Jump to content
Annons

Bra och billig channel strip?


halfre (oregistrerad)

Recommended Posts

halfre (oregistrerad)

Hej all nissar och nissor!

Behöver en bra/billig channel strip för att kunna eq:a och komprimera innan allt går in på burken.

Jag spelar i regel in "skitig" musik ex. blues, rock mm.

Någon som har förslag?

/Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Joemeek VC1QCS, som någon nämnde tidigare, är en trevlig kanalstrip som har "karaktär" som jag tycker det verkar som du efterfrågar. Har en karaktärsfylld kompressor och EQ.

Hittar du ingen begagnad VC1QCS (som inte tillverkas längre) så finns det en liknande idag som heter Joemeek One-Q som kostar runt 6000. Den har jag i och för sig inte testat, men den bör likna VC1QCS...

Vintage Design har en "budgetvariant" på sin Neve 1073-klon som ryms i den prisklass du efterfrågar. Den är nog inget dumt alternativ som ger dig en "high end-burk" för rimliga pengar. Dock utan EQ och kompressor. Vill du ha EQ också så hamnar du på det dubbla. Men EQ och kompressor går utmärkt att fixa efteråt, i datorn eller med andra hårdvaruburkar som man så vill.

En annan enhet, även den dock utan EQ och kompressor, är Summit Audio 2BA221 ett bra alternativ i den prisklass du anger.

Om du vill ha ett budgetförslag med "allt i ett", preamp, kompressor och EQ så skulle du kunna titta på en annan Joemeek, Three-Q. Kostar bara hälften av din nedre gräns, men ger massor för pengarna. Och "karaktär". Litet speciell kompressor, men rätt hanterad skulle den kunna passa dig bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindprint Envoice kanske kan vara något. Preamp, trebands eq och rörkompressor med ställbar "saturation".

Den använder jag själv och tycker den funkar skitbra!

Bra eq och kompressor och den låter snyggt och rent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lavrell, använder du den endast för uppspelning eller bådeoch?

Funderar på att köpa nått liknande ev. Mackies Bigknob

Det jag bara behöver egentligen är en monitor switch, 2-3 hörlursutgångar.

Mono, dim, och en trevlig volum "putt". (Skulle iofs va jäkligt soft med en grafisk eq också) 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Lavrell, använder du den endast för uppspelning eller bådeoch?

Funderar på att köpa nått liknande ev. Mackies Bigknob

Det jag bara behöver egentligen är en monitor switch, 2-3 hörlursutgångar.

Mono, dim, och en trevlig volum "putt". (Skulle iofs va jäkligt soft med en grafisk eq också) 😲

Uppspelning?

Det är ju en channelstrip och då avsedd för inspelning och mix eller vid livespelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men dendär Mindprint burken verkar ju ganska anpassad för uppspelning också?

3 speakers och 2 hörlurs utgångar & talkback, dim, mono m.m.

Eh... nu är du 10m offside. Ut ur zonen inna vi kan lägga ner pucken...

Vet INTE vad du surrar om för produkt.

http://www.mindprint.de/cms.php?scr=produc...=1&r=p&pr_kat=5

Mindprint Envoice. Jag har själv v.1 som funkar bra. v.2 är väl lite flashigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jaja, nä jag pratade om Trio 😆

den som Kill All Autotuner länkade till... missförstod där.

kanske är dumt att titta närmare på en sån då jag inte behöver ngn inspelnings del.

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Mindprint en-voice---nej tack, jag hade en sådan och den brusar tyvärr alldeles för mycket, håller inte måttet trots sin pråliga och annars proffsiga design/uppbyggnad...

Kolla den här istället:

Toft EC 1

finns säkert på JAM...gen.agentens hemsida:XPA

en recension:

ATC 2 samma fast i stereo,mkt bra grejor för pengarna kan jag lova!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindprint en-voice---nej tack, jag hade en sådan och den brusar tyvärr alldeles för mycket, håller inte måttet trots sin pråliga och annars proffsiga design/uppbyggnad...

Brusar den mer än ditt Trident 80 bord?

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

dumma frågor får dumma svar:

har du någonsin suttit vid ett Trident 80 bord?

har du suttit vid mitt bord?

om det brusar eller ej vad har det med saken att göra?

om jag säger att en-voicen inte håller måttet blir du sne då eller?

kort sagt-om jag säger att den brusar för mycket så gör den det, dvs det är klart hörbart och inte bra helt enkelt!

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

dumma frågor får dumma svar:

har du någonsin suttit vid ett Trident 80 bord?

har du suttit vid mitt bord?

om det brusar eller ej vad har det med saken att göra?

om jag säger att en-voicen inte håller måttet blir du sne då eller?

kort sagt-om jag säger att den brusar för mycket så gör den det, dvs det är klart hörbart och inte bra helt enkelt!

🙁

Kanske var din burk som var lite defekt. Min brusar inte nämnvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

dumma frågor får dumma svar:

har du någonsin suttit vid ett Trident 80 bord?

har du suttit vid mitt bord?

om det brusar eller ej vad har det med saken att göra?

om jag säger att en-voicen inte håller måttet blir du sne då eller?

kort sagt-om jag säger att den brusar för mycket så gör den det, dvs det är klart hörbart och inte bra helt enkelt!

😆

Jag har absolut ingen erfarenhet av Mindprint´s prylar, de är säkert bra.

Jag kände mig bara tvungen att kommentera ditt underbara Trident bord.

