Jump to content
Annons

Effekt låda till elgitarr


Haunted-Mansion

Recommended Posts

Hej kära studio forum läsare!

Det här är en fråga som handlar om multieffekt lådor till elgitarr.

Nu har min gamla Vamp totalt sackat ihop! (tappar inställnings minnet + att det är glapp) så jag ska köpa en ny leksak 🙂

Jag vänder mig nu till er för att fråga p.g.a att det är helt omöjligt att avgöra för en som mig (d.v.s nybörjare) att luska ut vilken effekt låda man ska köpa.

Ok! här är lite info om hur jag tänkt.......

Vill ha en kvalitets produkt så därför tror jag att jag inte väljer Behringer´s Vamp 2 som jag sneglade på först + att min förra vamp pajade ju.

Sen började jag leta efter en begagnad Line 6 pod 2.0 men missade dom precis, så om jag ska köpa en sån kommer det antagligen bli en ny för 2000:-

Sen fick jag upp ögonen för annat begagnat godis b.l.a Line 6 pod pro (ca pris 3000) och annat liknande.....

Sen nu har jag fått ett erbjudande om att köpa en Vox tonelab SE för ca 3000. (helt ny) notera att SE står för stage edition och jag kommer ju bara ha den hemma men nypris är 6000:- så vad skiljer egentligen en SE varaiant från en vanlig Vox tonelab ?

Ungefär 3000 kr är också det jag max vill lägga ut på en bra effekt pryl... jag är amatör och inte proffs 😉 Kan tilläga att den effekt jag tycker är viktigast är ren och clean dist

Oj nu vart det mycket frågor så jag tar en paus

*Paus*

Så ok! vad tycker ni? är helt enkelt ute efter det som betraktas som mest värde för pengarna... Finns det kanske några andra alternativ?

Skulle uppskata eran åsikt i frågan mycket!

/ Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har själv inte provat så vansinigt många effekt lådor till gitarrer, men jag har själv en POD XT som jag är nöjd med.

Det går att skruva till rätt så jysta ljud med den.

Men jag köpte mig en Engl tube preamp för ett tag sedan som jag kör in i poden för att använda mig av podens högtalarsimulering.

Vilken skillnad det blev!

Visst, man kan kräma ur rätt bra dist ur PODen, men med en riktig preamp så blev det grymt mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen nu har jag fått ett erbjudande om att köpa en Vox tonelab SE för ca 3000. (helt ny) notera att SE står för stage edition och jag kommer ju bara ha den hemma men nypris är 6000:- så vad skiljer egentligen en SE varaiant från en vanlig Vox tonelab ?

Varför ens tveka? Tonelab SE är grym. Och för det priset kan det inte gå fel.

Det enda negativa jämtemot Tonelab desktop är att den saknar digital utgång. Annars är det fler effekter och förstärkare i den så jag tycker det väger upp. Sen får du ju två expressionpedaler som du kan använda för att styra ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Som du säger är V-AMP2 budgetvarianten av effektprylar, särskilt eftersom den är så billig.

Det finns tre stycken stora, skulle man kunna säga: Boss GT-8, Pod XT och Tonelab. Boss GT-8 recenseras för övrigt i ett nummer av Studio av undertecknad. 😱

(Jag är medveten om att det finns andra multieffekter där ute, men dessa är de tre stora "kända" så att säga.)

Boss GT-8 är känd för en stor mängd med en massa olika funktioner. Den har dels alla möjliga olika slags distar och cleana ljud, och dels en massa vanliga och mindre vanliga effekter, som du kan ställa in i all oändlighet. Den ovanliga funktionen med GT-8 är att den fungerar som om du hade en massa Boss-pedaler framför dig. Du kan sätta dom i vilken ordning du vill i kedjan, för en hel uppsjö med olika ljud. Du kan även koppla in externa pedaler, och sätta dom var du vill i kedjan.

