Jump to content
Annons

VII Gates - The saviour


Betyg  

7 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      1
    • 2
      0
    • 3
      2
    • 4
      2
    • 5
      2


Recommended Posts

Alltså, nu är ju själva låten ingen demo-inspelning, men själva videon får nog betraktas som en sådan. Felen är säkert alldeles för många för att räknas upp, men ju mer konstruktiv kritik, dessto bättre blir säkert (kanske?) nästa!

LÅTNAMN: The saviour

ARTIST/GRUPP: VII Gates

GENRE: heavy metal/hårdrock

LÅTLÄNGD: 3.12

KOMPOSITÖR: Jonas Arvidsson

PRODUCENT: Rickard Bengtsson/Jonas Arvidsson

EV. MEDVERKANDE: Bandet!

INSPELNINGSÅR: 2003 (låten), 2004 (videon)

FORMAT: wmv

STORLEK: 12.4/3.8 MB

LÅTLÄNK: Stor: http://www.sevengates.se/saviour%20-%20high.wmv

Liten: http://www.sevengates.se/VII%20Gates%20-%2...viour%20low.wmv

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Wow, vilket härligt drag 😮🙂😄

Maiden känsla, vilket är gott 😄

problemet med "kall" publik och videoinspelning

fixas med fri öl (på nåt sätt går det att fixa)

då blir befolkningen bättre på att hoppa, fixa

och dona som ger max liv i videon.

DRAGSPEL 😳

första gången jag ser DeathPolka live 😆

det låter helt RÄTT men ser lite galet ut 😆

jag skulle vilja se ansikten tydligare

annars ser det helt Ok ut.

vad har ni använt för kamera och mixprogram ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med ansikten beror nog på en generellt sett låg standard på själva filmningen. Tog med en vanlig videokamera (digital, någon standard-modell, Sony eller något sånt), och lät en kompis filma, och spelade igenom låten ett tiotal gånger, filmat från olika vinklar. Plus de här extra-scenerna då, eller vad man ska kalla det... 🙂 Nästa gång kommer vi nog ordna så att vi kan titta igenom tagningarna på plats, och se till så att det finns lite skarpare material att ta ifrån. Roligt var det i a f. Det enda program som använts är Windows Movie Maker, tog någon minut att komma in i, väldigt enkelt att använda. Har dock vissa uppenbara nackdelar, t ex att man inte kan flytta videosnuttarna längst tidsaxel med hur små steg som helst, vilket gör att synkningen till musiken (som givetvis är pålagd i efterhand) är lite sisådär. Tog 6-7 timmars arbete att klippa ihop det, men så var det första gången jag använde programmet också, så jag får nog säga att det är ganska smidigt ändå. Det var väl ungefär så här bra (dåliga?) hårdrocksvideorna var i skiftet 70/80, där musiken också hör hemma... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Chillyson (oregistrerad)

Det som är lite svårt att tyda är om det är seriöst eller inte.

Det är en svår balansgång som få lyckas med att få bra.

Har egentligen inga tips att ge förutom att jag blir lite konfunderad över vad ni vill stå.

I ena hörnet ett urtöntigt band som tror dem är jätteroliga som tar sin musik på alledeles för stort allvar.

I det andra ett seriöst band som låter proffsigt med glimten i ögat som bara har kul när dem spelar.

Som sagt svårt att säga.

Det fanns en del videor på 80talet(som du själv nämner)som också var så där på gränsen.

Inget roligt att se gitarristerna bredvid varann a'la Judas Priest,det går fet bort.

Ett stort plus för dragspelet och musiken.

Svärt att förklara så jag hoppar över att kommentera mer.

Lycka till.

Ska bli kul att se nästa video.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar sån här melodiös metal och sången är väl tydlig trots manglande gitarrer och bas/trummor.

Dragspelet tog bort lite av udden på låten tycker jag... men det kanske är ett medvetet val för att låta lite annorlunda? För annorlunda lät det i mina öron..

Bortsett från dragspelet var det grymt bra röj

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låten - bra låt!

Om videon - "var e brudarna!?"

Nä men låten bättre än videon. Håller lite med Chillyson här; i grunden allvarliga eller i grunden ploj?

Fundera på det och utveckla videon därefter;

Alltså om ni är seriösa i grunden kring musiken, budskapet och genren, då är t ex dragspelaren lite off i sammanhanget och hela lajvpaketet skulle behöva tuffas till lite.

Tar ni det hela med en klackspark, jamen då är ju dragspelaren klockren, han skulle tillochmed utvecklas, släng på honom en kockmössa...

Och in med brudarna, minimera lavj-acten och släng in lite andra bilder i videon när ni dräller runt i bilar, blir masserade av cheerleaders, dricker bira och antastar kärringar på SevenEleven.

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha!

Ni ser verkligen ut som en gammal 80-tals replika, inte minst "hals-trion" som står och gungar under solot! Det här har man ju inte sett på länge.

Dragspelet och influenserna av rysk folkmusik ger ju lite extra krydda! Nä, jag kan inte tänka mig att ni skulle göra detta som något seriöst (stilen på uppträdandet alltså), utan som en gimmick (kul stil) till den sjyssta hårdrock som ni spelar!

Svängig trummis oxå!

Kul!

Rent tekniskt när det gäller videon, så gör många fler klipp. Snabba korta sekvenser, för annars får man intrycket av att det är någon i publiken står och filmar.

Den som sjunger (Du?) kan hoppa runt mer på scen i själva videon och köra Maidengrejen helt ut. Ok, lite svårt eftersom scenen blir i minsta laget. Vissa delar av videon känns dock helt ok 1,11 - 1,21 exempelvis.

