Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Yo! Vad tror ni om nedanstÄende laptop, endast för musikproduktion? Jag kör SX3, drumkit from hell superior, guitarport, en del pluggar(inget hysteriskt)

Observera skÀrmen(1920x1200). Kommer förstÄs skaffa nÄn extern hdd ocksÄ

DELL Inspiron 9400

Base Intel ¼ Coreℱ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

MicrosoftÂź Operativsystem Äkta WindowsÂź XP Media Center Edition 2005, svenskt sprĂ„k

Minne 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

Grafikkort 256MB DDR ATI¼ MOBILITYℱ RADEON¼ X1400 graphics card, PCI-Express x16

HÄrddisk 80GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive

Modem 56.6k V.92 internt modem

Optiska enheter 8X DVD+/-RW

TrÄdlöst nÀtverk IntelŸ Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors

Standard garanti Ett-Ärs hÀmtservice

Garantiuppgraderingar Inga serviceuppgradering valt- endast Ett-Ärs hÀmtservice

NĂ€taggregat AC Adapter 90W Power Cord

PrimÀrt batteri PrimÀrt 6-cell 53 WHr batteri

BildskĂ€rmar 17" UltraSharpℱ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLifeℱ

Totalt Inkl. moms: 16 627,50 kr

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Verkar ju proffsig och fin. Den dÀr skÀrmstorleken Àr bra, jobbar med sÄn daglige. De blinda tycker att texten Àr olÀsligt liten, sÄ testa först i affÀren.

Skulle byta ut den dÀr mediacenter-grejen mot XP-Pro/UK, men det Àr bara jag.

Postat (redigerat)

Ser bra ut...

EDIT: Har den Firewire? Eller ska du köpa till Firewirecontroller pÄ PCI-kort sjÀlv?

Redigerat av Linus
Postat

Rackarns. Den hade inte Firewire trots allt. Undrar om det Àr dumt. TÀnkte köra drumkit from hell frÄn extern disk. Vet inte om det kan bli problem

Postat

Haha,sist gÄng jag tÀnkte bestÀlla dator dÀrifrÄn var dem sÄ jÀvla uppkÀftiga,sÄ jag Àndrade mig o ringde aldrig mer upp dem,sedan dess har jag undvikit dell.

Postat

UpptĂ€ckte just att "Integrerad IEEE 1394-port: 4-stifts seriell kontakt, strömfri" Ă€r ett annat ord för firewire 😉 DĂ„ har den det iaf

Citat
Dell avstÄr jag personligen gÀrna ifrÄn.

Men det finns ju de som tycker annorlunda naturligtvis.

Har du haft problem med DELL?

Postat
  tofumannen sa:
  Citat
Dell avstÄr jag personligen gÀrna ifrÄn.

Men det finns ju de som tycker annorlunda naturligtvis.

Har du haft problem med DELL?

Inte jag personligen, eftersom jag inte skulle kunna tÀnka mig att köpa en. Men ett stort antal andra som jag hjÀlpt med datorproblem/haft kontakt med.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
  Citat
AssÄ. Varför UK?

För att man ska förstÄ vad den sÀger och hitta rÀtt i menyer. AlltsÄ av praktiska orsaker och anvÀndbarhet.

Postat (redigerat)
  hegobald sa:
Ta en titt i den hĂ€r trĂ„den inann du bestĂ€mmer dig för en Dell, sĂ€rskillt med dom pengarna!  https://www.studio.se/index.php?showtopic=26979

😉

Word. 😄

(Och det sÀger jag trots att jag Àr PC-anvÀndare, och Àven har anvÀnt Dell-maskiner med goda resultat)

Redigerat av Linus
Postat
  Linus sa:
Word. 😄

(Och det sÀger jag trots att jag Àr PC-anvÀndare, och Àven har anvÀnt Dell-maskiner med goda resultat)

Precis.. Även jag Ă€r ett Dell-fan och har sĂ€kert handlat Dell för mer Ă€n 1 mille i svenska pengar (IT-anvsvarig och sĂ„).. Men nĂ€r det gĂ€ller pris/prestanda och musikdatorer sĂ„ vete tusan om jag skulle satsa dom pĂ„ en PC dator i dagens lĂ€ge.. Jag menar Ă€ven om man bestĂ€mt sig för Cubase och VST sĂ„ funksr det ju med Mac.. Man fĂ„r bĂ„da versioner pĂ„ samma CD/DVD Ă€ndĂ„ sĂ„.. Med mĂ„nga Ă„rs erfarenhet av datorer sĂ„ Ă€r jag helt sĂ€ker pĂ„ att om jag skulle skaffa en högpresterande mudiskdator.. Ja dĂ„ blir det banne mig en Mac.. I varjefall om musiken gĂ„r i första rummet 😉

Postat
  Citat
Ta en titt i den hÀr trÄden inann du bestÀmmer dig för en Dell, sÀrskillt med dom pengarna! https://www.studio.se/index.php?showtopic=26979

