Jump to content
Annons

Separata hårddiskar, hur var det nu igen?


Horpe (oregistrerad)

Recommended Posts

Horpe (oregistrerad)

Tjing!

Som bekant kan ma ju med fördel använda separata HD's för sina ljudbibliotek när man jobbar i tex Cubase etc...

Men hur var det nu med själva project-foldern? Är det bättre - rent prestandamässigt, eller av andra orsaker - att ha också denna på en annan HD än C: (där Windows och Sequenserprogram ligger). Eller är det tvärtom? Kanske spelar det ingen roll?

MVH

/Hored

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Glöm inte att tänka igenom backupfrågan...

Själv kör jag med en disk för system och program, en disk för audioinspelningarna och projektfilern - och ett RAID0-system med 2 diskar för alla ljudbibliotek.

Som backup har jag en extern disk i Firewire-låda, där jag gör image-backuper av allt utom ljudbiblioteken (där jag ju har originalskivorna kvar).

En extra backup blir det när andan faller på och jag bränner backuperna på DVD-skivor. Projekten sparar jag dessutom alltid på DVD+RW-skivor när jag har gjort några större förändringar - ett projekt på varje skiva för att bara en låt ska försvinna om en skiva skulle paja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Horpe (oregistrerad)

😄

Ok, och det där med backup förstår jag är JÄ..... viktigt för annars visar "Lagen om alltings jä......." sitt fula tryne förr eller senare. 😄

Nåväl, men rent prestandamässigt då, vinner man något på att ha projektfilerna på en separat (icke system och program-) HD?

I så fall, får man samma prestandavinst om man har dessa projektfiler på en annan partition (men på samma fysiska HD) än system och program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda du vinner prestanda på, är att flytta bort audiofiler och ljudbibliotek till andra diskar än systemdisken (alltså fysiska diskar och inte partitioner). Om du lägger projektfilerna på en separat partition, så är risken att det blir krångligare att hålla koll på att göra backup och även krångligare att hålla isär olika projekt eftersom man får komma ihåg att skapa en separat audiiomapp etc, så jag tycker att det känns smidigare att ha projektfilerna i samma mapp som man skapar för hela låten, där det också skapas en audio-mapp automagiskt av Cubase. Då är allt samlat på samma ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Så här har jag lagt upp det.

Hårdisk 1 partition 1 med windows, cubase och alla pluggar, partion 2 instrumetsamplingar, ljudbibliotek

Hårdisk 2 Audio ( här sparar jag mina projekt )

Hårdisk 3 Ljudbibliotek

Snubblade över den här gamla tråden...

Varför ha ljudbibliotek på dels en egen partion (hårddisk1) samt även på Hårddisk 3.

Varför inte ha alla ljudbibliotek på hårddisk 3 ?

Försöker själv få till en bra "struktur" i datorn så jag är lite nyfiken=)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
nickponcho (oregistrerad)

Hej har en liten fundering.

Om man skulle köra tex SATAII diskar så kan man ju om man har ett sådant moderkort köra RAID.

Så vad rekommenderar ni att köra för RAID på alla era diskar.

Förslag

Systemet 2st diskar RAID 1

Ljdbibliotek 2st diskar RAID 1

Audio 3st diskar RAID5

eller är det overkill...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...