Jump to content
Annons

Micromemory

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har blivit rekommenderad att köpa RAM-minnen av märket Micromemory av en seriös auktoriserad representant/verkstad/återförsäljare. Jag kände inte till detta företag tidigare. Är det någon annan som hört talas om Micromemory förut?

Micromemory

Hittade dock inte de rekommenderade minnesstavarna (SO-DIMM DDR2, 400 MHz, 1GB) på hemsidan.

😱

:musik

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Är inte 533 MHz-minnen bättre? Min PC klarar såna ockå...

😆

Postat

Kingstons minnen är billiga och välbeprövade. Kör själv med dessa.

musik (oregistrerad)
Postat
  Phobos sa:
Kingstons minnen är billiga och välbeprövade. Kör själv med dessa.

Hej!

Så tänkte jag med. Köpa Kingston (välkänt) (1200 kr x 2), Smart (rekommenderad till HP av nåt Nätföretag) (1500 kr x 2) , Princeton (rekommenderad av samma nätföretag till HP) 1100 kr x 2), Samsung (som finns "överallt") (1400 kr x 2) eller TwinMos (som jag har mkt bra SD-kort från sedan tidigare) (800 kr x 2).

Slängde iväg en bunt frågor för rätt länge sen till HP support. De rekommenderar en särskild HP-partner, som känner till vad som funkar i min specifika PC. Nu råkar denne HP-partner i Sverige befinna sig tvärsöver gatan, 1 minuts promenad.

Fick mail från dem där de definitivt säger jag ska ha HP-specifika minnen. Det visar sig inte innebära HP-minnen (som kostar 4000 kr x 2), utan ett märke som heter Micromemory (1600 kr x 2). De säger att det kan funka med andra minnen också, men att det inte är säkert och att det inte är bytesrätt. Med Micromemory funkar det, säger de.

Tycker bara det var konstigt att de rekommenderar (utgående?) 400 MHz-minnen, som inte finns på deras hemsida. Är inte 533 MHz snabbare?

😆

Postat
  musik sa:
Fick mail från dem där de definitivt säger jag ska ha HP-specifika minnen. Det visar sig inte innebära HP-minnen (som kostar 4000 kr x 2), utan ett märke som heter Micromemory (1600 kr x 2). De säger att det kan funka med andra minnen också, men att det inte är säkert och att det inte är bytesrätt. Med Micromemory funkar det, säger de.

Snacka om tjurbajs! Det är klart att HP:s support säger att du måste ha en visst märke. Det är inte omöjligt att de och Micromemory har ett lite avtal om att stödja varandra.

Jag upplevde samma sak när jag skulle ha mer minne till min Dell. Nej, nej, du kan bara köra med Dells egna minnen, sa supporten. Jag gick till närmaste butik och köpte vanligt fulminne, och det funkade perfekt. Dock rekommenderar jag dig att verkligen ta reda på vilken typ av minne du behöver. Köper du fel typ kan det bli problem att byta.

musik (oregistrerad)
Postat

Ja, avföring från kreatur med horn var det! Jag tyckte nån i min lista tidigare dög...

(Kingston, Samsung, TwinMos, Princeton, Smart).

Nu kostar ju iofs 3-4 av dem ungefär som Micromemory, så...

Nåväl, ska ta ett snack med handlarn i nästa vecka. HAr ju köpt hdd och kablar där förr, så kan nog få dem till priset av Kingston/Smart/Samsung.

Viktigast dock: Är inte 533 MHz "bättre" än 400 MHz?

😆

musik (oregistrerad)
Postat

Glömde en sak: Micromemory är ett märke som den omtalade butiken faktiskt inte ens säljer normalt, så det blir extra leveranstid. Förresten, finns väl ingen som har det märket?? Såsom HP-partner får de dock lov att beställa in märket från USA (via Norge tror jag).

Enligt info.

😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.