JJRockford Postat 16 maj 2006 Postat 16 maj 2006 Har läst flera gånger när det handlar om musikdatorer att det är viktigt att man har en bra DVD-brännare. Vad gör en bra DVD-brännare som en mindre bra in klarar av just i musiksammanhang? Har för mig att jag läst i t ex studio att om man bränner för sig själv hemma så räcker t ex NEC och Sony's enklaste modeller väl till, men att man bör ha en Plextor om man ska bränna till mastringsstudios eller något. Kan någon reda ut begreppen?
Majken Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Det beror först och främst på vilken typ av skivor du bränner. Om det är skivor i form av backuper där du lagrar datafiler så duger i stort sett vad som helst. Det är först när det gäller audio-cd som det börjar bli kinkigt. Problemet är att felkorrigeringen är väldigt enkel vilket innebär att du riskerar att få läsfel när de läses av. Alltså gäller det att bränna i låg hastighet med en laser som har bra precision. Plextor har även egna funktioner för att testa kvalité på skivor via plextools och även minska jitter vid bränning. /Majken
hegobald Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 (redigerat) Det beror först och främst på vilken typ av skivor du bränner. Om det är skivor i form av backuper där du lagrar datafiler så duger i stort sett vad som helst. Det är först när det gäller audio-cd som det börjar bli kinkigt. Problemet är att felkorrigeringen är väldigt enkel vilket innebär att du riskerar att få läsfel när de läses av. Alltså gäller det att bränna i låg hastighet med en laser som har bra precision. Plextor har även egna funktioner för att testa kvalité på skivor via plextools och även minska jitter vid bränning. /Majken Men det här låter lite udda för mig.. 😉 Om det är en backup av program man gör så är det superviktigt att varje "1" eller "0" är korrekt.. Annars så funkar ju inte programet medans om det är en audiofil eller videofil så kan det hacka till lite men funka ändå... Borde det inte vara tvärs om som du säger Majken??? Men att det är skillnad på DVD-brännare är helt tveklöst sant.. Blev själv utför att jag brände en imagefil (iso) på en annan DVD-brännare av en DVD-film.. Den kunde jag inte se på min hårdvaru-DVD-spelare.. Men jag jag kunde se den på datorn.. så jag tog helt sonika och gjorde en kopia av DVD-skivan på min dator (med annan DVD-brännare) på samma fabrikat av DVD-skiva.. Då plötsligt kunde jag se filmen på min DVD-spelare 🙂😳 Redigerat 17 maj 2006 av hegobald
Violiner Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Jag skulla nog vilja säga att en bra brännare är viktig för allt material. Vi som sysslar med musik/audio vill naturligtvis att brännaren skall vara bra ur audiosynvinkel. Men vi vill väl alla också att skivorna med backuper skall vara helt OK? Det skiljer faktiskt en del mellan olika brännares kvalitet på bränningen. Och hur olika brännare fungerar ihop med olika fabrikat på media. Det är en djungel... Billiga "no name" skulle jag helt avhålla mig ifrån. Medan jag håller Plextor (som naturligtvis är dyr) som en av de bästa. Nec brukar faktiskt också vara OK tycker jag. Men samtidigt skall man ha klart för sig att även de dyra brännarna kan ha problem. Det var någon modell av Plextor för ett tag sedan som hade en del problem till exempel. Och jag kommer ihåg min första multiformats-DVD-brännare, en svindyr brännare från Sony som var först med både + och - i samma enhet. Det dröjde inte länge innan den gav upp helt... Vill man ha både hängslen och livrem så bör man faktiskt testa det media man tänker använda ihop med den brännare man har och mäta hur pass bra de fungerar ihop...
