Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vad tros om den här? Måste ha ett komplement till mina KRK RP-5 som inte riktigt pallar det lägre. Mixar bort mig en hel del på basen känns det som. Jag söker en sub som inte blir för bumlig och hellre svara snabbt och tydligt. Dock utan att själva trycket i basen går förlorat.

Den nämnda subben går på €499 på www.music-service.de, är det ett bra pris?

Vilka andra subbar i prisklassen 4-6 000 rekommenderar ni? Vilka argument finns det för att köpa ännu dyrare?

Här är lite teknisk info: http://www.musik-service.de/adam-sub-8-sw-...95755496de.aspx

/Shoo

Redigerat av Torwald
Annons
Postat

Jag har själv en Sub 10 och den är svinbra. Tight och väldefinierad bas där man inte har något att klaga på. 😄

Med tanke på hur bra ADAMs övriga sortiment är, så har jag inte en sekunds tvivel på att även Sub 8 är en mycket bra sub. 🙂

Listpriset i Sverige är 5850:- - så frågan är hur mycket du egentligen tjänar på att köpa utomlands... 😉

Jag har inte haft tid att lägga upp den modellen på hemsidan, men ska försöka hinna under de närmaste dagarna.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Om Adam har bra instruktioner för hur du skall passa ihop dessa högtalare med varandra har du väl en vinnare. En sub som inte är anpassad för monitorerna ger dig mera felaktiga mixar. Felaktiga på ett annat sätt, men ändå felaktiga. Så satsa också på den aspekten. Finns nog material om mätningar och kalibreringar på nätet tror jag.

• 3 månader senare...
Postat

Jag kom på mig själv med att ha glömt bort den här tråden. Jag ber om ursäkt till både Claes och tsmalmbe som tog sig tid att svara på min fråga.

Jag köpte aldrig någon sub, för att jag blev osäker på hur den skulle spela med mina monitorer, som tsmalmbe påpekar.

Nu har jag dock blivit nyfiken på Sub-8 igen, trots att jag fortfarande inte har några ADAM-monitorer. Jag tänkte att jag får väl investera i ett par såna på sikt, men tyvärr räcker inte budgeten till att byta allt på en gång, tråkigt nog.

Vad tror ni, är det möjligt att få till något bra trots att mina monitorer inte är som gjorda för Sub-8? Jag har stor tilltro till ADAMs sortiment, och jag tvivlar inte på att det är en svinbra sub. Dock är jag som sagt lite orolig för att få sämre resultat än tidigare.

NHT S00 låter också intressant, men den har jag aldrig hört själv, så den känns som ett lite mer osäkert kort.

Om ni har fler synpunkter vill jag jättegärna höra dem!

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Vad tror ni, är det möjligt att få till något bra trots att mina monitorer inte är som gjorda för Sub-8? Jag har stor tilltro till ADAMs sortiment, och jag tvivlar inte på att det är en svinbra sub. Dock är jag som sagt lite orolig för att få sämre resultat än tidigare.

Det kommer bli en inkörningsperiod där du kommer känna dig vilsen i dina mixar.

Men efter testande, justeringar, invänjning etc, så kommer du nog känna att det blir bättre än idag.

Detta förutsatt att du inte ställer sub-nivån helt galet i förhållande till dina övriga monitorer.

Postat

Det kommer bli en inkörningsperiod där du kommer känna dig vilsen i dina mixar.

Men efter testande, justeringar, invänjning etc, så kommer du nog känna att det blir bättre än idag.

Detta förutsatt att du inte ställer sub-nivån helt galet i förhållande till dina övriga monitorer.

Naturligtvis förutsätter det att man inte kör hemmabioinställningar på subben, och det hoppas jag kunna undvika 😉 Det blir ju lyssning på referensmaterial och mycket att känna på sina egna mixar, det förutsätter jag, och det känns positivt att det faktiskt kan fungera rent tekniskt.

Mina monitorer just nu är ju inte direkt top-of-the-line, men jag vet åtminstone hur de låter och det räcker för mig just nu (eller rättare sagt för plånboken 🙂).

Så länge det inte uppstår några problem med för o-smooth rollover så tycker jag ju det här borde duga? Dessutom lär det ju bli ett par ADAM när jag betat av övriga inköpslistor, för jag är superförtjust i deras sound. Min KRK känns väl en nyans "burkigare", om man säger så... 😕

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Dessutom lär det ju bli ett par ADAM när jag betat av övriga inköpslistor, för jag är superförtjust i deras sound.

Då tycker jag nog det inte är så mycket att tveka på. Köp om plånboken tillåter.

😉

Postat (redigerat)

Köp absolut en sådan! 🙂

Jag tror inte att du kommer att ha några problem att köra dem ihop med några andra monitorer. Man ställer ju delningsfrekvens i suben... Glöm inte var du ska fråga om slutgiltigt pris... 😉

Redigerat av Claes
Postat

Precis som Claes skrev ovan tror inte jag heller det är något problem att köra den suben till dina monitorer. Att sub och monitor ska vara av samma serie och märke osv är inte så viktigt, bara man ägnar en del tid åt att kalibrera så kan man få vilken bra sub som helst att funka bra med vilka bra monitorer som helst. Ändra placering, delningsfrekvens osv tills du uppnår det du tycker låter bäst...

Postat
Spelar ingen som helst roll vilket märke det är på suben så länge den är en riktigt bra sub,såsom:

Norsk testrecension av XTZ 12" subwoofer

Pris 3395:- på fyndbörsen!

Jag har numera 2 st till min kontroll-lyssning (1 till varje kanal) och är helnöjd!

😛

Vad är det här för bubblare då? 🙂

Berätta mer. Jag blir såklart nyfiken när jag läser såna där lovord i en recension, men jag är alltid skeptisk till utrustning där jag inte autoamtiskt förknippar tillverkaren med god kvalité (eller för den delen känner till den över huvud taget).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.