musik (oregistrerad) Postat 16 maj 2006 Postat 16 maj 2006 (redigerat) Hej! Skulle överföra en dvd-konsert till min laptops hårddisk. Märkte att skivan innehöll 8 olika filer, en del kallades BUP, tre stycken VOB och någon ISO. Den tredje av VOB-filerna sade dock stopp och ett meddelande kom upp: CRC-fel "Circle Redundancy Correction-Error". Då det inte gick att läsa skivan, eller rättare sagt sista VOB-filen på den (av tre), så la jag i den andra dvd-kopian (som jag gjort) och förde över alla 8 filerna till hdd:n från den istället. Är det bara VOB-filerna som jag egentligen behöver kunna föra över för att sedan redigera filmen och göra en färdig dvd-film för det första? Det är ju bara de som "innehåller film" verkar det som... Väl inne i DVD Creator-videoredigeringsprogram la jag in de tre VOB-filerna enbart, räcker det? Väl där så fann jag inte nåt redigeringsverktyg för det första att ta bort overlay-störningen i nederkant av bilden med. Men det värsta var att filmen, som ju låg i tre VOB-filer, inte riktigt kopplades ihop. Övergångarna blev ryckiga och konstiga mellan de tre VOB-filerna vid uppspelningen. Sedan upptäckte jag att de dog ibland också, bland annat i slutet av VOB-fil 1. Dessutom kunde jag märka en viss kornighet jämfört med uppspelningen av dvd-mastern. Speciellt tydligt blev det när jag utökade bildstorleken till helskärm (17"). DVD-mastern å sin sida var inte ett dugg kornig på en 28" vanlig färg-tv. Därefter tänkte jag att störningarna kanske bara märks i datorn, när jag bränt dvd:n och spelar upp i vanlig tv så kanske det är en annan sak. Jag testade! Gick in i DVD Creator-videoredigeringsprogram och brände en dvd av materialet. Det tog kolossalt lång tid! Konserten är 45 minuter. Bränningen består av 4 delar. Svårt att säga hur lång tid det tog, för jag somnade, men första delen i processen som hette "Skapar film" hade tagit nära en timme, då det momentet kommit halvvägs. Så det tog nog 2-3 timmar skulle jag tro. Kommer det att ta 2-3 timmar för varje ex jag vill framställa av dvd:n?? En annan grej är att man inte kunde välja var filmen är tänkt att spelas upp nånstans, tv, projektorduk, liten skärmruta på Internet etc. Det enda som kunde väljas var bränningshastigheten, 2x, 4x, 8x, eller optimal. Jag valde det sistnämnda. Jag vet inte om det gått fortare om jag valt något annat. Nu när jag försöker se på dvd:n, som alltså gått en vända i min pc nu då, så stannar den ibland, slutet av VOB-fil 1 är helt borta och övergången till VOB-fil 2 sker direkt mitt i. En viss kornighet finns också. Vad kan vara fel? Nån mirakulös inställning i datorn som kan hjälpa? Min dators kapacitet överstiger med råge kraven hos videoredigeringsprogrammet. Har någon jobbat med DVD Creator? Eller kanske Windows Movie Maker, som jag också har. Kan man välja var filmen ska spelas upp någonstans i något av dessa två program eller måste man då ha t.ex. Pinnacle Studio 10 Plus eller liknande program? Det är första gången jag gör detta med videoredigering. Fakta: DVD-R från TDK (20 SEK/st), One Technologies AluDisc hdd firewire extern, 250 GB, Pentium 4 3.2 GHz-pc. 512 RAM (programmet kräver 64 Mb). :musik Redigerat 16 maj 2006 av musik
Linus Postat 16 maj 2006 Postat 16 maj 2006 Är det bara VOB-filerna som jag egentligen behöver kunna föra över för att sedan redigera filmen och göra en färdig dvd-film för det första? Det är ju bara de som "innehåller film" verkar det som...Om du ska extrahera video för redigering räcker VOB-filerna. Om du ska ha en färdig DVD att spelas i DVD:n krävs det att skivan är strukturerad med alla filer (IFO/VOB/BUP) som behövs och buggfri authoring. Väl inne i DVD Creator-videoredigeringsprogram la jag in de tre VOB-filerna enbart, räcker det?Ingen aning. Jag använder inte det programmet. Med DVD2AVI får jag ut DVD-videon i en avi-wrapper och en wav-fil med ljudet. Den avi-filen kan sedan öppnas i valfritt redigeringsprogram. Efter redigering exporterar jag en DV-fil för att använda med authoringprogram, eller en DVD-kompatibel MPEG-2. Gick in i DVD Creator-videoredigeringsprogram och brände en dvd av materialet. Det tog kollasalt lång tid!Ja, all film kodas om under authoring. Det tar lång tid. Kommer det att ta 2-3 timmar för varje ex jag vill framställa av dvd:n??Nej, authoring gör du en gång. Lämpligen väljer du att spara de färdiga DVD-filerna i en mapp (VIDEO_TS) på hårddisken, inte bränna direkt på skiva. Dessa filer kan du sedan bränna ut på hur många skivor du vill och så snabbt din brännare klarar. En annan grej är att man inte kunde välja var filmen är tänkt att spelas upp nånstans, tv, projektorduk, liten skärmruta på Internet etc.Är det en DVD är det en DVD. Var du spelar upp filmen har ingen som helst betydelse för DVD-kodning.