Majken Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Om det är en backup av program man gör så är det superviktigt att varje "1" eller "0" är korrekt.. Annars så funkar ju inte programet medans om det är en audiofil eller videofil så kan det hacka till lite men funka ändå... Borde det inte vara tvärs om som du säger Majken??? Nej underligt nog så är det nog inte så och förklaringen ligger i skivornas storlek. En vanlig cd-skiva är 700 megabyte eller 80 minuter. Vilket kan verka underligt eftersom 1 minut är ungefär 10 megabyte och därmed borde skivan rymma 70 minuter musik. Skillnaden mellan formaten ligger i att en data-cd har ett utökat felkorrigeringslager vilket stjäl lite plats men gör att skivan precis som du säger endera går att läsa eller inte går att läsa alls. Känner den att ett fel uppstått så provar den att läsa igen, och igen, och igen. I fallet med cd-audio så läses det normalt sett strömmande, d.v.s. det mellanlagras inte utan spelas upp samtidigt som det läses av. Om ett fel letar sig in någonstans så kommer alltså felet att spelas upp utan att korrigeras. Så på sätt och vis är inte audio-cd lika känsligt eftersom det i stort sett alltid går att läsa skivorna, samtidigt är det en betydligt större chans att fel letar sig in och ofta är man inte medveten om hur många fel en vanlig skiva faktiskt kan ha. Därför är det viktigt att skivorna är så bra brända som möjligt om de ska skickas iväg på mastering eller dylikt. Samtidigt är det precis som Violiner säger att allt man planerar att lagra kräver bra brännare, bra media och långsam bränning om man verkligen vill kunna läsa skivorna om några år. --- Jag hade för några år sedan kontakt med en tekniker på Sony i Holland vid skick av masterskivor för en talbok. Sammanlagt var det 15 skivor som skickades och först tog omvägen förbi Bonniers för att de först skulle lyssnas igenom så att man var säkra på att allt var rätt innan skivorna trycktes upp. Efter att Bonniers kollat skivorna skickades de till tryck där det visade sig att en tredjedel av skivorna gav C2-fel och därmed ansågs vara odugliga. Skivorna var brända på en combo-brännare i 8x hastighet. Vi bytte till en Plextor cd-brännare och körde på Verbatim-skivor i 2x hastighet och de nya skivorna fungerade perfekt att läsa. De data-skivor jag bränt med komprimerade originalfiler och mp3'or fungerade däremot bra att läsa trots att de var brända i minst dubbla hastigheten på samma combo-brännare och med samma skivor. Teknikern på Holland påpekade också att combo-brännare bör man generellt sett hålla sig borta från när man ska bränna cd-audio och istället använda renodlade cd-brännare. Det var som sagt nåt år sen och jag vet inte om regeln kring combo-brännare fortfarande gäller men det var åtminstone lärorikt att se hur känsliga cd-skivor är som lagringsmedia. /Majken
Violiner Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Samtidigt är det precis som Violiner säger att allt man planerar att lagra kräver bra brännare, bra media och långsam bränning om man verkligen vill kunna läsa skivorna om några år. Exakt. Även om en "nyrostad" skiva fungerar vid den obligatoriska verifieringen (som man naturligtvis alltid utför efter bränningen... Annars kan det dyka upp obehagliga överraskningar när man behöver sina backupfiler 🥰 ) så är det inte oviktigt att det är bra kvalitet på bränningen för att om möjligt förlänga den omdebatterade lagringstiden på skivan. Vi bytte till en Plextor cd-brännare och körde på Verbatim-skivor i 2x hastighet och de nya skivorna fungerade perfekt att läsa. De data-skivor jag bränt med komprimerade originalfiler och mp3'or fungerade däremot bra att läsa trots att de var brända i minst dubbla hastigheten på samma combo-brännare och med samma skivor. Teknikern på Holland påpekade också att combo-brännare bör man generellt sett hålla sig borta från när man ska bränna cd-audio och istället använda renodlade cd-brännare. Kul att du nämner det, jag har faktiskt två "gamla" Plextor CD-brännare, en 48x och en 52x kvar som jag inte kommer att göra mig av med, och som jag använder just för att "försäkra" mig om audiobränning. Hur pass relevant det är idag vet inte jag heller...
android Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 (redigerat) Hur funkar sån där "efterkontroll" som t.ex. Nero har? Alltså, jag kommer inte ihåg vad det kallas, men skivan kollas igenom efter bränningen så att det inte har blivit nåt fel... Är det nån form av "säkerhet" att inga fel uppstått vid bränningen, eller kollar den bara skivan så att den går att läsa? Edit: Oj, vad jag skriver långsamt... Violiner hann före och svarade nog på min fråga innan jag hann ställa den... 🥰 Redigerat 17 maj 2006 av android
JJRockford Postat 17 maj 2006 Trådstartare Postat 17 maj 2006 Carry on, carry on... Det här var ju intressant. Anledningen till att jag frågar är för att jag behöver köpa en DVD-spelare/brännare. Tjejens dator har ingen, så först tänkte jag bara köpa en till henne. Men så läste jag det här om Plextor (...) och tänkte att det kanske är smartare att ge henne min NEC (som jag aldrig märkt några problem med än) och köpa en lite dyrare till min musikdator. Men då kanske man t o m borde köpa BÅDE en DVD och en CD-brännare? Förslag på modell/märken i sådana fall?
Violiner Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 (redigerat) Carry on, carry on... Det här var ju intressant. Anledningen till att jag frågar är för att jag behöver köpa en DVD-spelare/brännare. Tjejens dator har ingen, så först tänkte jag bara köpa en till henne. Men så läste jag det här om Plextor (...) och tänkte att det kanske är smartare att ge henne min NEC (som jag aldrig märkt några problem med än) och köpa en lite dyrare till min musikdator. Men då kanske man t o m borde köpa BÅDE en DVD och en CD-brännare? Förslag på modell/märken i sådana fall? Som sagt, jag vet inte alls hur elevant den eventuella skillnaden är idag. Spontant skulle jag tro - men det är ju bara gissningar - att det inte är någon större om ens någon skillnad längre, det är stor skillnad på de fösta DVD-brännarna och dagens. Vill du fördjupa dig i ämnet så finns det folk som inte verkar göra mycket annat än att försöka hitta "fel" på CD/DVD. Ett ställa att börja läsa in sig är: http://www.cdfreaks.com/ och här är mera - vad som är vederhäftigt får då själv bedöma: http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd.shtml Jag har i alla fall köpt Plextor när jag vill ha något som ska vara riktigt bra... Redigerat 17 maj 2006 av Violiner
hegobald Postat 18 maj 2006 Postat 18 maj 2006 (redigerat) Jo.. Plextors prylar är bra.. Helt klart.. Men jag vill slå ett slag för min interna DVD-brännare också. En NEC DVD ND-3520AW som kostade endast 395:- Har hittills aldrig missat en bränning av såväl CD som DVD. Men då har jag en inofficiell Firmware på den också.. http://liggydee.cdfreaks.com/page/ (OBS garantin gäller inte om man använder denna Firmware men jag är nöjd ändå 🙂 ) EDIT:Stavningen igen 😄 Redigerat 18 maj 2006 av hegobald
JJRockford Postat 19 maj 2006 Trådstartare Postat 19 maj 2006 Jag har en NEC av något slag, köpt för ca 1.5 år sen. Har inte märkt några problem med den som sagt, men har inte heller utmanat den så mycket. Men det här med Plextor, är alla modeller bra? Dom har ju brännare som inte ligger mer än ett par hundra mer än NEC/Sony/LG o s v, till sådana som kostar tre gånger så mycket.
Violiner Postat 19 maj 2006 Postat 19 maj 2006 Med risk för att verka tjatig, läs testerna på http://www.cdfreaks.com/article/search/B/
JJRockford Postat 19 maj 2006 Trådstartare Postat 19 maj 2006 Opps, sorry Violiner, tack för tålamodet med en ovanligt trög en... 😆 Jisses, vad mycket info. Blir alldeles snurrig. Försöker hitta en brännare som inte har några nackdelar, men det verkar inte så lätt. Och så verkar ingen klara deras avancerade "Sheep test" heller? Plextor har fått minst dålig kritik så långt som jag läst nu i a f.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.