Jump to content
Annons

MusicXP = flopp?


tofumannen

Recommended Posts

Yo

Jag är väl knappast den första som testat att konfigurera datorn för musikprogram. I detta fall gjorde jag de flesta av punkterna på musicxp.net som rekommenderas för att höja prestandan. Har haft problem med knasterljud och tänkte jag skulle få ner processorns slit. Döm av min förvåning när processorn som tidigare jobbat på drygt 50% gick upp i nästan 80% och knaster/sprak-ljud blev outhärdligt. Thank god for systemåterställning.

Nån mer som har samma erfarenhet? Kanske kan rekommendera nån annan sait med tips för att höja datorns prestanda?

GAMLA PATTE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Om man inte vet vad man gör blir det oftast fel hur bra instruktionen än är, min erfarenhet av människor och datorer är att 99,9% av alla fel som uppstår är orsakade av användaren själv hur tråkigt det än låter och då har jag arbetat med just människor och datorer i snart 15 år så jag betvivlar inte mina erfarenheter utan just din... man kan skaffa en MAC vilket säkert en del hurrar för eller så är det att försöka förstå hur en dator fungerar innan man börjar mecka, alla siter som erbjuder tips understryker oftast nyttan med att veta vad man gör INNAN man gör det och sedan ha en strategi för hur man går till väga om man ska mecka med systemet, detta är A och O i alla sammanhang egentligen men eftersom detta handlar om datorer så tar vi det därifrån och då är det A Och O att man har en aning om varför man gör vissa saker eller inte.

Att det gått åt helvete för dig förvånar mig inte ett dugg, alltså inget ont om dig men det förvånar mig inte likaså de tidiager trådar som behandlat detta här.

Att optimera en dator med dess operativ handlar inte bara om att göra allt som står på en optimerings-site det handlar om att veta varför man behöver göra vissa saker och när samt hur de interagerar med andra faktorer i din maskin/operati/program, precis som det gamla säkra kortet en BIL! vilket det finns folk som inte vill höra talas om men som fortfarande är en bra jämförelse, du meckar ju inte isär hela bilen bara för att få lite lägre bränsleförbrukning samt lite högre uteffekt?! nej tänkte väl det alltså hamnar detta i ungefär samma proprtion, det räcker int eliksom att veta att den ska bli snabbare utan det kräver att man vet vilka omkringliggande saker som påverkar allt ifrån prestanda till resultat för att verkligen få ut nåt av det annars kan man oftast hälsa hem, du kommer inte i mål helt enkelt.

så vad att göra? ja speca vad du har för nåt så är det enklare för folk att hjälpa dig samt för din egen del att förstå varför du ska endera lära dig eller inte eller at hjälp av någon som redan kan (känns mixning/mastring etc igen?) annars är det bättre att inte fingra alls.

så utan runtomkring-info/kunskap så ska du inte mecka det blir bara skit helt enkelt,

siten du syftar på finns just därför att det funkar om man vet vad man gör och när man BEHÖVER det annars skulle den snart ha gått i graven, och utan att vara bitsk eller besserwisser så är det tyvärr så att DU gjort nåt skit nånstans tyvärr kanske utan att veta om det men så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt få igång min PC som "porta" med två olika ljudkort (inte samtidigt nej) och den bara hänger sig när jag spelar in trots drivrutinsuppgraderingar och annat surt skit jag måste göra.

Nu struntar jag i allt vad datorer heter och kör med en riktig porta. Portan är gjord för inspelning av ljud...det är inte PC (läs Windows XP).

Redigerat av Airwolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt få igång min PC som "porta" med två olika ljudkort (inte samtidigt nej) och den bara hänger sig när jag spelar in trots drivrutinsuppgraderingar och annat surt skit jag måste göra.

Nu struntar jag i allt vad datorer heter och kör med en riktig porta. Portan är gjord för inspelning av ljud...det är inte PC (läs Windows XP).

hmm..ok!?

Link to comment
Dela på andra sajter

XP duger fint som musikdator.. Inga problem.

1. Se till att ha relevanta uppdateringar (windows update samt senaste stabila drivisar till din ljudprylar)

2. Slå av/inaktivera allt du inte behöver i BIOS (lpt1, serial. ev ljudkort).. eller som systemtjänster men RÖR INGET DU INTE VET VAD DET INNEBÄR (läs Lasse Mongos inlägg ovan).

