Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har råkat ut för ett jättekonstigt problem. Det dök upp plötsligt idag, och kommer med ojämna mellanrum, till synes utan något mönster. Plötsligt fryser datorn och skärmen täcks av vertikala linjer i turkost och rosa/lila (se bilden nedan). Efter ett par sekunder slocknar skärmen, och datorn måste stängas av genom att hålla in startknappen ovanför tangentbordet. Ibland strular den när man försöker sätta igång den igen, men oftast går det bra.

Jag har inte installerat något nytt, förutom senaste versionen av Firefox innan detta började, vad jag kan minnas. Inte heller bytt någon hårdvara.

Datorn är en ett och ett halvt år gammal iBook G4 14" 1,33 med 768mb ram köpt i en Applestore.

Någon som har någon aning om vad detta kan bero på? Jag blir skitorolig, det är hemskt när datorn bara kraschar helt plötsligt, särskilt när man sitter och mekar med musik och förlorar arbete! 😕

datorfel.jpg

Annons
Postat (redigerat)

Låter som hårdvarutrubbel...

Tillåt mig att rekommendera

macbookglossydisplay20060516.jpg:rolleyes:😕😮

The new macbook!

Redigerat av milton
Postat
Låter som hårdvarutrubbel...

Tillåt mig att rekommendera

macbookglossydisplay20060516.jpg😕😮😄

Man skall inte svära. :rolleyes:

Postat
Tyvärr så tycker jag det luktar grafikenhetsproblem...

Hoppas du har garanti..?

Jag har Apple Care. Tänkte ringa Apple imorgon och höra med dem, men ville kolla om någon här hade varit med om, eller hört något om detta problem tidigare.

Har inte råd att köpa någon MacBook nu, även om det vore jäkligt soft. Förutom de här krascharna börjar den kännas lite gammal, prestandan är mycket lägre än vad jag behöver.

Postat

Ser helt klart ut som trassel med grafikkortet. Finns det nån möjlighet att övervaka temperaturer på grafikkretsarna i Mac'ar? Kanske är någon fläkt som segnat ihop, dålig kontakt med kylflänsen eller mycket damm i burken som gör att kylningen inte fungerar som den ska. Eller så har grafikkretsen helt enkelt dött.

Hade du inte haft garanti så skulle mitt råd vara att bryta upp den, lossa gpu-fläkten, rengöra och använda bra kylpasta. Sedan skulle jag bytt fläkt och eventuellt även kört på lite större fläktar eller satt in nån extra om det inte betytt allt för stora ingrepp i datorn.

Men vadfasen, nu har du ju garanti och grejer. Bara att glatt lämna in och få datorn fixad :rolleyes:

/Majken

Postat
Men vadfasen, nu har du ju garanti och grejer. Bara att glatt lämna in och få datorn fixad 😕

Efter en timme i telefon med Apples support fick det bli så. Datorn är nu inne för reparation och kommer tillbaka först om två(!) veckor 😮😛

Som tur var ställde släkt och vänner upp och lånade ut lite prylar, så nu har jag en härlig dell-widescreenskärm och en gammal bullrig G4 på skrivbordet. Hehe.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.