Det Ă€r ett spĂ€nnande alternativ. Bara det att jag vill ha en FET skĂ€rm, sĂ„ mĂ„nga pixlar det bara gĂ„r 😉 SĂ„ det Ă€r nog 17" som gĂ€ller för mig. FortsĂ€tter dock och grunnar pĂ„ mac i bakhuvvet

Postat
  tofumannen sa:
  Citat
Ta en titt i den hÀr trÄden inann du bestÀmmer dig för en Dell, sÀrskillt med dom pengarna! https://www.studio.se/index.php?showtopic=26979

Det Ă€r ett spĂ€nnande alternativ. Bara det att jag vill ha en FET skĂ€rm, sĂ„ mĂ„nga pixlar det bara gĂ„r đŸ˜± SĂ„ det Ă€r nog 17" som gĂ€ller för mig. FortsĂ€tter dock och grunnar pĂ„ mac i bakhuvvet

Ja men.. Har du inte fattat poĂ€ngen att du kan skaffa en extern skĂ€rm till det. LĂ€s lite mer 😄.. Du fĂ„r 2 skĂ€rmar pĂ„ köpet lixom 😄 Som du kan anvĂ€nda simultant (mixern i ena och syntarna i andra eller.. osv..)

För 20 papp sĂ„ har han med ett suverĂ€nt ljudkort ocksĂ„ 😉

Postat

Okej dĂ„ 😕

Ska kolla det alternativet lite mer ingĂ„ende. Har extremt dĂ„ligt med plats iofs(appropĂ„ dubbla skĂ€rmar) men det kanske gĂ„r att ordna. Är det speciella minneskretsar till mac? Dvs, gĂ„r det att köpa billigare minne Ă€n om man vĂ€ljer 2GB vid bestĂ€llningen? Det kostar ju 4900spĂ€nn att uppgradera till 2GB för katten 😕

Postat
  tofumannen sa:
Okej dĂ„ 😕

Ska kolla det alternativet lite mer ingĂ„ende. Har extremt dĂ„ligt med plats iofs(appropĂ„ dubbla skĂ€rmar) men det kanske gĂ„r att ordna. Är det speciella minneskretsar till mac? Dvs, gĂ„r det att köpa billigare minne Ă€n om man vĂ€ljer 2GB vid bestĂ€llningen? Det kostar ju 4900spĂ€nn att uppgradera till 2GB för katten 😕

Jag citerar Leslies köplista:

"macbook (13" bildskÀrm)

lacie firewire/usb hdd

prosonus firebox (firewireljudkort)

m-audio usb/midi klaviatur

2gig ram minne

och en div->analog skÀrmkabel

och en axelvÀska

summa ink moms ca. 20.000:-"

Han köpte inte en extra skÀrm alltÄs.. Men han fick med en suverÀnt ljudkort och en keyboard i sina 20 000:- (inkl moms) samt sina extraminnen (2 gigg totalt).

Postat

Hittade de hÀr:

Typ SODIMM DDR2

Minnesstorlek 1 GB

Formfaktor SODIMM 200-pin

Busshastighet 667 MHz

Antal minnen 1x1024MB

Data Integrity Check Non-ECC

CAS Latency CL4

Egenskaper Unbuffered

Garanti Livstid

Om de passar i aktuell mac sÄ fÄr man en 2Ghz med 2Gb ram och 60Gb disk för ca 16000spÀnn

Postat

NĂ„vĂ€l, upptĂ€ckte just att Guitarport inte gĂ„r att kör pĂ„ Mac Ă€n sĂ„ det Ă€r kört med Mac Ă€ndĂ„ 😉

Postat
  tofumannen sa:
NĂ„vĂ€l, upptĂ€ckte just att Guitarport inte gĂ„r att kör pĂ„ Mac Ă€n sĂ„ det Ă€r kört med Mac Ă€ndĂ„ 😉

Har du guitarport redan eller?

Postat (redigerat)
  Citat

Om du menar ifall jag redan anvÀnder Guitaport nu sÄ - ja. Och med tillhörande modelpacks sÄ Àr jag vÀldigt nöjd

Redigerat av tofumannen
Postat
  tofumannen sa:
  Citat

Om du menar ifall jag redan anvÀnder Guitaport nu sÄ - ja. Och med tillhörande modelpacks sÄ Àr jag vÀldigt nöjd

Toneport

Postat
  Citat
Toneport

"Intel based MacintoshÂź machines are not supported at this time. This issue will be addressed with an update currently scheduled for September 2006."

DÄ lÀr man ÀndÄ inte köpa nÄn mac före sep. Men det Àr flera av mina önskemÄl som floppar med mac i vilket fall sÄ jag Àr ÀndÄ mer inne pÄ PC Àven om jag inte utesluter Mac Ànnu.

