Jump to content
Annons

RAM till min laptop

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har en HP laptop som tydligen kräver ett svårfunnet RAM. Så har det varit alltid, ända sedan jag köpte den då den kom ut på marknaden för ett drygt år sedan. Sedan undrar jag också om den där tvååriga reklamationsrätten förändras om jag själv vänder den upp och ned och petar i minnena (om jag nu hittar dem).

Garantin var bara 1 år. Jag ville inte hala upp över 500 spänn för att få 2 års garanti till. Men eget minnespet kanske hade påverkat garantin negativt också.

Minnena är:

2 stycken RAM: 1024MB-400MHz DDR2-400 PC2-3200, 200p SODIMM, 1.8v

Den som klarar att hitta såna minnen är inte dålig! Alltid är det något som fallerar.

Antingen är det för högt MHz-tal, medan allt annat stämmer. Eller så är det bara 184pin, men annars rätt. Eller så är det PC4300, men annars allt rätt. Det duger inte!

Alla uppgifter ovan måste stämma! Jag har hört ett par gånger med HP-supporten och de medger att de kan vara svåra att finna, men önskar mig lycka till!

😆

:musik

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

*Letar runt som 17 nu...*

...hittade ett ställe som hade Kingston-minne till hyfsat pris:

Vad betyder:

1) Uppgraderingstyp: Industristandard? Är inte alla minne "industristandard" - vad är de i så fall annars?

2) CAS Latency: CL3? Jag såg ett annat med "CL2" - vilket är bäst?

3) Data Integrity Check: Icke ECC? Om de istället är ECC - vad innebär det?

4) RAM-egenskaper: Ej buffrad? Är det en fördel med buffrad och vad innebär det?

5) Modulkonfiguration: 128 x 64? Handlar detta om storlek?

6) Spänning: 1.8 V? Kan det någonsin fallera på spänningen?

Det sämsta är ju att handboken i tryckt form och på cd är superkass för min laptop

när det gäller minnesbiten. Det står inte ett skit om vilka egenskaper minnena ska ha mer än att man kan bygga ut den till 2 GB (nu har den 512 MB). HP supporten säger att man måste köpa rätt minnen och helst personligen på plats med pc:n med sig så de kan byta minnet där. Tyvärr finns det ingen sådan auktoriserad HP-verkstad i Göteborgsområdet.

😆

Redigerat av musik
Postat
Antingen är det för högt MHz-tal, medan allt annat stämmer.

Ehh... 😆

Stoppar du ett 533 MHz minne i din dator, kommer det att fungera lika bra. Klockfrekvensen kommer att sänkas till 400 MHz, eftersom det är maximal hastighet för dina andra minnen och moderkortet.

Om du köper en Ferrari behöver den inte gå i 270km/h. 🙂

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Antingen är det för högt MHz-tal, medan allt annat stämmer.

Ehh... 😏

Stoppar du ett 533 MHz minne i din dator, kommer det att fungera lika bra. Klockfrekvensen kommer att sänkas till 400 MHz, eftersom det är maximal hastighet för dina andra minnen och moderkortet.

Om du köper en Ferrari behöver den inte gå i 270km/h. 😄

Hej!

Ok. Jag tänkte brassa på med 2 st 1 GB:are när jag ändå höll på. Minns att jag var ute efter ECC-minnen för ett år sedan (mest för att HP-supporten sa "helst såna"), men de var mer än dubbelt så dyra.

Har hittat info om CAS Latency: med CL2 tjänar man 2.5 nanosekunder vid 100 MHz jämfört med CL3 stod det i en vetenskaplig artikel. Det låter lite. 😮 Hittade f.ö. såna med CL4 också, men då var också MHz över 600.

Mer om CL2 och CL3. Om man använder datorn till krävande program (musikinspelning och videoproduktion), så är det önskvärt med CL2.

ECC=Error Correction Code tydligen. Med ECC är alltså bättre, den kan sacka ned hastigheten i systemet om ett fel kan inträffa (och det stöds av datorn). ECC stöds av min laptop, även om det är ovanligt för laptops! Icke ECC-minnen gör inte det.

Lustigt. Tydligen (enligt samma vetenskapliga artikel) så sägs att ett buffrat minne kan sacka ned systemet, jämfört med ett icke-buffrat. 1-0 till Kingston här.

