Jump to content
Annons

Inspelning av flera sångare samtidigt


billy

Recommended Posts

Hej,

Funderar på hur jag ska lösa detta, är som många av er vet nybörjare i dessa kretsar men ska ändå göra en inspelning till ett litet spex på en femtioårsfest. Problemet nu är att jag inte vet hur jag ska göra för att spela in deras sång samtidigt, finns det någon adapter eller liknande så att jag kan låta alla stå med hörlurar? Ungefär 6 personer ska sjunga. Dom är inga sångare och vill inte stå en och en och sjunga utan sjunga tillsammans. Har ett steinberg mi4 ljudkort med hörlursutgång och teleutgång för monitorer. Någon som har en ide?

Detta är alltså en plojgrej för en femtioårsfest så det är inte så noga med att kvaliten blir perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hörlursförstärkare är det enda jag kan komma på.

Saxat 4Sound:

A6300 MonitorCentral

Hörlursförstärkare med 4 oberoende kanaler och hög output. AUX-ingångar möjliggör upp till fyra stereomixar-Mono/stereoswitch på varje kanal. Tre hörlursutgångar per kanalutgångar och en segments LED-mätare per kanal. Balanserade XLR och tele-anslutningar.

1.595:-

Typ. Men det finns säkert andra billigare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan INTE parallellkoppla alla hörlurar, då sjunker den så kallade impedancen, och kommer då till 99% att understiga mini-värdet för vad hörlursutgången på ditt ljudkort tål, och då kan den brinna upp.

Behringer har en väldans billig hörlursförstärkare med 8 utgångar. AMP 800 heter den, och finns att köpa hos Musik Börsen för 600 kr. Helt ok för pengarna. 😎

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en s-amp tror jag den heter..en liten samson som har en in o fyra ut! funkar galant. köpte den iofs til reducerat pris, för typ 500ingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gissning är att det är bättre att köra utan hörlurar.

Spela musiken lite halvsvagt i högtalare och låt sångarna sjunga utan lurar. Prova med att flytta runt högtalaren och micken så att det blir minimalt med spill. Ibland kan bästa stället vara rakt "bakom" micken och sångarna framför. En vanlig sångmick är som minst känslig rakt bakåt.

Om varje sångare får en egen SM58 eller så och sjunger riktigt nära blir mycket lite spill på det viset.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan INTE parallellkoppla alla hörlurar, då sjunker den så kallade impedancen, och kommer då till 99% att understiga mini-värdet för vad hörlursutgången på ditt ljudkort tål, och då kan den brinna upp.

Behringer har en väldans billig hörlursförstärkare med 8 utgångar. AMP 800 heter den, och finns att köpa hos Musik Börsen för 600 kr. Helt ok för pengarna.  😉

/johan

Hmm. Tycker mig läsa 2 In 4 Ut.. 🙂

Sorry läste vidare och man tydligen koppla tot 8 Lurar på baksidan.

Hmm. Blir nog ett köp där...Nu kan inte tanten säga nått...Behöver

faktiskt en sån 😉

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en liknande inspelningen för nåra år sedan. Jag hade ett spirit Portfolio-mixbord med endast ett hörlursuttag. Sen hittade jag en bunt gammla hörlurar i arkivet på skolan (sånt som skulle slängas egentligen).. Såg att det var av en högohmig typ (600Ohm). Läste snabbt specen på mitt Spirit-bord och såg att dennes utgång var lågohmig..

Sagt och gjort.. Jag kunde köra med 6 hörlurar samtidigt. dessa 6st 600 Ohms hörlurar motsvarade 100 Ohm in mot spirit-bordet så det var inga problem.. Jag parallelkopplade lurarna i en passiv box.. det funkade. Tänk bara på att ha högohmiga lurar. 😉

Och ja just ja.. Jag använde endast 1 mic och en tagning. Det funkade för det jobbet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...