🙁

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upptäckte det inte till en början, förrän jag sololyssnade vissa spår jag spelat in med en-voice och speciellt med kompressorn inkopplad (moderata nivåer)-blev förstås besviken och förvånad att det var så pass illa som det var, bytte rör etc men det hjälpte inte, googlade runt och fann att flera upplevt samma sak, tror det var på gearslutz eller recording.org eller...så jag sålde den till slut, måste ju ha grejor som matchar standarden i övrigt, visst funkar den till en nivå och är alldeles användbar med en knivskarp eq tex men vill man ha brusfritt så köp något annat! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upptäckte det inte till en början, förrän jag sololyssnade vissa spår jag spelat in med en-voice och speciellt med kompressorn inkopplad (moderata nivåer)-blev förstås besviken och förvånad att det var så pass illa som det var, bytte rör etc men det hjälpte inte, googlade runt och fann att flera upplevt samma sak, tror det var på gearslutz eller recording.org eller...så jag sålde den till slut, måste ju ha grejor som matchar standarden i övrigt, visst funkar den till en nivå och är alldeles användbar med en knivskarp eq tex men vill man ha brusfritt så köp något annat! 😆

Tror nog att du fick ett dåligt exemplar för min finns det inget brus i whatsoever faktiskt 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

i så fall finns det rätt många dåliga exemplar,jag är ju inte ensam om detta - enligt vad jag fann i min undersökning och jag så visste dom Tyska pojkarna om detta och förbättrade den till mk II...förmodligen ett inbyggt och undermåligt fabrikationsfel på serie 1 som inte alla kan upptäcka kanske pga övrig utrustning etc, vad vet jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

i så fall finns det rätt många dåliga exemplar,jag är ju inte ensam om detta - enligt vad jag fann i min undersökning och jag så visste dom Tyska pojkarna om detta och förbättrade den till mk II...förmodligen ett inbyggt och undermåligt fabrikationsfel på serie 1 som inte alla kan upptäcka kanske pga övrig utrustning etc, vad vet jag!

Jag har Motu Traveler och Event 20/20 bas som monitorer så det känns som att jag borde höra det 😆

Men strunt samma. Huvudsaken är att mitt ex låter bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

då är det bara att gratulera...körde mycket med den här för 3 år sedan på ak-gitarr och den lämnade en snygg kompression vill jag minnas, men på sångspåren, det var där jag upptäckte bruset...

man tackar 🙂

det bästa är att jag köpte den beggad för 2200:- vilket är ett av mina bästa köp någonsin.

Använder den ibland även på jobbet som livetekniker och jäklar vilken skillnad det blir i ljudkvalitet på det som kommer ur PA:t 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

awt (oregistrerad)
då är det bara att gratulera...körde mycket med den här för 3 år sedan på ak-gitarr och den lämnade en snygg kompression vill jag minnas, men på sångspåren, det var där jag upptäckte bruset...

Jag äger en en-vocie v1 och jag måste faktist hålla med, lite.. heh =D jo, jag tycker också att den är lite brusig speciellt på sång och speciellt när man drar till kompressorn lite, röret kladdar även till ljudet lite, man får liksom tänka efter innan man spelar in "rör sound/lite kladdigt ljud" eller "ingen saturation - lite renare", I en mix tycker jag den funkar dock, åtminstonde i mina mixar som ofta är ganska överproducerade med många intrument, men man borde nog testa den innan man köper den om man gör produktioner där sången hela tiden är i fokus.

Ett stort + med envoicen tycker jag är EQ'n, skickar ofta gammla breaks och diverse samplingar till en-voicen via spdif för att eq'a och komprimera lite, kan göra under, speciellt om det är smuttsiga äldre loopar som redan låter lite sletna, då har inte bruset nån direkt betydelse.

Jag skaffade min envoice begagnat för 3000kr med 24/48 spdif.. känns som ett bra köp, men om man ska lägga ut 6-10 lappar så kanske man vill testa runt ordentligt och kanske hitta en stripp som låter "renare" Men det var ju skitig musik det gällde, så att ge envoicen ett test vore nog inte en dum ide alls, still.

Link to comment
Dela på andra sajter

awt (oregistrerad)
då är det bara att gratulera...körde mycket med den här för 3 år sedan på ak-gitarr och den lämnade en snygg kompression vill jag minnas, men på sångspåren, det var där jag upptäckte bruset...

man tackar 🙂

det bästa är att jag köpte den beggad för 2200:- vilket är ett av mina bästa köp någonsin.

Använder den ibland även på jobbet som livetekniker och jäklar vilken skillnad det blir i ljudkvalitet på det som kommer ur PA:t 🙂

ow, 2200:- jag tyckte ju att 3000 var en bra deal! =/ men det var utan spdif right ? =P

Link to comment
Dela på andra sajter

då är det bara att gratulera...körde mycket med den här för 3 år sedan på ak-gitarr och den lämnade en snygg kompression vill jag minnas, men på sångspåren, det var där jag upptäckte bruset...

man tackar 😉

det bästa är att jag köpte den beggad för 2200:- vilket är ett av mina bästa köp någonsin.

Använder den ibland även på jobbet som livetekniker och jäklar vilken skillnad det blir i ljudkvalitet på det som kommer ur PA:t 😉

ow, 2200:- jag tyckte ju att 3000 var en bra deal! =/ men det var utan spdif right ? =P

yes, inget digitalkort följde med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...