Jump to content
Annons

Mio - Special Occassion


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Special Occasion

* ARTIST/GRUPP:Mio

* GENRE:melodifylld rhodes-baserad smyg-tech (Rättad av Rombo)

* LÅTLÄNGD:6.42

* KOMPOSITÖR:Jag

* PRODUCENT:Jag

* INSPELNINGSÅR:2006

* FORMAT: Mp3

* STORLEK: ca:6mb

* STATUS: Skiss (Första utkastet)

* LÅTLÄNK:Se bifogad fil

Satt uppe i natt o flummade lite.

Om ni inte fastnar för harmonierna/rhodesprylen i början så kan ni lika gärna stänga av direkt för att den går nästan genom hela låten. Riktigt enforming nu.

Hoppas på att kanske lägga på lite sång av nått slag.

Alla kommentarer uppskattas!

Edit: Ändrade genre och tagit ned den. Ny version kommer upp så fort den blir klar!

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
oakleaf (oregistrerad)

Ja du...det har nog lite "satt uppe i natt och flummade" sound.

Visst, det kan nog växa och bli något. Speciellt med sång och grejer. Men som det är nu så låter det som en kul grej som du suttit och haft kul med (vilket är väldigt najs att göra). Svårt att säga så mycket mer...för mig i alla fall. Det rullar på (vilket du varnade för) och det man hör låter snyggt och fint men jag vet att du kan bättre.

Inte dåligt men inte heller kalas.

Mixen är snygg och balanserad...men det blir svårt när man känner att så mycket saknas. Det låter tomt! Utveckla gärna för man hör ju att det är en fin grund att bygga på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det låter bra, men som föregåenda talare sade så saknas det något. Det är mycket 16 takter ditt, 16 takter datt, 16 takter dutt och så vidare (kanske inte just 16 takter, men du hajjar vad jag menar). Men det är grymt skönt när det kommer igång runt 2:30. Men sedan tröttnar jag igen, helt enkelt eftersom det händer för lite.

Du kanske skulle korta ned låten så allt händer lite fortare?

Kort sagt: snyggt jobbat, bra mixat, men det är för enformigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hallo AndyPandy och oakleaf..

Jag hajjar precis vad ni menar. Det svåra med sån här musik är att hålla det enformigt men ändå inte. Jag vill inte slänga in massa olika partier utan vill hålla det ganska minimalistiskt och enformigt.

Men låten i sig kanske helt enkelt inte håller för det. 😕

Eftersom det är första utkastet så kommer den nog förändras en hel del, för jag kommer verkligen fortsätta med den. Vart lite småkär i rhodesmelodin jag lyckades komponera ihop. 😉

Tack båda för att ni orkade lyssna igenom den och för utförlig kritik!

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är mjukt och fluffigt skönt. Någon sade att det händer för lite, men det är ju den typen av musik, skall inte hända allt förmycket. Snyggt jobbat!

Tack så mkt!

Precis musiken ska vara enformig, men man kan alltid göra det snyggare!

Tack för lyssning och kommentar!

Link to comment
Dela på andra sajter

AndyPandy menade att du skulle korta ned den osv.. jag anser att problemet är mer kompliserat än så, det här är ingen radiomusik så behåll längden men se över arrangemanget istället.

Enformig musik är svårt att göra eftersom man måste se till att erformigheten blir skönt variabelt istället för utdraget och långtråkigt. Variera arrangemanget mer och kom på ett sätt att lyfta fram mer interessanta parter med så lite instrument som möjligt. På så vis lurar du lyssnarens öra och behåller det minimala utan att lyssnaren tröttnar så snabbt.

I övrigt tyckte jag inte att parterna va speciellt starka och "rhodes hooken" bör ha mkt mer magi än vad det har nu. Spela om till något mer drivigt och något man fastnar för istället? Jag vet massor av deep house som har 2 accord i hela 7 min och det kan vara helt fantastiskt att lyssna på ibland.

Kanske inte det sjysstaste tipset men ta det som du va nöjd med i detta projekt och börja ett nytt, försök i nästa projekt att variera mer. Det kan vara allt ifrån att ta bort baskaggen 4 takter till att lägga på ett filtersvep eller varför inte hitta en fyndig hook som kommer in mot mitten och lägger sig som sista pusselbit? Synth kaoset i slutet va inte min cup of tee

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Så jävla djupt tycker jag itne det är, men bra är det. Skönt techigt o lagom skruvat.

