Jump to content
Annons

Ljudproblem


BurnTheGround

Recommended Posts

Hejsan.

Jag använder ljudkortet RME fireface 800. Problemet är att ljudet blir så basigt när jag ska spela in. Fruktansvärt irriterande. Det blir sjukligt basigt. Grötigt.

Hjälp mig för jag håller på att bli tokig här. Det blir speciellt basigt när jag försöker spela in akustisk gitarr. Provade nyss att spela in med 2 Line audio cm3 mickar, men det blev lika basigt för det! :/. Så snälla, nån kunnig människa! Försök att klura ut problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ingen erfarenhet av Fireface 800, men har haft problem med basigt ljud vid inspelning med andra ljudkort. Inte gitarr dock, utan främst inspelning av analoga synthar.

Jag löste det oftast med EQ på uppspelningen. Kunde förstås bearbetat det inspelade spåret direkt i SoundForge e.d, men valde att använda Waves PAZ Analyzer per spår i Cubase SX för att se vad som mullrade i de låga frekvenserna, och sedan skära bort dessa. Av lathet gjorde jag detta oftast med Cubase inbyggda EQ, men bättre EQ-pluggar ger såklart bättre resultat.

Vill du kan du ju lägga upp ett ljudexempel här så kanske det blir lättare för oss att ge dig råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur placewrar du mickarna? Testa att flytta lite på den/dem för att ändra karatären, är micken direkt mot ljudhålet blir det mkt bas, testa att rikta micken mot 12 bandet ungefär.

Sen laborera lite med avståndet mellan ljudkälla och mick.

Redigerat av Limpo
Link to comment
Dela på andra sajter

Både kortet och micken är ju av mycket bra kvalitet så det borde vara nåt annat som är problemet!

Man kan ju tjata om senaste drivrutinerna etc

Men det kanske är något i själva preamparna vid inspelning som inte funkar som det skall.

Eller nån kabel som fått flipp, svårt men kan kanske vara nåt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Placera micken minst en halvmeter ifrån gitarrkroppen så undviker du cardioidmikrofonens "proximity effect" (bashöjning vid närmickning).

Rikta inte mikrofonen rakt mot gitarrens ljudhål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...