Kingston på 1 GB (ej ECC) verkar annars stämma in på mina krav. Men HP menar att det ska vara "ett känt märke". Hmm... 2000 pix är priset i alla fall, via Nätet då. Det var billigt!!

😄

Redigerat av musik
Postat

Kingston, Corsair och Samsung är nog de största, så "känt märke" kan vi verkligen slå fast. 😏

ECC (extra felkontroll) brukar endast rekommenderas till stora servrar. Du klarar dig utmärkt med non-ECC.

musik (oregistrerad)
Postat

I artikeln fanns ett FAQ-ställe. En person undrar varför det kommer upp ett felmeddelande efter att han fysiskt installerat nya minnen: "Invalid configuration/setup". Deras svar är att det ska vara så och att man efter att man fysiskt installerat minnen måste göra ändringar i BIOS och tala om att de nya minnena anlänt.

Eehhh...sant?

😏

Postat

Inte hört, men det låter som en möjlig HP-pryl. 😏

Typ gå in i BIOS och aktivera de minnesplatser som du använder i datorn.

musik (oregistrerad)
Postat

..Undrar vad de "tar" på butiksverksta'n för det 5-minutersjobbet?

Min BIOS var ju "dum", vilket framgick i en annan tråd förra sommar'n. I BIOS stod ju nästan ingenting. Även verkstadskillen tyckte de "lagt in" alldeles för lite där, den gången. Då var det gratis, vid ett test av ett ljudkort jag inte ens köpt där...

😏

musik (oregistrerad)
Postat

Nu har de lagt in en auktoriserad ny verkstad hos HP. Den finns tvärsöver gatan här... 😮

Fick bland annat följande mailsvar från HP:

Det går bra att blanda minnesmodulerna, max minne i datorn är 2GB,

jag klipper in info från vår databas här:

PC2-3200/4300 DDR2 400- or 533MHz memory modules, supporting dual

channel. Two SODIMM slots are provided (both slots are user accessible).

Minimum base memory is 256mb. Maximum amount of memory supported on units is 2GB.

För bästa funktion rekommenderar vi dock endast orginalminne från våra

återförsäljare eller auktoriserade reservdelsåterförsäljare, adresser

kommer längst ner.

:Vad betyder Dual Channel? Går den snabbare med PC2/4300 och 533 MHz?

😏

musik (oregistrerad)
Postat

Konstigt. CL4 är dyrare än CL2... De måste ha kastat om prestanda för olika CL-tal?! Och det finns ju många fler PC4200-minnen, än PC4300-minnen. Men jag kan inte använda PC4200 tror jag...

Har hittat HP original-minnen nu. De kostar..[host host] 8000 SEK för 2 st 1 GB.

De var dessa de rekommenderade till min laptop. Fast Net Superstore har dem på rea nu för "bara" 6400 SEK plus frakt.

😄😆😄😉😆

Postat
Har hittat HP original-minnen nu. De kostar..[host host] 8000 SEK för 2 st 1 GB.

Nej. Nej. Nej. Neeeej! 😉

Dessa "originalminnen" levererar inte mer för att de är "original". Lägger du ut 8000:- för 2 GB RAM, när kvalitetsminne av bästa märket kostar 2000:- så är du galen. 😄

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Även om jag ibland kanske verkar galen, så är jag faktiskt fullständigt icke-galen.

Så några 8000 SEK eller 6400 SEK blir det inte på RAM. 😱

Jag funderar istället på TwinMos för ca 1600 SEK eller Samsung för 2800 SEK. TwinMos köpte jag ett UltraX SD-kort från till kameran/laptopen jag blev nöjd med. Samsung heter min digital-tv-box. Så...frågan är vad det blir. Försökte hitta produktspec på dessa minnen, men Samsungs egen hemsida pratar inte om RAM-stavar precis... Och hos datorleverantören var info:n rätt knapphändig.

Gemensam spec dock: 1 GB, 533 MHz, PC4200, DDR2, 200 pin.

Att bedöma från HP:s mail verkar de ju funka, sånär som på en konstig sak!

De skriver: 533 MHz, PC4300, DDR2, 200 pin. (understruket av mig)

Några RAM med PC4300 hittar jag bara ett fåtal. TwinMos är dessutom snurriga. de skriver om dem både som PC4200 och som PC4300 i texten. På bilden är etiketten dock tryckt PC4200.

Funkar PC4200 lika bra som PC4300?

