Jump to content
Annons

ISRC, bara för bolag?


Origin-One

Recommended Posts

ISRC-kod, kan man bara få en sådan om man har ett bolag?

Så här står det på deras hemsida: "1. Hämta ansökningsblankett för bolagskod. Ett undertecknat exemplar skickas tillsammans med kopia av bolagets registreringsbevis till IFPI. Klicka här. "

En fråga om detta, varför bara bolag?

Jag är inte särskilt insatt i branshen, så rätta mig om jag har fel. Men så här tycker jagg att det verkar vara...

Jag tycker att det borde finnas en möjlighet för oss hobbymusiker att få en ISRC-kod utan att behöva ha ett bolag som ska knycka sin del av eventuell ersättning vid offentligt framförande, för det är väl det som händer i princip, eller har jag fel?

Jag kan mycket väl tänka mig att betala en slant för att få en egen ISRC-kod, men jag har ingen lust att registrera ett eget bolag för att få tag i en sådan kod. Finns det inget alternativ till IFPI? Eller ett alternativt IRSC-system, typ för oss hobbymusiker? Kanske vore en idé att starta en sådan organisation själv annars.

Och ett kontrakt med ett bolag ser jag inte som intressant ör min del då jag har för avsikt att fortsätta med mitt komponerande på hobbynivå.

För övrigt så känns det som att det finns massor med regler i flera andra organisationer som försvårar det för oss hobbymusiker. Exempelvis hos STIM, där man i princip måste ha en ISRC-kod för att kunna få ersättning när ens verk spelas offentligt. Det känns ganska så meningslöst att ha ens låtar registrerade hos dom som manuskript utan IRSC-kod.

Har hittat fler saker som irriterar mig, utan att hitta en alternativ lösning, men då får jag skriva en hel bok, och det orkar jag inte skriva, och ni orkar inte läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

kort och konsist! de vill ha stålar för att skydda dina verk vilket kan göras på andra vägar än deras, de vill helt enkelt att dina verk ska dra in stålar åt dem inte åt dig! så enkelt är det, om du vill skydda dina verk skicka dem till dig själv i obrutna försändelser som du sedan med datum placerar i bankfack så har du viss garanti annars är det som vanligt, vem som helst kan sno dina verk och torskar du rättegången så spelar det ingen roll hur mycket du skrev dem, du har ingen chans mot dem som har stålar och kontakter...... det är liksom baksidan med branschen, men sen är det också som så att dina verk antagligen inte har något intressant som deras låtskrivare producenter inte redan har med råge så dina chanser är lika med noll om de inte är outstanding bra eller att du har kontakter som kan bekräfta detta...

thats life and it is shit so why bother, sup dig full och ha en bra dag typ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte att Kenth har nämnt nåt om att skydda sina låtar från att bli snodda. Som jag förstår det vill han bara ha en ISRC-kod på sina album för att hans låtar ska kunna identifieras t.ex. för radiospelningar.

ISRC kan endast fås via IFPI och endast företag (läs: skivbolaget).

Men vad säger att du måste skriva kontrakt med ett stort skivbolag för att få ge ut ett album?

Kanske kan du starta ett eget litet skivbolag, eller tillsammans med andra, för att ge ut din musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Jag ser inte att Kenth har nämnt nåt om att skydda sina låtar från att bli snodda. Som jag förstår det vill han bara ha en ISRC-kod på sina album för att hans låtar ska kunna identifieras t.ex. för radiospelningar.

ISRC kan endast fås via IFPI och endast företag (läs: skivbolaget).

Men vad säger att du måste skriva kontrakt med ett stort skivbolag för att få ge ut ett album?

Kanske kan du starta ett eget litet skivbolag, eller tillsammans med andra, för att ge ut din musik?

att du inte ser det innebär inte att det är så branschen vill ha det, det är bara pengar det handlar inget annat, varför skulle det annars finnas? money money money it's what's is all about, därför finns det inget annat, sen kan du tycka vad du vill eller ha vilken uppfattning som helst det är bara pengar, och förstår du inte det är du helt enkelt DUM..., japp DUM, that's what's it is all about, varför skulle man vilja skydda sin musik om det inte var för pengar? you tell me! om inte syftet med pengar fanns så skulle ingen behöva ställa frågan helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att vi talar runt varandra. 😎

Klart det handlar om pengar. Det förnekar ingen av oss. Med ISRC-kod på plattan kan han lätt administreras av STIM och få cash. Kronor, dollar, euro, yen, whatever.