musik (oregistrerad) Postat 16 maj 2006 Postat 16 maj 2006 Hej och tack för snabbt svar! Klart det är en del ord som är mig främmande såhär i början (extrahera, authoring..). Det är ju mitt första videoredigeringsförsök. Linus skrev: "Om du ska extrahera video för redigering räcker VOB-filerna. Om du ska ha en färdig DVD att spelas i DVD:n krävs det att skivan är strukturerad med alla filer (IFO/VOB/BUP) som behövs och buggfri authoring." Svar: Tyvärr sker mycket som det verkar per automatik i redigeringsprogrammet, DVD Creator. Jag vet inte hur jag ska få med de där andra fem filerna (BUP, IFO) i bränningsprocessen, om jag inte tar in dem med en gång. Nu tog jag ju bara in de tre VOB-filerna och brände skivan med dem, så då är det kanske inte så konstigt då, om jag förstod dig rätt, att den färdiga brända skivan inte läses så bra sedan av dvd-läsaren. Hoppas det är så! Jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna vad som sker i bränningsprocessen, vilka filer som är med etc. Det enda som syns är en stor rund röd knapp. Tryck på den. Sedan sker fyra steg. När allt är klart trycks dvd:n ut. Jag gillar egenligen inte sånt... Parallell kommentar: När jag hade Sonic Record Now, som ingick med datorn som cd-bränningsprogram, så kunde man inte ändra bränningshastighet till exempel. Jag skaffade då version 7 Deluxe istället. Vad jag menade med att vilja välja var man sedan ska spela upp dvd:n nånstans, det var det som en musikvideomakare här på Forumet sa efter att ha gjort en musikvideo (halvår sedan?). Han sa att upplösningen hade att göra med vad man då valde i redigeringsprogrammet. Och att en sparad film som skulle användas till att spela upp på stor TV tog större plats än en film som bara skulle visas i en liten filmruta på Internet (naturligtvis). Eftersom jag upplevde en viss kornighet plötsligt här idag (då materialet gått en vända i redigeringsprogrammet), så tänkte jag att det kan ha varit så att jag (utan att veta det) har haft inställningen: "ska spelas upp i en liten ruta på Internet", typ... 😉 :musik
Linus Postat 16 maj 2006 Postat 16 maj 2006 Jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna vad som sker i bränningsprocessen, vilka filer som är med etc. Det enda som syns är en stor rund röd knapp. Tryck på den. Sedan sker fyra steg. När allt är klart trycks dvd:n ut. Jag gillar egenligen inte sånt... Byt DVD-program. 😉🙂 Vad gäller upplösningen, DV och DVD är 720*576, och därför ska du alltid jobba med 720*576 PAL i ditt redigeringsprogram.
