analogt till digitalt...?

Rätt/Fel?

I princip alla ljudkort hanterar alltså digitalt ljud lika bra?

Rätt/Fel?

När jag omvandlar VST till audio så kan man ju välja att inkludera effekter och automation, vilket jag då förstås gör. Kan man påverka kvaliteten på den omvandlingen på något sätt?

Om jag skulle välja att använda externa rackbaserade effekter eller dynamics på mina konverterade audiospår, hur gör jag då enklast för att få med dessa i mixen? Vad bör man tänka på här för att optimera ljudkvaliteten?

>

Ljudkortets kvalité påverkar också digital till analog omvandling: AD/DA.

Från din DAW till monitorer/outboards.

Om det kommer en redan digital signal till en digital ingång ska den inte behandlas på olika sätt (om den inte ska konverteras i bitdjup/sampl. frekv.), dock är jag lite osäker på hur det är med klockan.

---------------------------------------------------------------------

Fråga:

Om både ljudkortet och den externa enheten får samma klocka (tex att man skickar klocka från enheten till ljudkortet) ska det inte kunna blir någon förändring?

Men om ljudkortet går på sin egen klocka, och den andra digitala enheten på sin egna, kan det då bli (extremt) små förändringar i ljudet?

---------------------------------------------------------------------

Omvandlingen mellan VST->audio görs hela tiden i datorn när du lyssnar på det du spelar in, du jobbar i en bestämd samplingsfrekvens och ett bestämt bitdjup, och filen bounceas i det, så den omvandlingen kan du inte göra bättre med nytt ljudkort, det är din DAWs ljudmotor som står för hur pass bra det blir.

Om du jobbar med externa analoga grejjer bör du ha bra ljudkort för att bevara det dem tillför.

Enklast är att göra en analog loop genom en enhet (koppla en utgång från ditt ljudkort till en ingång på enheten, koppla ut från enheten till en ingång på ljudkortet).

Jag vet inte vilken DAW du kör men på de flesta finns en funktion så du kan få in en analog eller digital signal i realtid, så du inte behöver spela in det som en ljudfil...

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, det råder inget tvivel om att RECORDISTA! är en superseriös site, är själv intresserad av en toft EC-1 och har varit inne och spanat på din sida, har du testat den?

Vad det gäller ljudkort så har jag bara haft audiophile 2496, motu 828mkII och HD192or (som jag har nu), sen prövat en del andra grejjer, så jag är ingen supererfaren AD/DA testare.

Det kanske bara är jag som pushar för grejjer jag har? haha, å andra sidan är det inte konstigt eftersom man inte bör äga nåt man inte tycker om att arbeta med 😛

Ja det var väldigt trevliga mickar, har du testat dem? Fick låna några till ett jazzalbum som jag spelade in i början av sommaren, det var också då jag lånade metricen.

Har bara testat Gefell en gång på kontrabas och den jag testade lät bra, men läckte väl mycket för liveinspelning i ett stenrum med jazztrio 😆

Har ännu inte haft möjlighet att testa Toft EC-1 själv, men har fått den varmt rekommenderad. Preampen ska – enligt mina andrahandsuppgifter – vara tämligen ren och ofärgad, medan EQ'n är riktigt, riktigt bra och kompressorn är av det lite mer aggressiva slaget, åt 1176-hållet. Schysst till enstaka instrument, men kanske inget man lägger tvärs över en hel mix, speciellt inte om du håller på med jazz.

M930 har ganska brett upptagningsområde, det är sant. Det fina är dock att den låter väldigt bra även utåt sidorna, till skillnad från många andra stormembransmikar.

Har inte själv testat Thuresson-miken. Uppenbarligen vill han inte sälja inom Europa mer, eftersom hans mikar inte uppfyller RoHS-kraven. Men jag vet att Jan-Erik Persson på Opus records älskar dem, vilket är ett rätt gott betyg i sig.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Har ännu inte haft möjlighet att testa Toft EC-1 själv, men har fått den varmt rekommenderad. Preampen ska – enligt mina andrahandsuppgifter – vara tämligen ren och ofärgad, medan EQ'n är riktigt, riktigt bra och kompressorn är av det lite mer aggressiva slaget, åt 1176-hållet. Schysst till enstaka instrument, men kanske inget man lägger tvärs över en hel mix, speciellt inte om du håller på med jazz.

M930 har ganska brett upptagningsområde, det är sant. Det fina är dock att den låter väldigt bra även utåt sidorna, till skillnad från många andra stormembransmikar.

