Jump to content
Annons

Firewireljudkort


Lui

Recommended Posts

Hej,

efter mycket läsande och letade (och något ökad klokhet) bland gamla trådar har jag fortfarande beslutsångerst. Jag är alltså ute efter ljudkort samt preampar för flerkanalsinspelning, någonstans mellan 16-24 kanaler. Finns väldigt många alternativ från 8000 papp och uppåt. Sammanställer några av mina idéer nedan.

Det jag har som utgångspunkt är att bygga ett system (baserat på firewire för mobilitet) som jag inte blir besviken över på många år, men som förhoppningsvis inte kostar för mycket (fattig student, tja, ni vet).

Sitter idag på ett detla 1010LT med behringer 2442fx pro mixer, ganska trista preampar alltså och något för få kanaler.

Inspelningsområde varierar från symfonisk blåsorkester till pop/rock-band.

motu 828 mk II FW

Behringer ada8000 pro-8

line audio omp (inledningsvis mitt gamla behringerbord för att sernare ersätta)

------------------------

18 kanaler

Phonic phhb24 helix

------------------------

16 kanaler

2 st presonus firepod

------------------------

16 kanaler

alesis io|26

2 st Behringer ada8000 pro-8

------------------------

24 kanaler

Spontant lutar det åt första förslaget då jag läst mycket gott om Motu, men spontana tankar, kommentarer och erfarenhet över alla möjliga kombinationer med stabilitet, prisvärdhet och funktionalitet är mycket välkommet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag skulle välja själv så skulle jag förmodligen välja MOTU lösningen.

(Bra omvandlare, drivrutiner mm. har använt mkII själv några gånger.)

Firepoden har jag bara snabbprovat, (med gott resultat) men jag har hört mycket gott om den av "krävande" vänner. 😄

Vad gäller Alesis, Behringer och Phonic så har jag inte alls använt (och inte läst/hört så mycket om) den utrustning du listar här, men resonerar som följer:

Phonics och Alesis FireWirelösingar är väl relativt nya på marknaden om jag inte minns fel, vilket enligt mig är lite av ett osäkert kort.

Behringer har haft lite mer tid på sig att jobba bort barnsjukdomar och finslipa drivrutiner, men jag skulle förmodligen inte välja en Behringerprodukt om det fanns en motsvarighet hos MOTU för ett överkomligt pris.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med Firepod och hoppas kunna köpa in en till snart så man kan köra 16 (20) kanaler in... mums!

Jag är grymt nöjd med kortet. 😄 Kanske bara att det skulle funnits en mjukvarumixer till den oxå och lite fler dioder vid mikpreamparna så man inte bara ser när det peakar utan oxå om en vid kanske -10 och en vid 0. Då hade det varit MVG! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Motu och presonus är lockande, motu verkar trevligt med vu-mätare i fronten, men hade varit ännu trevligare med fler ADAT kanaler.

Två presonus, och helst tre känns nästan som en alldeles för dyr lösning.

Med "fattig-student"-tjafset i tankarna snubblade jag över focusrites skapelse Saffire Pro 26 i/o, denna i kombination med två tidigare nämnda Ada8000 så har jag vips ett system med 24 kanaler under 12000 :-. Dock är färgen rätt ful, men det får man leva med om det kan tänkas funka bra för övrigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ingen annan svarar disskuterar jag väl vidare med mig själv 😄

Hur missnöjd kommer jag att bli med focusrite preamparna relativt mot alternativet med motu 828 i kombination med en Line Audio Design OMP?

Är det någon som testat mjukvaran till focusrite Saffire Pro 26 i/o, eller annan focusrite produkt?

Vad finns det för för/nackdelar med focusrite och motu för uppåt 24 kanalers inspelning eller andra tillverkare?

Väntar med spänning på att någon skall guida mig vidare i denna djungel av firewire interface 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...