kriahl Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 Jag undrar om det finns nÄgon bra guide pÄ nÀtet, helst pÄ svenska dÀr man kan lÀsa om hur man gör en bra nermixning och mastring (av elektronisk musik om det nu skiljer) i Cubase SX. Vet att det finns 500 sidors böcker att köpa. Men det mesta förstÄr jag redan (tror jag iaf) sÄ det jag skulle behöva veta Àr i vilken ordning man gör allt och vart man hittar det i programmen. T.ex: Man börjar med att göra musiken i audiospÄr (ett höger, ett vÀnster) och basgÄng + baskagge som tvÄ enskilda audiospÄr var för sig eftersom att man vill lÀgga kompressor pÄ dessa osv osv osv...
ViktorDenStore Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 Denna Ă€r bra... Dock inte pĂ„ svenska đł Men pröva kan man ju alltid göra đ http://www.computermusic.co.uk/tutorial/ma.../mastering1.asp
kriahl Postat 10 juni 2004 TrÄdstartare Postat 10 juni 2004 Tack den var bra! En frÄga: Det rÀcker alltsÄ med att mixa ner en höger och vÀnster kanal i Cubase som man sedan plockar in i Soundforge för mastring? Det Àr inte sÄ att man ska EQ'a basgÄngen/kaggen med mixerbordet nÀr man mixar ner allt i Cubase till audiospÄr? All EQ görs i Soundforge sen istÀllet? TÀnkte pÄ basgÄngen/kaggen ocksÄ. Det rÀcker alltsÄ att anvÀnda kompressor pÄ hela waven i Soundforge för att fÄ en bra komprimerad basgÄng/kagge Àven fast man ju dÄ isÄfall Àven komprimerar resten av ljuden ocksÄ samtidigt eftersom allt ligger i samma wav?
ViktorDenStore Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 đ Jag Ă€r faktiskt ingen mastering snubbe... tyvĂ€rr đ Spelar du in trummorna analogt, via mikrofon och sen in i mixern och sen in i datorn bör du ju spara varje trumma som en kanal sĂ„ du kan sĂ€tta baskaggen pĂ„ en egen kanal, och dĂ€r kan du göra som du vill med den, i vilket program du vill. đ Jag hĂ€ngde inte riktigt med i det du skrev men jag hoppas jag har svarat pĂ„ nĂ„n av dina frĂ„gor i alla fall đ
bonzo Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 LĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det bara att mixa ned till en stereofil. RĂ„komprimerar du sedan den filen sĂ„ pĂ„verkar det ju hela paketet, och det Ă€r vĂ€l inte alltid sĂ„ lyckat. Om du har problem med nĂ„got instrument sĂ„ fĂ„r du större kontrollmöjligheter att forma de enskilda ljuden om du gör det pĂ„ de individuella instrumenten innan mixdown. Vad gĂ€ller kick och bas sĂ„ har dom en tendens att gröta ihop sig för att dom krockar i frekvenser och det Ă€r vĂ€l i stort sett omöjligt att korrigera pĂ„ ett bra sĂ€tt efter nedmixning. UtgĂ„ngspunkten Ă€r att göra allt för att minimera behovet av korrigeringar efter mixdown. Helst ska man vĂ€l inte behöva nĂ„gon EQ alls i det stadiet. PĂ„ sin höjd lĂ€tt komprimering och eventuellt lite reverb. I en perfekt vĂ€rld... Men det Ă€r ganska individuellt och beroende pĂ„ genre misstĂ€nker jag. NĂ„gra bergfasta förhĂ„llningsregler finns inte, om du inte ska skicka vidare musiken till en professionell masteringfirma. DĂ„ brukar dom vilja fĂ„ materialet sĂ„ "omastrat" som möjligt. Dvs amatörer som vi ska inte ge oss pĂ„ det dom kan göra med sĂ„ mycket bĂ€ttre utrustning. đ
