Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag väljer drivrutin under devices och väljer något annat än multimedia ASIO så sätter den samplerate till 48.000, sen går det inte att sätta tillbaka den till 44.1 även om jag väljer multimedia ASIO igen. Hur i hela världen göra, nån som vet? 😏

Annons
Postat

Tack! Det var under project -> project setup.

Nu är det så att det är bara drivrutinen Multimedia ASIO som fungerar i 44.1khz, problemet med det här är att då hör cubase allt som spelas upp så om man försöker spela in sång, även med hörlurar så att inget spelas upp i högtalarna, så recordas musiken som spelas upp i cubase. Båda mätarna till höger på transporten rör sig, inte bara den högra. Jag har Creative ASIO och några andra som inte verkar göra såhär, men där kan bara ha sampleraten 48k.... någon som har nåt tips om detta?

Postat

Klockan i Creativeljudkorten är låst till 48 kilohertz och alltså kan du inte spela in eller upp ljud i 44 kilohertz när du använder asio drivrutiner.

/Majken

Postat (redigerat)

48kHz var standard i DAT, men det är ju smidigare att köra i 44.1kHz alltid - åtminstone så länge det tänkta slutmediat är audio-CD...

Det är nog bara inspelningen som brukar vara låst till 48kHz - medan uppspelningen hanterar fler samplingsfrekvenser, om jag kommer ihåg rätt...? Står säkert i ljudkortets manual - säkert väl dolt, så att man inte ska hitta denna korkade sak för snabbt... 😉

Det är helt enkelt inte något bra kort för musiker, utan om det ska fungera som du vill att det ska fungera, är det bättre att byta ut det till något bättre...

Redigerat av Claes
Postat
Nähä ... varför? När används egentligen 48k?

Och om det stämmer är det ju konstigt att jag kör med multimedia asio i 44.1k?

Multimedia ASIO är inget annat än Windows standarddrivrutiner med en ASIO-wrapper. Alltså pratar Cubase med ljudkortet via Windows. Och jag är inte hundraprocentigt insatt i hur det fungerar men jag tror att Windows själv konverterar samplingsfrekvensen för att matcha kortet. Men när Cubase pratar direkt mot kortet så tvingas man istället använda den samplingsfrekvens kortet använder internt.

/Majken

Postat

...och eftersom Multimedia ASIO inte går direkt till ljudkortet utan till Windows, får man sämre latency också.

Ditt Soundblaster och ditt Audiophile borde kunna leva sida vid sida, så tryck i båda korten och använd Audiophile till Cubase. Ett bättre val! 😳

Postat
Ditt Soundblaster och ditt Audiophile borde kunna leva sida vid sida, så tryck i båda korten och använd Audiophile till Cubase. Ett bättre val! 😳

Det är en bra idé, för då kan du spela spel med EAX-stöd tack vare Creative-kortet om du sysslar med sånt också. 😆

/Majken

Postat

Det fungerar säkert bra. Jag har alltid kört med ett skräpkort till systemljud och spelljud, medan mitt RME-kort får hantera allt seröst ljud. Det har faktiskt fungerat utmärkt ända sedan jag körde Win98 (före SE) och mitt dåvarande SB Live och RME Hammerfall fick dela IRQ...

Postat
Det fungerar säkert bra. Jag har alltid kört med ett skräpkort till systemljud och spelljud, medan mitt RME-kort får hantera allt seröst ljud. Det har faktiskt fungerat utmärkt ända sedan jag körde Win98 (före SE) och mitt dåvarande SB Live och RME Hammerfall fick dela IRQ...

Hej Claes H.

*vinkar*

......................................................

@Thir13teen :

Jag har oxå ett RME parrallell med ett inbyggt skräp ljud chip. Funkar bra. 😎

Jag antar att du inte försöker att ändra från 48 till 44,1 i ett existerande projekt?

Med inspelat audio. För jag tror att du måste hålla dej till det du valde från början. 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.