Jump to content
Annons

Hjälp att 'Emulera' V-Station Chorus?

Recommended Posts

Syntech (oregistrerad)
Postat (redigerat)

EDIT: Slutat använda Reason men refill finns kvar om nån är intresserad

Tjenare!

Försöker att skapa ett chorus likt det i V-Station VST för en framtida ljudbank jag arbetar med... men får det inte rätt 🙁

Exempel från V-Station :

Ren sågtand : Basic Saw

Sågtand med långsamt (full) Chorus : Slow Full Chorus

Sågtand med snabbt (full) Chorus : Fast Full Chorus

EDIT: Alla ljud i en fil på studios server : Chorus

Låter som 'detunade' oscillatorer i LEFT channel som är 'inverterade' i RIGHT channel... eller kanske mer som om kanalerna 'crossfade:ar' mellan varandra, om ni förstår vad jag menar tongue.gif

Vad jag gjort hittils är :

Combinator

NN-XT ---> Spider Audio Input

Spider Audio Out 1 ---> Line Mixer In 1 (DRY signal)

Spider Audio Out 2 ---> Chorus/Flanger 1 ---> Line Mixer In 2 Pan Left (WET left signal)

Spider Audio Out 3 ---> Chorus/Flanger 2 ---> Line Mixer In 3 Pan Right (WET right signal)

Combinator ---> Mixer 14:2

Att jag valt en Line Mixer 6:2 istället för att koppla det hela till en AUX för att kontrollera WET/DRY bara hände när jag satt och lekte blink.gif men skall fixas till när jag börjar förstå hur Choruset fungerar ....

Tankegången kanske inte stämmer alls här... och jag har fastnat totalt!

Hoppas nu att det finns någon vänlig själ här som kan förklara hur man skall gå till väga för att få det sound jag är ute efter... :rolleyes:

Redigerat av Gäst
Annons
Syntech (oregistrerad)
Postat
kan du inte lägga upp exemplerna på studios server? hata rapidshare!

Fixat 😲 Kolla första posten igen.

Postat

Choruset i högerkanal har ett mycket kortare delay än vad vänsterkanalen har.

Jag tror din Combinator-tanke med två åtskilda chorus-enheter är rätt bra.

Testa sätta högerkanalens chorus med minimum delay, och sätt vänsterkanalens delay till hälften. Det borde fixa biffen en bra bit i alla fall.

Syntech (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Choruset i högerkanal har ett mycket kortare delay än vad vänsterkanalen har.

Jag tror din Combinator-tanke med två åtskilda chorus-enheter är rätt bra.

Testa sätta högerkanalens chorus med minimum delay, och sätt vänsterkanalens delay till hälften. Det borde fixa biffen en bra bit i alla fall.

Jag får det till att fungera delvis. Gjorde 2 test :

TEST1:

--------

1. Klippte ut den vänstra kanalen i 'Slow Full Chorus' så att jag fick en mono sampling. Laddade denna i en friståend NN-XT i Reason (bara för att höra hur choruset låter).

2. Laddade sågtanden i en annan NN-XT och kopplade denna till ett Chorus. Rattade lite i Choruset och fick det att låta hyfsat likt V-Station (låter mer 'burkigt' i Reason dock)

Så i mono går det att få till Choruset "hyfsat", men inte riktigt nöjd med det ännu pga det 'burkiga' ljudet.

TEST2:

--------

1. Laddade 'Slow Full Chorus' som en stereo sampling i en fristående NN-XT.

2. Använde min combinator som jag beskrev ovan och laddade sågtanden i NN-XT.

3. Ställde in de båda chorusen som i test1, med ett undantag av att jag ändrade delayen i de båda så att chorus 2 fick dubbelt så långt delay som chorus 1.

Och nu blir det pankaka av allt ihop 😄 Tror det beror på att det inte går? att synca chorus1 och 2 med varandra? Om man laddar 'Slow Full Chorus' waven i en ljudeditor så ser man att choruset i den högra kanalen har en 180graders 'fasförskjutning'? gentemot den vänstra (i stort sett samma vågform i både vänster och höger kanal fast förskjutet). Hmm.. Fixar upp en bild för att lättare illustrera... Bilden finns nu här : Chorus Bild

Får för mig att Chorusen i Reason kör en egen LFO? som är fritt löpande som i en synth och helt fristående från varandra... även om man sätter delayen till halva värdet på ena choruset behöver det inte innebära att de hamnar i 180graders fas från varandra?

Det jag vill försöka göra är att få chorus 2 att starta 180grader efter chorus 1 som illustrerat i den undre bilden (sinusvågen). Naturligtvis behöver chorus 1 inte alltid starta på 0grader...

Det finns ju en sync knapp, men vad jag har förstått låser det bara choruset till tempot i låten, och det är inte det jag vill ...

Naturligtvis hade jag inte tänkt använda choruset på simpla vågformer i fortsättningen. Jag använder bara en sågtand nu för att det skall vara lättare att lära sig (och lyssna) hur V-Station's chorus låter. Olika varierande delay och snarlika reverb har jag redan lyckats lösa. En 'torr' sampling från V-Station är mono vilket gör att det är lättare att redigera loopar + att de blir mindre i storlek, så att göra samplingar med V-Station's egna chorus känns onödigt om det går att få det hyfsat snarlikt i Reason.

Känns lite som jag är ute på hal is och tänker lite fel + att jag inte riktigt vet hur jag skall beskriva fenomenet....

Redigerat av Syntech
Syntech (oregistrerad)
Postat

Hmmm .. börjar komma någon vart nu, men inte helt perfekt.

Audio
------
NN-XT                 --->   Spider Audio IN
Spider Audio Out 1    --->   Line Mixer In 1 (DRY)
Spider Audio Out 2    --->   Chorus 1   --->   Line Mixer In 2 (WET LEFT) (PAN L)
Spider Audio Out 3    --->   Chorus 2   --->   Line Mixer In 3 (WET RIGHT) (PAN R)

Modulering
------------
Subtractor LFO1 Out   --->   Spider CV In
Spider CV Out 1       --->   Chorus 1 Delay IN
Spider CV Out 2 (Inv) --->   Chorus 2 Delay IN

Bäst hittils i alla fall, men jag verkar ha en del kvar innan det blir som jag vill... Synpunkter, tips, rätt eller fel, bättre sätt ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.