Men - ISRC används inte för att skydda sin musik från att bli snodd av andra.

Den används för att identifiera ett spår/en platta. Identifieringen leder i sin tur till enkel musikrapportering och till slut pengar från STIM.

Om man vill skydda sina låtar, då gör man som du säger. Man postar sina låtar i brev till sig själv för ev. bevis i rättegång.

Men det är ju inte det tråden handlar om. "Hur skyddar jag mina låtar och får betalt?" är en helt annan fråga än "Kan jag få ISRC-kod på min skiva som privatperson?". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

jovisst är det så, sorry för mitt aggressiva beteende, men tyvär är det just vad han är ute efter i grund och botten oavsett vad han skrev, det är pengar det handlar om annars har man inget behov av dessa alls och tyvärr enligt mitt sätt att se det så är det just bara det syftet man har om man vill blanda in stim,ifpi, mpa etc och kunna teckna avtal med dem, och just nu är jag bara så trött på allt som har med amerikansk uppfattning att göra vilket både stim och liknande organistationer har strävat åt, Japp jag är ansluten men inte gav det mig ett dugg vare sig inkomstmässigt eller utvecklingsmässigt alls det gav bara en massa huvudbry och krångliga paragrafer som ingen begriper och ingen orkar sätta sig in i, våra spelningar ger inget alls om jag inte hotar med bl a stämning, upphovsrätt osv vilket resulterar i ingen spelning typ eftersom arrangörerna inte vill betala och då har man bara två vägar att gå, spela eller inte, när det kommer till att ge ut nåt så är det ett mindre problem då vi kan ställa vilka vilkor som helst men tyvärr inte genom legalt spelande av vårt eget material vilket speglar branschen i ett nötskal, de vill bara ha pengarna inget annat, oss skiter de högaktningssfullt i vare vi vill det eller inte och så är resten av branschen varvid vi har en massa diskussioner bl a om piratkopierering t ex om du ser sambandet, det är som piratkopierande all avill ha det men ingen vill betala för det och hur ska man hantera det i framtiden...?

Alla organisationer som handlar om musik har ungefär samma inställning, varför?, jo för att det finns pengar i det inget annat alls och det är just vad hela skiten handlar om, som ungefär program man skriver ett bra progarm som ma ger ut gratis tills folk är beronde av det sen uppdaterar man med meningslösa funktioner och höjer priset och tror att befolkningen ska tycka att det är ok men sorry det är få som tycker det och börjar dela ut skiten och vad händer jo ALLA förlorar på det utan att nån bryr sig, tja iofs de som vill ha pengar bryr sig och sedan har vi detta dilemma igång som orsakar denna typ av diskussion, det är bara skit nuförtiden med det mesta helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske mitt första inlägg var otydligt. Jag förnekar inte att jag är ute efter ekonomisk ersättning, det IFPI har bestämt försvårar bara processen (om det nu är dom som har bestämt det), och det är det som stör mig. Även om jag sitter hemma i garderoben och komponerar så vore det väl trevligt om man faktiskt kunde ha en kod på skivan.

För övrigt så skulle det ju vara trevlig av den enkla anledningen att tieln och låt-titlarna kan hämtas från någon databas där ute i cyber-rymden.

Som sagt så är jag inte intresserad av att starta något bolag, har inte tid med administration av något sådant, och inte lust heller.

För övrigt så tycker jag om pengar, speciellt när dom hamnar i min plånbok!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få en ISRC-kod kostar 500:- vid ett tillfälle (när jag fick min ISRC-kod för några år sedan, var det däremot gratis... 😎 ) - och ger som sagt möjlighet till enkel hantering av rapportering till STIM, så att upphovsrättshavaren får den ersättning han har rätt att få.

I IFPI's fall, har jag svårt att känna igen den bild som du målar upp, Lasse - eftersom det ju faktiskt är en väldigt liten kostnad - och inte ens en årlig kostnad, utan en engångsavgift, men i många andra fall, ligger det mycket i det du säger...

