Jump to content
Annons

Tolvtaktsshuffle med Ömans gitarr


Recommended Posts

LÅTNAMN: Jag har slutat spela blues

ARTIST/GRUPP: Folkhemsorkestern

GENRE: Dansmusik

LÅTLÄNGD: 03:11

KOMPOSITÖR: Mats Olof Jansson

PRODUCENT: Mats Olof Jansson

EV. MEDVERKANDE: Kapten Öman (Danne) på sologitarr i mitten

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 256kbps ca 6 mb

STATUS: Det är fjärde gången jag spelar in låten från scratch... nu får det räcka 🙂

Direktlyssning här!

Efter en period av reggae, visrock och annat som folk tycker att man borde ägna sig åt kände jag att det var dags att tillfredssställa mina egna primitiva lustar med ännu en i raden av tolvtakts-shufflar. Tack till Danne för gurkan! Danne kommer också att hantera ledgura i den banduppsättnig av Folkhemsorkestern som just nu repas in i en sluskig hamnlokal.

Tricket är att jag har försökt få till ett "live-ljud" på inspelningen och frågan är - har jag det? Låter det live? Har ni andra synpunkter?

/Mats

Jag_har_slutat_spela_bluz_live_0.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo det låter ganska hyfsat live. Möjligtvis sången avslöjar det lite. Den är för ren från läck och publikljud. Gitarrljudet är troget.

Sluskiga hamnlokaler låter passande. Lyssnar folk på sånt här fortfarande? Inte för att det är dåligt tvärt om kan det vara ganska coolt ibland. Men finns det en publik? Man tänker sunkig pub och allt det där. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha ja...shit vad det svänger mats..

Greppade lådan direkt,,Kanon ljud,grym gitarrist!! Härlig sång!!

Fem mickstativ av fem..Jo det låter live,skitcoolt !

Rökig bluesklubb,whiskey,cigarrs,munspel i fickan(det har jag alltid med mig på sådana häringa gig)upp å lira - YES YES YEEEAAHH

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud: Tack för att du tog dig tid att lyssna och kommentera. Ja, svårt att "läcka in" ljud, allt rum och lite publiksorl är ju pålagt. Tyckte det var kul att testa bara 😛 Och visst finns det väl en publik för svängig bluz, vi är ju rätt många medelålders lantisar här i landet som gärna går på lokal och skakar lite på våra stela höfter.

Harmonica mike: Jamenvisst är Danne grym. Han har känsla för feeling.

Fem mickstativ? Äsch... *rodnar klädsamt* Kul att "livegrejen" funkar hyfsat på dig. Trummorna låter ju maskin naturligtvis, men jag tycker Å DÄR GÖR SAMUELSSON MÅL IGEN!! att det funkar hyfsat. Tack Micael!

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr har jag alltför tunga dagen efter minnen vad gäller sådan här musik... de brukar skapa en så härlig atmosfär så att ett antal för många öl slinker ner 😉 , du lyckas bra med att skapa en sådan atmosfär. Det enda är väl trummorna som är lite väl raka hade gillat lite utsvävningar där med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja fan jag får ont i huvet jag med 😛 på tok för realistiskt hörde nästan ölglasen skramla du får dra ner påt folk måste ju kunna köra bil 🙂 . Nä bara skojar låter skitbra, närvaro och live bra mix tycker jag i alla fall.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ska du spela blues mer, och visst låter det live! Men det är främst sologitarren som står för liveakustiken. Lägg samma reverb på alla ljudspår (dock inte lika kraftigt som gitarren nu har) så låter allt spelat i samma lokal. Sången skulle kännas ännu mer live om du sjöng i starkare (gitarren är ju spelat starkt)och istället drog ner sångvolymregeln, alternativt softare spel på gitarren. Leve bluesen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Bra framfört. Jag tycker inte att det låter helt övertygande livemässigt. Det är något som inte stämmer med publikljud, lokal, efterklang...men jag vet inte riktigt vad det är. OBS jag är riktigt petig nu alltså...

Trummisen låter lite....hurtig... 😄

Men jag jag började gunga med huvudet och det är ju det viktigaste... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

stajo: Yes, trummorna är lite väl raka... men då trumprogramering inte är min starka sida så håller jag mig hellre till rejält basic stuff hellre än att försöka med mindre lyckat finlir. Det skall ju vara en riktig trummis naturligtvis i sån här musik, allt annat är ju fel.

Burnin Sven: "Dont listen to this kind of music and drive" 🙂

Umemagnus och slaptap: skål på er grabbar!

91:an: Det är samma rumsreverb över hela mixen på sista bussen - men det var ju lite olika reverb på grejjerna före den.. Vill man få det än mer "live" får man kika lite närmre på det. Och kanske skulle jag sjungit lite "kraftfullare" för att få det mer autentiskt. Hmm..

Fytrius: Ja, det var nog svårare än jag trodde att få det att låta live på "riktigt". Men det viktigaste var ju att du gungade med huvudet 😛

Tack för att ni tog er tid att lyssna och kommentera! Uppskattas verkligen!

Lite oroande dock att jag eventuellt lockar folk till inmundigande av alkoholhaltiga maltdrycker 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Lite oroande dock att jag eventuellt lockar folk till inmundigande av alkoholhaltiga maltdrycker

Och det schäjer du nu 😄 fan är ju på G här nu scheru 🙂 men det är luuuugnt schycklar bara 😛😛 . Bra låt mera mera 😛😄 musik altså 😄🙂 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite svårt, eller är väl helt enkelt lite trött på denna typ av stompblues. Man har ju hört en och annan sådan förr. Men din röst är behållningen, får Roffe Wikström vibbar.

Tycker nog att låten saknar lite tyngd i kompet.

Lite kul med den motsägelsefulla texten också. 😏

Bra jobb på det stora hela!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite svårt, eller är väl helt enkelt lite trött på denna typ av stompblues. Man har ju hört en och annan sådan förr. Men din röst är behållningen, får Roffe Wikström vibbar.

Tycker nog att låten saknar lite tyngd i kompet.

Lite kul med den motsägelsefulla texten också. 😮

Bra jobb på det stora hela!

Tack för din input Grannen! Det är ju ingen nyskapande musik eller nåt som man inte hört förr, tvärtom, och det är ju inte heller meningen. "Stompblues", som du kallar det, är bruksmusik - man dansar, dricker, älskar och slåss till den. Många med dig säger sig ha svårt för denna typ av musik, inte bara blues utan all musik som bygger på upprepningar och finputsningar av sådant som redan är gjort inom givna ramar och som har ett funktionellt syfte. Andra människor älskar det. Själv är jag eklektiker och tycker att det ena goda sällan behöver förta det andra.

Kompet skall inte vara så tungt, jag är ingen fan av att allt skall vara så "fett" och "tungt", men lite mer stuns i rytmsektionen kanske det kunde vara...

Mycket trevligt att att du kommer med synpunkter och vänliga kommentarer trots att du säger dig inte gilla genren! Tack 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött då kan du forsätta med reggae, nu när du slutat med blusen 😕

😛😄

Du trodde det va? 😉

De blir nog en hel del blues framöver, men klart jag har några reggaeinspirerade saker som ligger och väntar också (och lite annat..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...