Som någon sa innan; det behövs lite brudar (helst permanentade jättefrissor för den tidstypiska andan). 😉

Ser fram emot fler videor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att det är såpass många som skriver! Postar man liknande inlägg på absoluta hårdrocksplank brukar man få betydligt färre inlägg, samt en aning mindre seriösa svar (milt uttryckt).

Ska först och främst klargöra att det hela i grund och botten är helt seriöst menat. Låten är från första skivan ("Fire, walk with me", Sound Riot/Sound Pollution) vi har spelat in, men kontraktet är på tre, så det borde väl bli så många vad det lider också. Däremot är det inget stort bolag, och påkostade videos kan vi nog se oss om efter. Då får man ta saken i egna händer! 😕 Gjorde så gott vi kunde, givetvis med glimten i ögat. Det är väl ingen som tror att vi skulle ställa oss allihopa och dansa polka annars? :rolleyes: Tänkte att när vi ändå inte hade några resurser eller idéer om hur man skulle bära sig åt för att göra en riktigt välgjord video, så kunde vi ju i a f göra den minnesvärd. Siktar definitivt på "ett seriöst band som låter proffsigt med glimten i ögat som bara har kul när dem spelar.". Tycker det är lite tråkigt med alla band som ser ut som dom är på en tråkigt jobb en tisdag på alla kort och sånt (möjligen hittar ni även sådant på hemsidan, tyvärr...). Samtidigt är hårdrock, som vi kör, en oerhört konservativ musikstil, så man får ta det försiktigt.

Flickorna kom inte med i videon. Dyker dock upp här och där på hemsidan (och i skivomslaget, eller bookletten som det väl heter nuförtiden?), t ex här: http://www.sevengates.se/ingemar.htm Nästa låt som vi har planerat video till kommer det nog däremot att dyka upp fler damer i. Men det blir nog inte förrens på nästa skiva, eftersom den låten inte är inspelad än!

Dragspelet (ljudet i själva låten) var definitivt inget som var uträknat från början. Råkade bara bli så när vi repade, kan tänka mig att det var lite uppsluppen stämning på repet eller något... 😆 Är väl det det enda udda instrumentet på hela skivan, med undantag av en del skumma syntljud, samt en hederlig gammal tramporgel i slutet på en låt.

Tack för tipsen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det ja, någon som undrade vad jag hade för funktion i bandet... Spelar gitarr. Är den med ljusa jeans och röd tröja (om det syns?), samt en svart strata. Förekommer också bilder där jag har en leopardskjorta (dammodell!! 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe Bump på dig själv du 😉

hittade soundpolution på stora nygatan 38 i Gamla Stan (stockholm)

skabara äta först sen skall jag åka in och köp eran CD

och mjölk, ägg och bröd och

en Fender HighwayStar 1

ja... det gamla vanliga lördagsshoppingrundan !

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var mkt bra (och jag är ingen rocker längre)! 😄

Jag tycker att låten som produktion låter alldeles för proffsigt för att man ska tro det är "ett urtöntigt band som tror de är jätteroliga som tar sin musik på alledeles för stort allvar". Inte ens dragspelet ger fel intryck när man bara lyssnar, absolut tvärtom! Ett lyft för låten! Lite "unikhet" är alltid bra. 😉

Men videon ger försåss ett mindre proffsigt intryck, det märks lite att det är hemmapul. Och framförallt är det en förbannat död publik, de ser inte ens ut att höra dit. Inte en kotte rör sig till musiken. De borde skämmas! 🙂 Däremot dragspels-klippen är klockrena! En så bra låt med ett så kul inslag ger mig precis intrycket av "ett seriöst band som låter proffsigt med glimten i ögat som bara har kul när de spelar". 🙂

Jag håller med om att "det är lite tråkigt med alla band som ser ut som dom är på ett tråkigt jobb en tisdag" - så är det det du försökt undvika har du verkligen lyckats! Grattis! 😄

Många citat där visst. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar också handla ungefär samma saker på lördagarna. Utom den där skivan, har ju lådvis här hemma... 😉 Kanske inte gitarrer så ofta heller faktiskt. Fast jag skulle vilja ha en vit med stort huvud och rosewood-bräda. Och stora band. Gillar Blackmore... Såhär med facit i hand, var den där highway-gitarren något att ha?

Hackeman, tackar för kommentarerna. Tyvärr ser största delen av publiken ut på det där viset när vi spelar, är faktiskt ingen inhyrd sådan, utan filmat på en spelning vi gjorde. Brukar vara några tappra själar längst fram som beter sig som folk, medans resten står och beskådar spektaklet med armarna i kors 🙂 Och det beror nog ändå inte på att vi är stela på scen? Nåja, har inte gjort så många spelningar än, så det kanske bara är lite mer rutin som krävs!! Ingen som känner någon som vill vara bokningsmanager på mer eller mindre ideell basis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som känner någon som vill vara bokningsmanager på mer eller mindre ideell basis?

Det fanns nyss en kille här på forumet som heter Kenny / Artistbolaget, han gjorde just det, eller hade åtminstone såna planer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som känner någon som vill vara bokningsmanager på mer eller mindre ideell basis?

Det fanns nyss en kille här på forumet som heter Kenny / Artistbolaget, han gjorde just det, eller hade åtminstone såna planer.

Tänkte på samma. De har dock inte fått igång http://www.artistbolaget.se ännu så jag försökte hitta hans telnr bland mina PMs, men uppenbarligen raderades alla PM från Kenny när hans konto raderades. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Hehe, den här videon har man ju sett förrut 😕. Fortfarande helt ok låt och video...

Blir alltid på lika gott humör utav den där dvärgen... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...