Jag vet att jag frågade IFPI vid något tillfälle för några år sedan, om jag kunde ge bort eller sälja ISRC-koder till folk som inte har egen firma och därför inte kan registrera en egen kod - men si det gick inte - utan då fanns det ETT ENDA företag som hade rätt att sälja vidare ISRC-koder till andra... Annars hade jag för länge sedan erbjudit ISRC-koder till forummedlemmarna till en symbolisk summa - men det gick som sagt inte. Jag kommer inte ihåg vilken firma som får sälja vidare ISRC-koder, men det är ju bara att fråga IFPI, så får man besked från dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade iväg ett mail:

Hej!

Går det att få köpa en ISRC-kod som privatperson, eller finns det något företag som får sälja ISRC-koder vidare till mig som privatperson. Som jag förstod det på er hemsida så är det bara bolag som kan ansöka om ISRC-koder, jag anser att ni borde fundera på att ändra den policyn av flera orsaker. Men jag antar att det är större ekonomiska intressen som styr erat regelverk, eller har jag fel?

Med vänliga hälsningar,

Kenth

Ska bli spännande att se vad dom svarar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag fått svar på mailet:

Hej!

Då det är en bolagskod ser vi helst att man söker via sitt bolag/företag/enskild firma tex. 

Detta för att de flesta privatpersoner oftast ej ger ut flera produktioner. Är det dock så att du har för avsikt att ge ut ett flertal produktioner som privatperson kan undantags ges.

Koden är till för att kunna identifiera låtarna samt förenkla handhavandet vid rapportering & fördelning av ersättning till resp. rättighetshavare då de spelas offentligt tex i radio.

Om ni ej har egen bolagskod (ISRC) kan ni alltså låta annan stå för ISRC-delen, men att Ni då bekräftar genom claimform vem som äger rättigheterna till ersättning.

Du som rättighetshavare har alltid rätt till ersättning vid användning av inspelade framföranden/offentliga framföranden med eller utan ISRCkod.

Äganderätt & el. byte av inspelning sker genom claimform. Du skickar in din Claimform för skivan anger ev. den inmastrade isrckoden men med dina

Personuppgifter (se claimform). Detta skall klargöra att du äger rättigheterna.

Samma sak gäller för dina skivor om de ej har kod inmastrad.

Claimform finner du på vår hemsida; www.ifpi.se / dokument

Mvh,

Charlotte

IFPI

Box 1429

111 84 Stockholm

www.ifpi.se

www.grammotex.se

Redigerat av Origin-One
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

T.o.m. Ifpi blandar ihop detta med Bolagskod och ISRC-kod i brevet. ISRC-kod kan vem som helst skriva in i sin produktion. Men om den ska vara någon nytta med, så ska man ha en riktig Bolagskod som INGÅR i den. Denna består av 3 alfanumeriska tecken. Hela ISRC-koden består av 12 alfanumeriska tecken.

Vad menar Charlotte med att "låta någon annan" stå för bolagskoden? Hur ska hon ha det - kan man eller INTE som privatperson ges tillstånd som undantag?

Och sedan är det så att man har många OLIKA ISRC-koder på varje cd. En för varje låt. Man betalar inte för varje ISRC-kod. Det är bolagskoden som kostar.

En gång för alla.

Eller?!

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jaha, nu tänker jag fortsätta att brevväxla med IFPI tills dess att jag förstår hur det fungerar. Misstänker att det är fler här som är intresserade, så jag postar alla frågor jag skickar, och alla de svar jag får tillbaka här.

Har skickat ett nytt mail:

Hej!

Jag undrar lite vad det innebär att låta någon annan stå för bolagskoden? Innebär det att jag ändå inte kan få en komplett ISRC-kod med tolv alfanumeriska tecken som privatperson? Är en ISRC-kod utan bolagskod användbar? Det känns som att det tidigare svaret gällande undantag säger emot sig självt.

Jag har för avsikt att ge ut ett flertal produktioner och det skulle vara mycket praktiskt att kunna använda sig av dessa koder av flera skäl. Bland annat för identifiering som ni nämner i erat svar nedan.