JJRockford Postat 16 maj 2006 Postat 16 maj 2006 Några tips på bra andra DVD-redigeringsprogram? Själv tycker jag att den version av DVD Creator jag fick med till datorn är ok, även om man har alldeles för lite möjligheter att påverka DVD-skapandet.
musik (oregistrerad) Postat 16 maj 2006 Postat 16 maj 2006 Hej Rockford! Ja, jag tycker också att Win DVD Creator 2.5, som min version heter då jag kollade extra noga, har få för möjligheter att ställa in dvd-franställningen. Hur är Windows Movie Maker, tror du? Det följde också med... Min brorsa och hans kompis har jobbat med det programmet, tydligen lättanvänt. Jag har funderat på det något mer avancerade Pinnacle Studio Plus 10 (tror jag senaste versionen heter). Kostar runt 1000 SEK. Jag har hört bara gott om den! Bland annat ska man på just den versionen kunna fixa till skakiga videoupptagningar i efterhand, något som nog inte går på de två program jag idag har. Har man mycket pengar finns ju hur avancerade videoredigeringsprogram som helst, men de kräver ju desto mer också av både plånbok, användare och dator. Just nu undrar jag hur jag ska "få med" alla tre typerna av filer (WOB, IFO, BUP) i Win DVD Creator, innan jag bränner en dvd. Tidigare har jag dragit enbart WOB-filerna till projektet i Win DVD Creator 2.5, det är ju de som innehåller film. Var placerar jag resten av filtyperna "som hör till" (BUP et cetera)?? 😕 :musik
JJRockford Postat 19 maj 2006 Postat 19 maj 2006 Jag har bara använt Movie Maker en gång, men tyckte att det var ok. Hade det för att klippa ihop våran första och enda video. Resultatet finns att beskåda här: The Saviour Kommer dock ej ihåg om det fanns funktioner för DVD-framställning där. Var ett par år sen, hade nog ingen DVD-brännare då. Kommer ihåg att det var lite instabilt med, man fick klippa ihop material för en minut, sen exportera det som ett långt klipp, lägga in detta igen, och fortsätta med nästa, annars hängde sig allting. Men det kanske funkar bättre nu. Tack för tipsen i a f!
Linus Postat 19 maj 2006 Postat 19 maj 2006 Tidigare har jag dragit enbart WOB-filerna till projektet i Win DVD Creator 2.5, det är ju de som innehåller film. Var placerar jag resten av filtyperna "som hör till" (BUP et cetera)?? Ta det lugnt nu. 😛 De ursprungliga VOB-filerna importerar du i projektet innan redigering. Efter redigeringen/när du ska göra filmen till en färdigklippt DVD kommer datorn att koda om all video (som tar tid) och skapa helt nyaVOB-filer, IFO-filer och BUP-filer. Du behöver alltså inte bekymra dig om saken.
musik (oregistrerad) Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Hmmm..men då beror det alltså inte på det då, att den färdiga dvd-skivan inte kunde läsas så bra sedan då. 😕
musik (oregistrerad) Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Hej! Jag kommer inte till klarhet med vad Circle Redundancy Correction-Error betyder. För en vecka sedan ungefär så funkade det utmärkt att föra över från dvd-skivan till min hårddisk, kunde spela upp det utan en enda störnig o.s.v. Men när jag skulle stänga av utrustningen så glömde jag att först stänga av den externa enheten som HP och butiken rådde mig till, alltså att klicka på den där ikonen som visar extern enhet (i detta fall en firewire-hdd). Så jag råkade stänga av datorn före den externa enheten... och dessutom utan att spara filen. När jag därifrån flyttade datorn med dess lösa tillbehör och kom hem och provade att föra över det igen nån dag senare, så funkade det inte alls.... Jag tänkte att nåt gått snett med hdd:n då kanske (det enda jag fick upp hemma var CRC-fel, Circle Redundancy Correction-Error). Därför gjorde jag en test av den externa hdd:n i förrgår. När testet var genomförd (tog 4 timmar!!!!, trots att disken är på 250 GB och bara innehåller material för sisådär 5 GB?), så släcktes bara rutan ned och försvann...utan att det kom upp någon resultatsammanfattning av testet s.a.s. Ska testa vidare i denna veckan. Vad kan annars vara fel? Är minnet för litet, 512 MB RAM (av 2048 möjliga MB). Men då skulle det väl inte ha fungerat perfekt vid första försöket? Har kört en defragmentering också nyligen. Det lustiga är att den externa 250 GB stora hdd:n måste defragmenteras titt som tätt, medan min över ett år gamla inbyggda "vanliga" hdd på bara 80 GB aldrig behövts defragmenteras och den innehåller mer än den externa. 😕 :musik