3. Högerklicka på "Den här datorn"->under fliken "Avancerat" välj knappen inställningar i översta rutan "Prestanda" Bocka för justera för bästa prestanda i "Visuella effekter" Klicka sedan på fliken "Avancerat" och bocka för "Justera bästa prestanda för bakgrundstjänster"

4. Ha minimalt med program i datorn... Bara det som behövs.

Kolla vad som startas med datorn genom att klicka på "start" kör och skriv "msconfig" och sen [enter] Välj fliken "Autostart" bocka av all onödig skit.. Vet du inte vad det innebär så sök på ordet i google så dyker det garanterat upp en beksrivning.

För en stabil musikdator behöver man knappast göra mer än så 😳

Skål och gla midsommar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon berätta för mig varför man ska ha bakrundstjänster i kryssat. alltså att det går i första hand. Verkar helmysko för mig. Vill jag inte att mitt musik program ska gå så mjukt som möjligt?

Edit: Glad midsommar !! 😳

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

jag plockade fram en gammal pc i helgen o meckade till den lite (allt efter hr. olsbergs fina tips i senaste numret, och lyckades få en riktigt upphottad liten pc!!!)

edit: jag har köpt 128mb RAM!!!!

🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Majoriteten av alla "tweak"-tips är mer eller mindre meningslösa när det gäller XP. Många är av typen "sparar 10kB RAM - men ingen effekt alls på prestandan" - eller "spara mikroskopiskt med RAM och CPU-kraft, men crippla systemet så att det blir segt till allt utanför Cubase".

Det man verkligen behöver, är att ändra schemaläggning av processor till bakgrundstjänster. Det är egentligen det enda riktigt viktiga. Att optimera grafiken för bästa prestanda är inte lika nödvändigt, men det är ju bättre att se en meny komma fram omedelbart, än att den scrollas fram på ett eller annat sätt - så det kan också vara mycket vettigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Majoriteten av alla "tweak"-tips är mer eller mindre meningslösa när det gäller XP. Många är av typen "sparar 10kB RAM - men ingen effekt alls på prestandan" - eller "spara mikroskopiskt med RAM och CPU-kraft, men crippla systemet så att det blir segt till allt utanför Cubase".

Det man verkligen behöver, är att ändra schemaläggning av processor till bakgrundstjänster. Det är egentligen det enda riktigt viktiga. Att optimera grafiken för bästa prestanda är inte lika nödvändigt, men det är ju bättre att se en meny komma fram omedelbart, än att den scrollas fram på ett eller annat sätt - så det kan också vara mycket vettigt. 😱

håller dock ej med dig om det du skriver, det handlar om vad man ska använda datorn till, många tweaks kan ge väldigt bra prestanda om man vet vad man gör och varför som jag skrev tidigare, när det kommer till just Cubase så kanske du har poänger, det vet jag inte då jag inte använder Cubase i XP däremot som jag sysslar med mycket video och grafik-behandling så ger många tweaks och avstängning av diverse tjänster en hel del prestanda-ökning då många tjänster käkar klock-cykler och tar resurser i anspråk som vid olika tillfällen får datorn att utföra saker då redan viktiga processer kanske behöver fokus mot framförallt pci/cpu och liknande...

Det här ämnet kan vi ju givetvis diskutera tills vi är dammiga skelett men min erfarenhet säger att ju mindre processer som är igång desto mer krut får du ur din applikation då mindre systemresurser tar minne/cpu etc i anspråk...

Men men, fungerar det så rör inget, funkar det inte, ta hjälp av de som kan...

trevlig midskit och sånt! sprit går ned även utan traditioner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tweakat min xp burk och har två xp, ett för musik och ett för resten (internet, spel, jobb osv). Musik varianten är betydligt snabbare och flyter riktigt bra, växlingsfilen har jag fått ner till ca 140 mb jämfört med det andra xp:t där den ligger kring 250mb (helt o-tweakat). Så visst finns det en del att vinna. Men man måste veta vad man gör. Jag har inte full koll och tog därför hjälp av en kompis (särskilt om vilka processer man kan inaktivera).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...