Tar gÀrna emot mer respons pÄ DELL-konfigurationen av er som vet en massa

😆

Postat
  hegobald sa:
Men nĂ€r det gĂ€ller pris/prestanda och musikdatorer sĂ„ vete tusan om jag skulle satsa dom pĂ„ en PC dator i dagens lĂ€ge.. Jag menar Ă€ven om man bestĂ€mt sig för Cubase och VST sĂ„ funksr det ju med Mac.. Man fĂ„r bĂ„da versioner pĂ„ samma CD/DVD Ă€ndĂ„ sĂ„.. Med mĂ„nga Ă„rs erfarenhet av datorer sĂ„ Ă€r jag helt sĂ€ker pĂ„ att om jag skulle skaffa en högpresterande mudiskdator.. Ja dĂ„ blir det banne mig en Mac.. I varjefall om musiken gĂ„r i första rummet 😆

Fördelarna med en stationÀr Àr att man har bÀttre koll pÄ kylning med chassi flÀktar CPU-flÀktar mm. Ok det lÄter, men det gör en bÀrbar ocksÄ nÀr den

vill kyla av sig emellanÄt beroende pÄ lasten. Den Àr ocksÄ lÀttare att modda

och uppgradera med hÄrdvara, diskar, minnen, CPU mm. En bÀrbar fÄr man

nÀstan köpa nytt om man vill ha mer prestanda.

Betr Mac som musikdator sÄ Àr det en del som tror att dom kommer att

ta bort power macen i framtiden och bara gÄ in för bÀrbart.

Postat
  hegobald sa:
  tofumannen sa:
Okej dĂ„ 🙁

Ska kolla det alternativet lite mer ingĂ„ende. Har extremt dĂ„ligt med plats iofs(appropĂ„ dubbla skĂ€rmar) men det kanske gĂ„r att ordna. Är det speciella minneskretsar till mac? Dvs, gĂ„r det att köpa billigare minne Ă€n om man vĂ€ljer 2GB vid bestĂ€llningen? Det kostar ju 4900spĂ€nn att uppgradera till 2GB för katten  😎

Jag citerar Leslies köplista:

"macbook (13" bildskÀrm)

lacie firewire/usb hdd

prosonus firebox (firewireljudkort)

m-audio usb/midi klaviatur

2gig ram minne

och en div->analog skÀrmkabel

och en axelvÀska

summa ink moms ca. 20.000:-"

Han köpte inte en extra skÀrm alltÄs.. Men han fick med en suverÀnt ljudkort och en keyboard i sina 20 000:- (inkl moms) samt sina extraminnen (2 gigg totalt).

Jag fÄr inte ihop det dÀr till 20000 hur mycket jag Àn har försökt?

Postat
  Citat
Jag fÄr inte ihop det dÀr till 20000 hur mycket jag Àn har försökt?

Fick för mig att han köpte billigare minne separat. Jag kollade iaf det och kom ner drygt 2000

Postat
  spaceman sa:
  hegobald sa:
Men nĂ€r det gĂ€ller pris/prestanda och musikdatorer sĂ„ vete tusan om jag skulle satsa dom pĂ„ en PC dator i dagens lĂ€ge.. Jag menar Ă€ven om man bestĂ€mt sig för Cubase och VST sĂ„ funksr det ju med Mac.. Man fĂ„r bĂ„da versioner pĂ„ samma CD/DVD Ă€ndĂ„ sĂ„.. Med mĂ„nga Ă„rs erfarenhet av datorer sĂ„ Ă€r jag helt sĂ€ker pĂ„ att om jag skulle skaffa en högpresterande mudiskdator.. Ja dĂ„ blir det banne mig en Mac.. I varjefall om musiken gĂ„r i första rummet 😳

Fördelarna med en stationÀr Àr att man har bÀttre koll pÄ kylning med chassi flÀktar CPU-flÀktar mm. Ok det lÄter, men det gör en bÀrbar ocksÄ nÀr den

vill kyla av sig emellanÄt beroende pÄ lasten. Den Àr ocksÄ lÀttare att modda

och uppgradera med hÄrdvara, diskar, minnen, CPU mm. En bÀrbar fÄr man

nÀstan köpa nytt om man vill ha mer prestanda.

Betr Mac som musikdator sÄ Àr det en del som tror att dom kommer att

ta bort power macen i framtiden och bara gÄ in för bÀrbart.

Varför skulle dom ta bort Powermacen för? :rolleyes:

Postat (redigerat)
  spaceman sa:
Betr Mac som musikdator sÄ Àr det en del som tror att dom kommer att ta bort power macen i framtiden och bara gÄ in för bÀrbart.

Jag anar tvÀrtom. Jag tror att de kommer satsa Ànnu hÄrdare pÄ iMac och MacBook för konsumenterna.

PrestandakrÀvande hardcoreanvÀndare kommer nog fÄ sin "G5-dödare" om ett halvÄr. Lagom till julrushen :rolleyes:

Jag lĂ€ste den hĂ€r artikeln för ett tag sedan, dĂ€r man bytte ut Core Duon i en Mac Mini mot Intels nya modell Core 2 Duo. Mac Minin gick dĂ„ om en G5:a med dubbla 2,5 GHz processorer. 😳

SĂ„ jag tror att Apple kommer köra Core Duo till MacBooken, och nĂ€r Core 2 Duo finns i god tillverkning sĂ„ kommer PowerMac-ersĂ€ttaren... 🙂

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.