hegobald Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Tänker inte gå in på nåra detaljer meeen... Jag redigerar mina DV-filmsnuttar i Premier.. Sen när jag sparat ner dom som AVI MP2 etc etc.. Så brukar jag skapa själva DVD-slutprodukten i Ulead DVD Workshop 2 helt enkelt för att jag får till snygga menyer och hittills så har jag aldrig haft problem där.. Den konverterar vilket filmformat som helst till DVD.. Första DVDn brukar ta åtskilliga timmar att skapa... Men sen använder jag Nero burning rom för att extrahera en imagefil (Iso, img etc) från "master-DVDn".. Då brukar det ta bara 12 minuter per 3-timmars DVD sen att skapa/kopiera 😕
Linus Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Jag kommer inte till klarhet med vad Circle Redundancy Correction-Error betyder.Filen/disken är skadad. Men när jag skulle stänga av utrustningen så glömde jag att först stänga av den externa enheten som HP och butiken rådde mig till, alltså att klicka på den där ikonen som visar extern enhet (i detta fall en firewire-hdd). Gör inte så. Det är det som skadar filerna på din hårddisk. ...så släcktes bara rutan ned och försvann...utan att det kom upp någon resultatsammanfattning av testet s.a.s.Vilket program använder du för att kontrollera fel på hårddisken? Windows eget program för felkontroll? (checkdisk/chkdsk)
hegobald Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Men när jag skulle stänga av utrustningen så glömde jag att först stänga av den externa enheten som HP och butiken rådde mig till, alltså att klicka på den där ikonen som visar extern enhet (i detta fall en firewire-hdd). Gör inte så. Det är det som skadar filerna på din hårddisk. Och just det här har vi på forumet påtalat dig om för över ett år sedan också.. Då du också hade ett liknande porblem.. Lita på Linus och inte på HP-butiken.. Dom har säkert ouutbildad personal från Poolia eller nåt liknande 😕
musik (oregistrerad) Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Hej! Man ska ju klicka på ikonen, som sedan ska visa "Säker borttagning av maskinvara". Sedan väljer man i listan vilken enhet det gäller. Sedan kommer meddelandet "du kan nu ta bort [hdd e]". Glömmer man göra så och istället stänger av datorn först med firewire-hdd och/eller externt ljudkort igång blir det problem!! Vad programmet heter som jag kollade hdd:n med kommer jag inte ihåg. Det var nånstans i Windows, jag har inget speciellt extra program för hdd-check. Om en hdd bara har ett års garanti från affären, kan man väl ändå åberopa Konsumentköplagen och två års reklamation? 😕 :musik
musik (oregistrerad) Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 (redigerat) Hej! Hegoband: det är högste servicetekniker på HP jag refererade till (och den gången gällde det mitt ljudkort). Det har funkat hur bra som helst i ett år, men denna enda gången glömde jag att stänga av de externa enheterna först, och då blev det skit av alltihop... Jag har f.ö. följt råden jag fick här i samband med detta med avstängning av externa enheter (såsom ljudkort, hdd...), dvs. att låta kablarna sitta i och stänga av pc:n först. 😎😕 :musik Redigerat 22 maj 2006 av musik
musik (oregistrerad) Postat 22 maj 2006 Postat 22 maj 2006 Hej! Senare igår försökte jag spela den färdiga dvd:n i dvd-läsaren på nytt. Vad händer? Jo, precis allt låser sig, inklusive markören som då inte går att flytta och allt på skrivbordt försvinner, det blir bara en tråkig bild som säger Windows förbereder viloläge. Att följa handboken efter ytterligare några timmar och då trycka Ctrl+Alt+Del eller Esc eller Fn+f4 eller Windows-tangenten hjälper inte alls.... Då fanns två alternativ kvar. Trycka på Power och hålla den nedtryckt 4 sekunder. Sista utvägen ta ur batteriet och dra ur nätsladden. Trycka på Power och hålla den nedtryckt i 4 sekunder var det som funkade. Nu kunde jag få igång pc:n igen. Kunde också spela en dvd utan problem. Och senare på nattkröken kunde jag också föra över dvd-materialet från en egeninspelad konsert till min externa firewire-hdd till synes helt utan problem. Nu återstår redigering. Samma fenomen, att hålla Powerknappen nedtryckt i 4 sekunder var ju precis vad teknikern på inköpsstället gjorde när jag skulle lämna in den för översyn/service, då den krånglade för x antal månader sedan. Den gången tog den inte emot PC-card. Sedan funkade mitt ljudkort hur bra som helst och har så gjort sedan dess. Är Powerknappen en universalmedicin eller är bara min pc kinkig? 😳 :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.