Med vänliga hälsningar,

Kenth Hagström

Redigerat av Origin-One
Link to comment
Dela på andra sajter

Själva bolagskoden är bara tre tecken.

Hela ISRC-koden är uppbyggd enligt följande:

SE (för Sverige) XYZ (bolagskod) 06 (årtal) XXX (bolagets produktionsnummer)YY (låtnummer på produktionen)

Komplett exempel på första produktionens första låt i år, från det svenska bolaget med bolagskoden XYZ: SE-XYZ-06-00101

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nytt svar:

Hej,

ISRC-koden delas aldrig upp. Antingen låter du någon annan stå för ISRCdelen (tex din distributör)

Samt att du klargör dina rättigheter via Claimform. Eller så avstår du ISRCdelen, då det ej är ett krav att ha.

Alternativt om du som privatperson ändå känner du har stort behov att ska ISRCkod, kan undantag ges.

Mvh,

Charlotte

Givetvis besvarat med en ny fråga:

Hej!

Hur ansöker jag om undantag?

Med vänliga hälsningar,

Kenth Hagström

Redigerat av Origin-One
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

He he hej!

Bara du nu inte ställer för många frågor så kära Charlotte helomvänder!! Det kanske slutar med att inte bara du, utan alla som önskar ett litet undantag fråntas möjligheten till det... Varifrån fick du idén om att man ska ansöka om undantaget, om att det rentav kanske skulle finnas en särskild blankett för det?

"Det är bäst att inte väcka den björn som sover" är ett fint ordspråk! De bästa affärer och överenskommelser gör man vid sidan om, utan en skriven blankett och helst öga mot öga. Det räcker oftast med en enda min, ett höjt ögonbryn eller en blinkning i värsta fall, så har man fått rabatt på en redan reasatt vara eller lyckats gå förbi alla i någon kö. Det är ju så man gör affärer... 😉

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nytt svar:

Hej,

Du fyller i ansökan på vår hemsida, skriver in dina personuppgifter.

Vid ”Org.nr” anger du ditt personnr samt att du får skriva till att Du söker som privatperson. Observera att s:a 500:- inkl. moms betalas in till Ifpi via BG 274-5743.

Mvh,

Charlotte

Så nu ska jag ansöka.

Redigerat av Origin-One
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Om du räknar med stor internationell spridning samt hårdpluggande i reklamradion ska du köpa kod, men inte ens då är det nödvändigt eftersom de flesta större radiostationer detaljrapporterar och inte missar mycket, kod eller ej.

Är det däremot SR / SVT du kommer höras mest i är det definitivt bortkastade pengar, eftersom radio och tv har ett eget kodsystem och allt rapporteras till Stim. För all typ av undergroundverksamhet, som vinyltolvor och internetradio, behöver du så klart inte bry dig om koden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick svar på min lilla fråga också:

Äganderätt & el. byte av inspelning sker genom claimform.

Då rättighetshavaren skickar in Claimform för skivan anger man den  inmastrade

isrckoden men med rättighetshavarens bolagsuppgifter samt kopia på reg.bevis.

Enskild firma går bra.

Detta skall klargöra rättigheterna.

Samma sak gäller för skivor som ej har kod inmastrad.

Claimform finner du på vår hemsida; www.ifpi.se / dokument

Om man ej har egen bolagskod (ISRC) kan ni alltså stå för ISRC-delen, men att

man bekräftar genom claimform vem som äger rättigheterna till ersättning.

Med andra ord kan jag stå för en nummerserie att använda till en produktion, där min bolagskod används. I så fall slipper man som privatperson ifrån den dyra kostnaden på 500:- om man inte har för avsikt att göra så många produktioner, så att det är lönt att skaffa egen bolagskod trots allt. Frågan är vad som kan anses som ett skäligt pris för en sådan nummerserie?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

jaha, då har jag läst igenom tråden lite löst, så jag kan ha missat lite grejer.

Men saken är den att jag håller på att starta just ett eget skivbolag. Om jag då skiter i att använda ISRCkoder pga att jag inte kommer göra någon större utgivning till att börja med. Kommer jag då att ses som oseriös? Kommer ord som vad är det där för skit, de har ju inte ens ISRCkoder på plattan att bli synonymt med mitt skivbolag?