Känns nyskapande på något vis. Påminner en del om lite Detroit-grejer som ploppar upp i skallen när jag hör det här.

Tycker inte det alls är för loopigt. Det är bra loopigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

AndyPandy menade att du skulle korta ned den osv.. jag anser att problemet är mer kompliserat än så, det här är ingen radiomusik så behåll längden men se över arrangemanget istället.

Enformig musik är svårt att göra eftersom man måste se till att erformigheten blir skönt variabelt istället för utdraget och långtråkigt. Variera arrangemanget mer och kom på ett sätt att lyfta fram mer interessanta parter med så lite instrument som möjligt. På så vis lurar du lyssnarens öra och behåller det minimala utan att lyssnaren tröttnar så snabbt.

I övrigt tyckte jag inte att parterna va speciellt starka och "rhodes hooken" bör ha mkt mer magi än vad det har nu. Spela om till något mer drivigt och något man fastnar för istället? Jag vet massor av deep house som har 2 accord i hela 7 min och det kan vara helt fantastiskt att lyssna på ibland.

Kanske inte det sjysstaste tipset men ta det som du va nöjd med i detta projekt och börja ett nytt, försök i nästa projekt att variera mer. Det kan vara allt ifrån att ta bort baskaggen 4 takter till att lägga på ett filtersvep eller varför inte hitta en fyndig hook som kommer in mot mitten och lägger sig som sista pusselbit? Synth kaoset i slutet va inte min cup of tee

Tja!

Tack för att du verkligen pekade ut alla fel (helt seriöst)! Jag sysslar egentligen inte alls med sån här musik och det är grymt att få så ärlig kritik!

Som du säger så är det svåra att få lyssnaren att vara intresserad hela tiden, det är ju verkligen en konst i sig. Och det är där jag har har problem, vanligvis så har jag så himla mkt saker i mina arr och när jag ska försöka vara minimalistisk så blir det ofta fel.

Jag ska verkligen ta åt mig av din kritik och dina tips för du verkar ha koll på genren!

Tack för lyssning och bra kritik (även om det va en fet sågning)!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Tycker inte det alls är för loopigt. Det är bra loopigt.

Det är en sak att jobba upp olika patterns och en sak att trycka 10ggr på ctrl d 😕

Oj, där måste jag erkänna att du fick mig...

Men det är ingen loopighet som jag uppfattar som onormal. I denna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jävla djupt tycker jag itne det är, men bra är det. Skönt techigt o lagom skruvat.

Känns nyskapande på något vis. Påminner en del om lite Detroit-grejer som ploppar upp i skallen när jag hör det här.

Tycker inte det alls är för loopigt. Det är bra loopigt.

tjo..

hehe ok, kanske inte deep då. Vad ska man kalla det?

Kul att du tycker det låter nyskapande på nått vis!

Tack för lyssning och kommentar!

Link to comment
Dela på andra sajter

AndyPandy menade att du skulle korta ned den osv.. jag anser att problemet är mer kompliserat än så, det här är ingen radiomusik så behåll längden men se över arrangemanget istället.

Enformig musik är svårt att göra eftersom man måste se till att erformigheten blir skönt variabelt istället för utdraget och långtråkigt. Variera arrangemanget mer och kom på ett sätt att lyfta fram mer interessanta parter med så lite instrument som möjligt. På så vis lurar du lyssnarens öra och behåller det minimala utan att lyssnaren tröttnar så snabbt.

I övrigt tyckte jag inte att parterna va speciellt starka och "rhodes hooken" bör ha mkt mer magi än vad det har nu. Spela om till något mer drivigt och något man fastnar för istället? Jag vet massor av deep house som har 2 accord i hela 7 min och det kan vara helt fantastiskt att lyssna på ibland.

Kanske inte det sjysstaste tipset men ta det som du va nöjd med i detta projekt och börja ett nytt, försök i nästa projekt att variera mer. Det kan vara allt ifrån att ta bort baskaggen 4 takter till att lägga på ett filtersvep eller varför inte hitta en fyndig hook som kommer in mot mitten och lägger sig som sista pusselbit? Synth kaoset i slutet va inte min cup of tee

Tja!