Kommer jag att behöva gå in i BIOS?

Är skillnaden mellan Samsung o TwinMos obefintlig, varför denna hyfsat stora prisskillnad? Vill hitta detaljinfo först om minnena jag tvekar mellan.

Vad innebär CL4? Jag läste en artikel där det står att ska man hålla på med Internetsurf, Word och sånt så räcker CL3, annars vid krävande applikationer som musik och video krävs CL2. Bägge minnena ovan var CL4. Är det oanvändbart då?

Vad jag förstår så står L:et för Latency och siffran för tiden. Det konstiga är ju att det kommer fler minnen nu på marknaden, med CL5. Blir allt sämre?

Fördel är att jag kan hämta dem i butiken tvärs över gatan...

😉

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det som tillverkaren anger är oftast minimital. Det viktigaste är att alla minneschippar är med samma specifikation. Oftast då man uppgraderar leder det till att man får sälja bort originalminnet som tillverkaren lagt i. Dessutom, som du redan märkt, har Kingston minnen som är "gjorda" för din dator (nä, inte gjorde, men dom garanterar kompatibilitet). Köp två såna, och sälj bort ditt "fina superba hp-minne" till nån godtrogen sate.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Har hittat en hyfsat svensk sökguidesite för HP-minnen. "Butiken" ligger i Gbg, även om det inte är en butik, utan en webb-shop.

Det finns två fabrikat av RAM som används: Smart eller Princeton. Smart tillverkas i Brasilien och Asien, medan Princeton görs i Californien, USA. För 1 GB x2 kostar Smart 3600 SEK och Princeton 2800 SEK.

Det verkar också som om det är Princeton- alternativt Smart-minnen i HP:s datorer. Det står alltså oftast inte HP på dem...

Tänkte köpa TwinMos för 1600 SEK, men varken TwinMos själva eller HP:s rekommenderade återförsäljare (vilka inte har TwinMos), kan garantera att TwinMos minnen funkar i min HP-laptop. TwinMos har dessutom haft problem med en hel del moderkort, såsom ASUS, där det egentligen inte skulle vara några problem (alla spec:ar stämmer). Dessutom finns andra kompatibilitetsproblem. Är det därför det finns kvar TwinMos i butikslager, trots att de är billigare?

Fråga 1:

Vilket är bäst: Smart eller Princeton? Jag funderar på Princeton i dagsläget.

Fråga 2:

Vad betyder detta:

"Eventuella siffror inom parentes, vid beskrivning och OEM, anger hur många minnesmoduler som OEM-nr motsvarar. Om det t.ex står "IBM Aptiva (2)" ska du installera två st moduler av aktuell artikel i denna datormodell.

INSTALLERA RAM-MINNE I GRUPP OM 1 MODUL."

"I grupp om 1 modul"?? Kan man säga att det är en grupp om det bara är en enda?? Jag som tänkte ha två minnen, då den rymmer två minnen...

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Mm. Den länken fungerade inte, men jag vet sedan tidigare att Samsung är ok. De finns däremot bl.a. hos Inet Data för cirka samma pengar som Princeton.

😕

Postat
Hej!

Mm. Den länken fungerade inte, men jag vet sedan tidigare att Samsung är ok. De finns däremot bl.a. hos Inet Data för cirka samma pengar som Princeton.

😕

Hos mig funkar den.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag skrev bara in hemsidesnamnet för Webhallen och kunde nu nå Webhallen (skippade alltså php prod bla bla). Men de hade inga RAM. Kan vara en gammal länk med en utgående produkt?

Hursomhelst, ska tänka på Samsung också. De har dem tvärsöver gatan här.

😕

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Väntar nu mailsvar från HP-butik.

😕

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Idag har jag fått svar från HP-representant om vilka minnen jag ska köpa. De garanterar inte att några minnen fungerar till min modell, förutom de som de nu rekommenderar. Inga återköp av minnen eller bytesrätt.

De som jag ska ha heter Micromemory MMH4726 SO-DIMM 400 MHz, säger de.

Har aldrig hört talas om det märket!! Har någon annan gjort det?

De är 200 kr/st dyrare än Samsungs alternativ. Det är ändå ok.

Nu är det dock en sak jag undrar: de är "bara" 400 MHz, är inte ett par med 533 MHz bättre? Min PC klarar bägge varianterna.

😄

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.