Funderar vidare på de där koderna...

/FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
jaha, då har jag läst igenom tråden lite löst, så jag kan ha missat lite grejer.

Men saken är den att jag håller på att starta just ett eget skivbolag. Om jag då skiter i att använda ISRCkoder pga att jag inte kommer göra någon större utgivning till att börja med. Kommer jag då att ses som oseriös? Kommer ord som vad är det där för skit, de har ju inte ens ISRCkoder på plattan att bli synonymt med mitt skivbolag?

Funderar vidare på de där koderna...

/FredAsp

Jag är själv och forskar i ISRC träsket, jag tror inte att din label kommer anses som oseriös alls. Däremot kan du få problem om du vill sälja din musik genom vissa distributörer där dom kräver ICRS koder... men men det finns massor av distributörer som inte kräver det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så är jag inte intresserad av att starta något bolag, har inte tid med administration av något sådant, och inte lust heller.

För övrigt så tycker jag om pengar, speciellt när dom hamnar i min plånbok!

Det är labeln/bolagets uppgift att sköta saker som tex promotion, licencer, skicka skivan på pressning, mastring?, distributörer och tex ISRC kod anmälningar osv...

Som jag förstår rekomenderar IFPI att alla labels ska skaffa sig ISRC och automatiskt kommer man upp i en nivå där man behöver en sk "bolagsform". tex Enskild firma borde väl räcka eftersom det är en bolagsform och är ganska enkelt att sköta.

Eftersom det är försäljning och pengar det handlar om så övervakar IFPI försäljningen och rapporterar till label/bolag hur denna ISRC sprids. I o med registrationen finns det möjlighet att även komma in i charts som baseras på mest sålda skivor registrerade av IFPI.

Vi snackar helt enkelt om musik som når ut till en mainstream publik och i o med detta system händer det även att stora labels köper sin egen musik för att klättra rakt upp på plats #1 i charten. Störst label med mest pengar vinner.. Som ett monopol spel typ. 😆

Alltså du som inte vill starta något bolag behöver ingen ISRC kod eftersom det inte funkar så.

Varför ha någon som bevakar dina pengar när du inte har en bolagsform. Det är som att hoppa bungijump utan lina? eller äta korvstroganoff utan stroganoff.

Att registrera en produkt kräver en bolags form eftersom det är till för försäljning. Varför ska man annars producera en produkt? Tror knappast ikea skulle sälja möbler utan att ha en bokföring liksom..

ps. allting ja skrev här är bara som jag uppfattar det.. rätta mig hemskt gärna om jag skrev något fel för jag är inte alls 100% säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Slutsats:

Den ISRC-kod man får av ifpi, mot en mindre kostnad är egentligen bolagskoden. För resten av ISRC-koden vet man ju bara själv vad det är... landsbeteckningen SE, årtalet 2006, produktionsnummer och låtnummer.

Men om man inte har registrerat bolag, så kan man ändå ansöka om ISRC-koden från ifpi och får den då gratis i undantagsfall. Men vad är det då man får egentligen? En bolagskod för ett bolag som man inte har???

Och en annan fråga: varje låt har ju sitt eget nummer. Blir det då 13 ISRC-koder för en platta på 13 låtar? Kostar då varje låt 500 kr till ifpi??

Och en tilläggsfråga: Den kod man kan få av ifpi i undantagsfall, gäller det bara om man som privatperson har för avsikt att kontinuerligt "ge ut" skivor och inte som en engångsföreteelse?

😕

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Om jag då skiter i att använda ISRCkoder pga att jag inte kommer göra någon större utgivning till att börja med. Kommer jag då att ses som oseriös?

Enkelt svar; nej.

Riksradion + distributörer skiter i koderna idag. Däremot är det praktiskt att ha en kod om du räknar med många utlandsspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsats:

Den ISRC-kod man får av ifpi, mot en mindre kostnad är egentligen bolagskoden. För resten av ISRC-koden vet man ju bara själv vad det är... landsbeteckningen SE, årtalet 2006, produktionsnummer och låtnummer.