Har inte själv testat Thuresson-miken. Uppenbarligen vill han inte sälja inom Europa mer, eftersom hans mikar inte uppfyller RoHS-kraven. Men jag vet att Jan-Erik Persson på Opus records älskar dem, vilket är ett rätt gott betyg i sig.

Hälsningar

/Henrik

Det är väl inte direkt så att jag "håller på" med jazz, men det har blivit mycket sånt på sistone. Jag tycker det är trevligt då musikerna ofta är väldigt kompetenta, och när det gäller jazz så hänger det verkligen på att man har bra mickar att tillgå, så det är roligt att göra tester på den musiken.

Har aldrig prövat 1176, men det lär väl också bli av hoppas man.

EC-1 är mycket intressant då den inte kostar skjorta+slips heller :rolleyes:

Vill han inte? Ajdå, då får jag åka utomlands, beställa där och sen åka hem igen, hah!

Om du har möjlighet så testa thuressons, du lär inte bli besviken iaf.

mvh /Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig prövat 1176, men det lär väl också bli av hoppas man.

EC-1 är mycket intressant då den inte kostar skjorta+slips heller 😄

Vill han inte? Ajdå, då får jag åka utomlands, beställa där och sen åka hem igen, hah!

Om du har möjlighet så testa thuressons, du lär inte bli besviken iaf.

mvh /Elof

Vi är faktiskt billigare än Thomann på Toft- och Joemeek-produkter...

Thuresson kan nog låta sig övertalas att sälja mikar även inom EU.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken prisklass, mellan tummen och pekfingret, pratar vi om i "hör mellan nivå"?

Billigast i hög mellan-nivå tycker jag är Metric Halo. Deras 2882 (med 8 analoga in/ut, 10 digitala in och 12 digitala ut) är listad för 14.495:-. Preamparna på den (åtta stycken) låter bra, men är lite veka – funkar fint för kondensatormikar men inget för den som spelar in tysta ljudkällor med bandmikar. Men omvandlarna är jättebra, den medföljande mjukvaran är suverän och systemet är hur stabilt som helst. Vill man ha färre kanaler med samma goda omvandling och dessutom jättebra preampar finns Metric Halos ULN-2. Den har två analoga in/ut (med två preampar), två digitala in och fyra digitala ut. Listad för 11.995:-.

Enligt Elof ovan är MOTUs HD192 (12 in/ut, ej preampar för listpris ca 21.000 kr med PCI-kort) i klass med Metric Halo. Det är lite billigare per analog in/utgång jämfört med 2882, men 2882 har då åtta preampar, ett gäng digitala in/ut (se ovan) och är dessutom FireWire-baserat vilket gör att det kan användas med en bärbar dator. MOTU är PCI-baserat och måste användas med stationär dator alternativt med Magma-chassi till bärbar – dyrt.

Metric Halo har dock bara Mac-drivisar än så länge, så om du är fast i Windows-plattformen går de bort.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Metricen är ju ett flexiblare system med massa möjligheter till ett schysst pris, motun är bara en "burk" med 12 analoga och AES/EBU in ut, kan vara lite klumpigt om man tänkt sitta hemma också, då HD192 har fläkt som tyvärr inte är så tyst som man skulle önska.

DAW= Digital Audio Workstation, dvs en dator (eller porta) med möjligheter att spela in, mixa och redigera ljud. 😎

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Men nu är det grejer här som jag inte fattar misstänker jag....(?) ;-) Jag har en vanlig PC som DAW (2048 ram, intel pentium 4 3,2, 7200 rpm).

Elof, du skriver: "Jag vet inte vilken DAW du kör men på de flesta finns en funktion så du kan få in en analog eller digital signal i realtid, så du inte behöver spela in det som en ljudfil...".

Jag trodde det var ljudkortet i kombination med min sequencer (cubase) som fixar detta. Är det någon väsentlig utrustning/detalj som jag saknar??? Du nämner något om min DAWs ljudmotor - vad innebär detta för mig???

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Din sequencer är din DAW. Cubase alltså.

Edit: fel av mig enligt wikipedia: kombinationen dator-ljudkort-mjukvara utgör en DAW.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom allra flesta proffs-DAW är alldeles vanliga Mac eller PC (+ ett ljudkort (+ mjukvara)).

Det är enbart ljudkortet eller ljudkortet i kombination med din sequencer (cubase) som fixar analog signal i realtid (Zero Latency Monitoring).

DAWs ljudmotor kan exempelvis vara Cubase SX, Logic, o.s.v!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...