Jump to content
Annons

Byta AC adapter?


Mutto

Recommended Posts

Jag har en mixer från numark (dm1002mkII) som jag har köpt från england. Det har varit min övningsmixer, men som jag nu har övergett för en Denon X300.

Grejen med mixern är att eftersom den är engelsk, så har den en brittisk stickpropp. Tre rektangulära pinnar ni vet. För att den ska funka här, så har jag haft en reseadapter inkopplad mellan kontakten och stickproppen. Reseadaptern började glappa för ett tag sen, men eftersom jag har en ny mixer så har jag inte brytt mig så mycket.

Nu är saken den att jag blivit hyrd för att lira på nåt studentflak i nsäta vecka, och eftersom det går rätt vilt till där så vill jag inte ta min nya mixer, vill kunna använda min gamla. Men reseadaptern är paj.. ni ser mitt problem?

AC adaptern till den gamla mixern är på 10V, 500 mA. Till den nya, är det en sån apparatkontakt utan AC adapter, samma som till datorer och sånt, så jag kan inte byta rakt av där. Men jag har en annan AC adapter med samma kontakt som det ska vara, men som är på 10,5V, 1A.

Går den att köra? Vågar inte stoppa in den, med risk för lite blå rök och en död mixer som resultat. Om inte, nån som vet var man kan få tag på AC adapters med rätt volt/ampärtal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara litet känsligt beroende på olika faktorer.

Dels måste du se till att den du tänker koppla in är av samma typ, alltså en som antingen lämnar AC (växelspänning) eller DC (likspänning)

Om du använder en adapter som lämnar växelspänning till en apparat som skall ha likspänning är det inte helt lyckat...

Om du använder en adapter som lämnar likspänning till en apparat som skall ha växelspänning kan det gå bra och det kan gå mindre bra. Det beror på apparatens konstruktion. Har du till exempel en apparat som har en spänningsdubblare eller liknande på strömingången för att den behöver mycket mera spänning till de ingående komponenterna än adaptern lämnar, så kan den kanske ge vissa livstecken ifrån sig, men den fungerar inte som den ska.

Nästa faktor är om adaptern är stabiliserad eller inte. En ostabiliserad adapter kan vara anpassad till den apparat den skall användas till, och därför lämna fel spänning, vilket inte är så bra, framför allt inte om spänningen blir för hög. Är den stabiliserad är det dock OK.

Nästa faktor har redan berörts. Adaptern måste lämna minst lika mycket ström (mA) som den du ersätter.

Och sist men inte minst, polariteten på pluggen in i apparaten måste ha rätt polaritet, om det är en likspänningsadapter. Detta är mycket viktigt, om inte apparaten är avsäkrad mot fel polaritet, och det förekommer konstigt nog, så kan den berömda blå röken komma ut.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera ett besök på Clas Ohlsson. De har (hade i alla fall när jag skaffade den) en adapter som man kan ställa strömstyrka på och dessutom en massa utbytbara instickkontakter. Hade samma problem som du med en gammal trummaskin från frysifast, men den funkade klockrent sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren!

violiner, finns det nåt sätt att se skillnaderna på? alla dessa symboler på adaptrarna, jag antar att de ska stämma överens?

Link to comment
Dela på andra sajter

AC eller DC brukar ju vara klart utmärkt på adaptern. Med AC eller DC eller ett likhetstecken = för DC eller ett ~ för AC.

På apparaterna finns det ibland märkning ibland inte. Står det AC eller DC är det ju klart.

När det gäller om den är stabiliserad eller inte är det inte alltid samma ordning.

Hur plus och minus ska ligga i kontakten brukar ofta vara utmärkt bredvid kontakten på apparaten som skall ha strömmen. På adaptern brukar det vara sämre, men det är ju enkelt att mäta med en multimeter.

edit: Manualen brukar ju också ha info om detta...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...