Men om man inte har registrerat bolag, så kan man ändå ansöka om ISRC-koden från ifpi och får den då gratis i undantagsfall. Men vad är det då man får egentligen? En bolagskod för ett bolag som man inte har???

Och en annan fråga: varje låt har ju sitt eget nummer. Blir det då 13 ISRC-koder för en platta på 13 låtar? Kostar då varje låt 500 kr till ifpi??

Och en tilläggsfråga: Den kod man kan få av ifpi i undantagsfall, gäller det bara om man som privatperson har för avsikt att kontinuerligt "ge ut" skivor och inte som en engångsföreteelse?

😕

:musik

Det är bolagskoden som kostar. När du har en bolagskod, så är det du själv som skapar alla ISRC-koder som hör till ditt bolag, så ett nytt album och ensklida låtar kostar alltså ingenting att sätta ISRC-koder på, utan kostnaden är enbart en startkostnad för att få en bolagskod.

Du har förstått det rätt; En skiva med 13 låtar, kommer att ha 13 ISRC-koder, enligt följande om albumet är album nr 3 under 2006:

Bolagskoden är 3 tecken (***)

Låt nr 1: SE***0600301

Låt nr 2: SE***0600302

.

.

.

Låt nr 13: SE***0600313

Som sagt, så kan du få en sådan albumkod billigt av mig eftersom jag har en bolagskod som jag knappt använder själv (jag har dock inte fått svar på min fråga, vad som kan vara rimligt pris...). Jag måste ha återrapporterat vilka låtar som har fått vilket nummer, eftersom jag har delat ut albumkoden. Du själv måste däremot anmäla låtarnas ISRC-kod till IFPI, med hjälp av deras claimform.

Om man inte gör särskilt många album, så känns det förstås onödigt att betala 500:- för att få möjligheten att lägga till ISRC-koder.

Känns det ok med 50:- för en albumkod?. Med det priset är det lönt att köpa albumkoder av mig om du inte planerar att göra fler än 10 album, men annars är det förstås bättre att skaffa en egen bolagskod...

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt, det verkar i stort sett totalt lönlöst att bry sig om detta, dels på grund av att man aldrig kommer att spelas på radion hur mycket man än bombar programansvariga på p3/p4 tex och dels därför att om man mot förmodan skulle det så har ju som någon sade SR sitt eget katalogiseringsnummer i sin bas...har snackat med flera i branschen som säger strunt samma,varför bry sig om sånt där osv,INGEN av de stora gör det!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Som sagt, så kan du få en sådan albumkod billigt av mig eftersom jag har en bolagskod som jag knappt använder själv (jag har dock inte fått svar på min fråga, vad som kan vara rimligt pris...).

Tack, men jag har redan planerat att anmäla till STIM och ge ut över 30 album (!) med tidigt material, innefattande även de tidigare grupper jag varit med i. Och med nuvarande helt nya sättning lär det iaf bli mer än 10 album. Redan nu material för en 6 stycken fullängdare...

Ettan av de nya kommer i höst och inspelningen av uppföljaren har inletts.

Kreativiteten flödar. Skaffar bolagskod.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

*pust* Orkar inte läsa vad alla har sagt.

Du kan registrera ditt personnummer istället för ett organisatrionsnummer. Jag vet för jag har gjort det. Nu har jag dock ett bolag och då står inspelningen skriven på bolaget istället för mig.

Om du nu är hobbymusiker, varför vill du då ha en ISRS-kod? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

När man samtidigt skaffar sig ISRC kods kan man även skaffa en UPC/EAN kod, det är bra om man ska regga sin produkt. tex en cd singel = 1 UPC kod. Sedan får spåren varsin ISRC kod. jobbit värre va ? 🙂

...men att få en tillverkarkod för EAN-koderna, kostar minst 1100:-/år och 1100:- i startavgift - så det är lite dyrare än ISRC-koden... Där kostar det beroende på vilken årsomsättning företaget har, så det är nog väldigt svårt för en privatperson att få en sådan tillverkarkod. Mer om det kan hittas hos ean.se.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nej men alltså det är inte svårt att få EAN-kod som privatperson om man vill. Flera cd-presserier skriver "vill du ha EAN-kod" så fixar vi det också. Det kostar..."

Men ska man bränna själv är det kanske annorlunda...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...