Jump to content
Annons

Trumsound som Hendrix Red Hot och många fler


Fjodrov

Recommended Posts

Om man lyssnar på t.ex Dani California Med RHCP eller Bold as love med hendrix så har dom någon effekt på trummorna vid vissa tillfällen som låter nästan som en wind typ:D jätte dåligt förklarat men jag vet dock ej hur jag skall göra det heller..Är det Phaser dom använder eller chorus eller liknande? Tacksam för hjälp!! //Fjodrov

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Flanger, fast egentligen skall man ha två rullbandare med trummorna inspelade samtidigt och lägga fingret på den ena rullen så det blir lite fördröjning. Då swoshar ljudet... fast det är vintage 😄

Redigerat av O-Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är en phaser ja. Låter ruskigt coolt iaf.

första gången jag använde reason visste jag inte att man skulle trycka av enable pattern eller så på redrum så jag drog ut en bounce på trummorna, och fick en satans fin phaser effekt!!! lät gött..🙂

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Flanger, fast egentligen skall man ha två rullbandare med trummorna inspelade samtidigt och lägga fingret på den ena rullen så det blir lite fördröjning. Då swoshar ljudet... fast det är vintage 😄

Haha lyckost den som hade tillgång till det 😄. Tack för hjälpen grabbar! //fjodrov

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Flanger, fast egentligen skall man ha två rullbandare med trummorna inspelade samtidigt och lägga fingret på den ena rullen så det blir lite fördröjning. Då swoshar ljudet... fast det är vintage 😄

Exakt!.. Idag sätter man fingret på ena hårddisken istället.. lite krångligt med timingen bara...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det är "flanger" du menar

Det finns ett antal gradvisa fasföskjutningar; phase, flange, leslie, delay, echo.

Som alla bottnar i samma sak.

För riktig "trycka-på-bandet" flange rekomenderas "Supersession" med Paul Butterfield, Sthephen Stills och Al Kooper 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...