Tack för att du verkligen pekade ut alla fel (helt seriöst)! Jag sysslar egentligen inte alls med sån här musik och det är grymt att få så ärlig kritik!

Som du säger så är det svåra att få lyssnaren att vara intresserad hela tiden, det är ju verkligen en konst i sig. Och det är där jag har har problem, vanligvis så har jag så himla mkt saker i mina arr och när jag ska försöka vara minimalistisk så blir det ofta fel.

Jag ska verkligen ta åt mig av din kritik och dina tips för du verkar ha koll på genren!

Tack för lyssning och bra kritik (även om det va en fet sågning)!

😕

Nej fan det var ingen sågning, menade bara att du ska variera arren lite mer för att få lyssnaren mer interesserad.. Jag tror på att hela tiden fortsätta jobba med nya projekt och att lyfta det goda ur dom gamla arrent till dom nya, på så sätt kan du utveckla ditt eget sound..

visst nu har jag bara lyssnat genom en laptops högtalare så jag vill inte utala mig om hur det låter i produktions vinkel men man kan relativt snabbt börja med en ny låt och inte fastna i kompliserade gamla arrangemang som man aldrig får 100% klart för att man fastnade med något ljud eller hook någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det alls är för loopigt. Det är bra loopigt.

Det är en sak att jobba upp olika patterns och en sak att trycka 10ggr på ctrl d 😕

Meh det där va väl lite väl!

Tänk också på att det är ett första utkast, började på den igår.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Så jävla djupt tycker jag itne det är, men bra är det. Skönt techigt o lagom skruvat.

Känns nyskapande på något vis. Påminner en del om lite Detroit-grejer som ploppar upp i skallen när jag hör det här.

Tycker inte det alls är för loopigt. Det är bra loopigt.

tjo..

hehe ok, kanske inte deep då. Vad ska man kalla det?

Kul att du tycker det låter nyskapande på nått vis!

Tack för lyssning och kommentar!

Jag tycker du kan kalla det melodifylld rhodes-baserad smyg-tech

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det alls är för loopigt. Det är bra loopigt.

Det är en sak att jobba upp olika patterns och en sak att trycka 10ggr på ctrl d 😉

Meh det där va väl lite väl!

Tänk också på att det är ett första utkast, började på den igår.

Det va bara ett exempel, ta det inte personligt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det alls är för loopigt. Det är bra loopigt.

Det är en sak att jobba upp olika patterns och en sak att trycka 10ggr på ctrl d 😎

Meh det där va väl lite väl!

Tänk också på att det är ett första utkast, började på den igår.

Det va bara ett exempel, ta det inte personligt. 😉

Ok.. bra! 😕😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag tycker det låter bra, framförallt för att vara en test, men håller även med marc om arret..Det handlar nästan alltid om arret när det är/ska vara minimalt eller djupt, eller jämt förresten 😄 , det är ju det som är det luriga!

Det jag funderade på först var att det tog ganska lång tid tills markeringen på 2:an kom, men det är ju givetvis en smaksak hur länge man ska vänta med att introducera den.

Jag tycker att det släpper fint när den skitiga baktakts hatten kommer vid 3,38 typ, åtminstånde blev det lite ryck i nacken då ..

Ljudmässigt avstår jag oxå, men i mina små piss lurar låter det bra.

Jag tror det kommer bli bra när du blir färdig, helt klart! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag tycker det låter bra, framförallt för att vara en test, men håller även med marc om arret..Det handlar nästan alltid om arret när det är/ska vara minimalt eller djupt, eller jämt förresten 😄 , det är ju det som är det luriga!

Det jag funderade på först var att det tog ganska lång tid tills markeringen på 2:an kom, men det är ju givetvis en smaksak hur länge man ska vänta med att introducera den.

Jag tycker att det släpper fint när den skitiga baktakts hatten kommer vid 3,38 typ, åtminstånde blev det lite ryck i nacken då ..

Ljudmässigt avstår jag oxå, men i mina små piss lurar låter det bra.

Jag tror det kommer bli bra när du blir färdig, helt klart! 🙂

Tjo!

Ska kolla in det där med en snaren!

Kul att du tycker det låter bra!

Jag lägger upp så fort jag har en ny version..

Tack för lyssning och kommentar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...