Nackdelen med detta är väl att GT-8 kan vara svår att komma igång med för dom som inte riktigt är vana. Det finns ju en massa förinställda ljud man kan utgå ifrån, och sedan tweaka dom tills man hittar det rätta ljudet. Dock krävs det en hel del engagemang från din sida. Jag vet att Thimmie här på forumet köpte en sådan för inte så länge sedan, han kan nog svara mer på vad han själv tycker om denna. Köp numret av Studio där recensionen förekommer för mer info. 😉

Dom andra två pedalerna vet jag inte lika mycket om, men Tonelaben har ju riktiga rör i sig. Vissa säger att den just därför har mer verklighetstrogna ljud än vad både GT-8:an och Pod:en har. Själv tycker jag dock att GT-8:ans ljud är minst lika bra. Via en polare har jag provat Tonelaben lite grand, och den har inte alls samma flexibilitet som GT-8:an. Men det är ju svårt att förneka att det är väldigt bra ljud du kan få ur den.

POD:en är den jag vet minst om, så där får någon annan säga vad de tycker.

Själv rekommenderar jag GT-8:an. Ge den bara lite tid, så kommer du få mycket nytta av den. 😉

(Förresten, gör en sökning på forumet så hittar du flera ämnen som behandlar precis samma fråga. Det är en vanlig fråga här, har jag märkt. 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Vallhagen och Lynxo för era svar! 😳

Det gick ganska snabbt men nu har jag hittat en bra deal på en pod 2.0 så det blir en sån faktiskt. Ska köpa idag 😉

Tack alla ni som svarat, jag uppskattar det mycket! Det är verkligen drag på detta forum med tanke på hur många svar man fått på endast en timma 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vox Tonelab SE är ljusår bättre än Pod 2.0. Tveka inte utan köp Voxen för 3000 kr om du fortfarande har chansen. Jag bytte upp mig från just en Pod 2.0 till en Tonelab SE och det går inte ens att jämföra dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare...

POD 2.0 var bra när den kom, men idag får man väl betrakta den som ordentligt omkörd.

Du kommer få betydligt bättre resultat om du väljer en PodXT, GT-8, eller valfri Tonelabmodell.

Har ägt/äger båda poddarna och tonelaben, GT-8:an har jag bara testat några timmar, men den är utan tvekan bättre än en POD 2.0

Link to comment
Dela på andra sajter

POD 2.0 var bra när den kom, men idag får man väl betrakta den som ordentligt omkörd.

Jag vill inte tjafsa emot, ty i nån mening har du rätt; men bara för att nyansera lite:

Jag HAR träffat på folk som ångrat sig sen de bytte 2.0 till XT.

Sen är det ju en prisfråga oxå (om vi nu går på linjen XT/Tonelab bättre än 2.0...). BRA grej för 1000 spänn (beg pod 2.0), eller SVINBRA grej för 3-4000 (den aktuella tonelaben eller POD XT).

Det bör ju bli bättre om det är tre gånger så dyrt.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag kör med en Yamaha FX500, som jag är skitnöjd med. 4 papp kostade den.

Dist+Eq+Modulation (Flanger, Chorus, Symphonic m.m.)+Reverb+Kompressor.

Du kan köra med valfritt antal effekter samtidigt och kan ändra turordning i kedjan på de två sista effekterna reverb resp modulation. 60 programplatser (som kan ändras, men som står angivna i handboken) och 30 ljudplatser du själv sätter samman. Många klassiker har bildats på de 30 platserna hö hö... såsom Bedrups Polack, Mattligt Reverb, Soja, Redbone, Annat Riverb, Döskallen 1571...

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

POD 2.0 var bra när den kom, men idag får man väl betrakta den som ordentligt omkörd.

Jag vill inte tjafsa emot, ty i nån mening har du rätt; men bara för att nyansera lite:

Jag HAR träffat på folk som ångrat sig sen de bytte 2.0 till XT.

Oja, det finns några sådana också.

De flesta av dem jag känner har dock ändrat åsikt efter en tids användande av XT:n, eftersom den är mer "svårrattad" än 2.0:an.

Sedan finns de ju dem som kör med båda... 2.0:an som stärkare, och sedan sköter högtalaremuleringen och uppmickningen med en XT. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...