Jump to content
Annons

fördröjning med vst-instruments..

Recommended Posts

Nickeee (oregistrerad)
Postat

hej.

jag kopplade in en gammal midi-keyboard idag till datorn första gången.

allt funkar som det ska när man kör med ljudkortet som output i cubase...men sen när jag vill välja en annan output...tex en synth.. så blir det en fördröjning när jag spelar..allstå...ljudet kommer nån sekund efter jag har tryckt på tangenten.. så det är ju omöjligt att kunna spela in...

Går det att lösa på något sätt?

tack.

Annons
Postat

Absolut, det du upplever är det man kallar för latency ( fördröjning )

Om du sänker bufferstorleken i dina ljudkorts instälningar samt att du använder rätt drivrutin i cubase så får du ner latencyn. Under 10ms i latency bör man ha om man ska kunna spela in.

När man sedan skall till och mixa så kan det vara bra att höja bufferstorleken då datorn får jobba hårdare med låg bufferstorlek.

Vad har du för ljudkort? Finns det asio drivrutiner till det?

Postat

Problemet heter Latency. Med 1 sekunds latnecy, så har du antagligen inte ställt in någon ASIO-driver i Cubase - eller så har du ett ljudkort som det inte finns någon ASIO-driver till.

Du kan testa en driver som heter ASIO4ALL, som ska fungera till de flesta ljudkort, men jag har aldrig testat det, så någon annan får fylla i mina kunskapsluckor där... 😄

Nickeee (oregistrerad)
Postat

wohoo hittade det det där med ASIO-driver.

tack för hjälpen! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.