Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har nyligen börjat använda mig av "play order listen' i Cubase. En jättebra funktion som jag är van vid från den gamla goda tiden när man körde FT2(FastTracker) på Amiga 500:an.

Det är ett underbart "verktyg" när man sitter med arret.

Men hur gör ni när ni ska lägga på tex sång? Tex om jag har ett vers-riff/komp men 3 olika sångverser.

Jag vet att man kan göra en "flatten" och få allt utsmetat i tidsdomänen. Men jag vill fortfarande ha "play order listen" kvar så att jag lätt kan ändra arret.

Tex byta plats på en refräng och en vers, eller köra refrängen en extra gång osv, utan att behöva ta till Copy&paste eller drag&drop!

Visst, det finns en massa olika lösningar som att spara under ett nytt namn osv, men det är inte helt optimalt. Ändrar man i den ena filen så måste man göra samma sak i orginalfilen, eller ändra i orginalfilen och flattna och spara under nytt namn. det går ju, men är inte vidare smidigt.

Kanske gör ni 3 olika kopior på versen, en för varje vers? Då tappar man ju lite av poängen med det hela. Tänk om man vill spela in versgitarren på nytt, då måste man ju ändra i alla verser? Kanske går det att göra "länkar" till en inspelad slinga i vers 2&3, då behöver man bara ändra versriff1 och de andra följer med automatiskt!?? (under förutsättning att versen är identiska förståss)

Nån som har en bra McGuyver lösning på detta? 😳

Alla förslag är mer än välkomna.

Kom gärna med tips på hur ni brukar göra.

Redigerat av hobbex2004
Annons
Postat

ingen svarar eftersom du hade bästa svaret... save as är nog det bästa...

eller flatten, och om du vill arra om det är bara att göra en ny play order...

tyvärr är play order desctructive, men du kan göra flera play order arrangement, även om det kanske inte hjälper dig så mycket

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.