Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ok har en väldigt lång fråga här hoppas ni orkar läsa den (jag har sökt på forumet innan jag postade den här. På dithering, insert effects osv osv).

Det är så att jag hade för mig att jag läst någonting som Linus skrev om Insert slot 5 i SL (7 och 8 i SX). Så jag kollade upp det och såhär står det i HTML Help

Cubase SX: Pull down the Inserts pop-up menu in slot 7 or 8.

These two last Insert effect slots are post-fader, which is crucial for a dithering plug-in.

The reason is that any master gain change applied after dithering would bring the signal back to the internal 32 bit float domain, rendering the dithering settings useless.

Cubase SL: Pull down the last insert slot.

Det är det som jag markerat med fetstil som intresserar mig och som jag inte riktigt greppar.

Så mina frågor (plural 😮) är:

1. Ska man först göra en Audio Mixdown som är eq:ad och där man använder en masterings-plugg, och sen på den stereomixen lägga en dithering-plugg och göra en till Audio Mixdown?

Eller:

2. Ska man eq:a stereo output, lägga på en masterings-pluggen och lägga dithering-pluggen på Insert 5? Så man får en färdig mix direkt.

Och:

3. Är det fler pluggar, tex masterings-pluggar osv osv, som helst ska ligga på Insert 5? Isåfall varför?

Sista frågan:

Kan man lägga "vanliga" pluggar på Insert 5 eller ska det undvikas? I så fall varför?

*Edit* Ändrade lite

Redigerat av Bone
Annons
Postat

Den sista insertplatsen ligger efter regel. Och alltså kommer nivån du ställer på kanalen att påverka hur mycket signal som skickas in i effekten. Detta är bara intressant i vissa lägen, som exempelvis med en dithering/mastering plugg.

Om du istället lägger en kompressor eller dist-plugg på sista platsen och ändrar nivån på kanalen så kommer kompressionen eller distortionen att minska eller öka beroende på åt vilket håll du ändrar volymen. Något som kan göra att ljudet förändras helt.

Anledningen till att dithering pluggen ska ligga efter regeln kan förklaras med vad den gör. Vid dithering omvandlas 32 bitar som Cubase jobbar med internt till 24 eller 16 bitar som är det format ljudfilen ska få. Vid denna konvertering kapas decimaltal bort enligt ett mönster som ska ge så små artefakter som möjligt.

Om pluggen ligger före regel så innebär det att signalen först konverteras från 32 till 16 bitar, om du sedan ändrar volymen med regeln så går den tillbaka till att vara 32 bitar igen med decimaltal. Alltså har du ogjort hela dithering-processen.

/Majken

Postat

Ok, tack för svaret. Så om man har SL 3 då ska(måste) alltså man helst göra en Audio mixdown med Masterings-pluggen på Insert 5 och sen en till Audio Mixdown med dithering-pluggen på Insert 5.

Postat

Nej, om du inte har någon specifik anledning att lägga Mastering-pluggen sist så kan du lägga den näst sist och se till att nivån är ställd till 0dB på kanalen. Vilken mastering-plugg är det du använder förresten? Ofta har de inbyggd dithering vilket gör att du kan hoppa över dithering-pluggen.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.