kriahl Postat 10 juni 2004 TrĂ„dstartare Postat 10 juni 2004 LĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det bara att mixa ned till en stereofil. RĂ„komprimerar du sedan den filen sĂ„ pĂ„verkar det ju hela paketet, och det Ă€r vĂ€l inte alltid sĂ„ lyckat. - Ja, det Ă€r ju det jag menar. Ăr det nĂ„n idĂ© att mixa ner lĂ„ten i separata audiofiler med en högerkanal, en vĂ€nster, en baskagge och en basgĂ„ngskanal? Och isĂ„fall, hur fĂ„r jag in alla dessa 3 eller 4 kanalerna i Soundforge för mastring sen? Eller rĂ€cker det med att mixa ner allt till en enda stereofil och komprimera allt? Om du har problem med nĂ„got instrument sĂ„ fĂ„r du större kontrollmöjligheter att forma de enskilda ljuden om du gör det pĂ„ de individuella instrumenten innan mixdown. Vad gĂ€ller kick och bas sĂ„ har dom en tendens att gröta ihop sig för att dom krockar i frekvenser och det Ă€r vĂ€l i stort sett omöjligt att korrigera pĂ„ ett bra sĂ€tt efter nedmixning. - Ja, men ska man isĂ„fall lĂ€gga pĂ„ kompressor vid nermixningen pĂ„ basgĂ„ngs och baskagge kanalen? Eller menar du att kontrollmöjligheterna för att pĂ„verka kick och bas Ă€r EQ via mixerbordet vid nermixning som ocksĂ„ Ă€r det enda man behöver göra isĂ„fall? UtgĂ„ngspunkten Ă€r att göra allt för att minimera behovet av korrigeringar efter mixdown. Helst ska man vĂ€l inte behöva nĂ„gon EQ alls i det stadiet. PĂ„ sin höjd lĂ€tt komprimering och eventuellt lite reverb. I en perfekt vĂ€rld... Men det Ă€r ganska individuellt och beroende pĂ„ genre misstĂ€nker jag. NĂ„gra bergfasta förhĂ„llningsregler finns inte, om du inte ska skicka vidare musiken till en professionell masteringfirma. DĂ„ brukar dom vilja fĂ„ materialet sĂ„ "omastrat" som möjligt. Dvs amatörer som vi ska inte ge oss pĂ„ det dom kan göra med sĂ„ mycket bĂ€ttre utrustning. - Helst ingen EQ alls vid mastringsstadiet menar du? Försöker Ă€ndĂ„ mastra det sĂ„ gott det gĂ„r med hjĂ€lp av den dĂ€r guiden. NĂ„gon professionell mastringsfirma har jag inte rĂ„d att anlita. Och skulle det bli aktuellt med skivslĂ€pp pĂ„ nĂ„got större bolag kan jag alltid skicka pre-master versionerna sĂ„ kan dom mastra sjĂ€lva.
ViktorDenStore Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 NĂ€r du har hela lĂ„ten framför dig i Cubase sĂ„ ligger ju alla ljudspĂ„r dĂ€r framför dig eller hur! DĂ„ Ă€r det ju bara att vĂ€lja pĂ„ tex, baskaggen (om den Ă€r en egen kanal) att den ska fĂ„ den och den effekten, det finns ju inbyggt I Cubase! Eller hur!? đ
kriahl Postat 10 juni 2004 TrÄdstartare Postat 10 juni 2004 Ja det Àr klart. Men gÀller det Àven Kompression pÄ valfria kanaler vid nermixning till audiospÄr? Och det stod det ju inget om i den dÀr guiden, dÀr stÄr det ju att man ska komprimera i Soundforge sen...
Lundin Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 Ju bÀttre du gör slutmixen innan du exporterar ner alla kanaler till en (1) stereofil, desto mindre behöver du eller en ev. mastringsfirma göra med materialet. och desto bÀttre kommer slutresultatet bli LÄt sÀga att du gör en rÄ-mix, stÀller in all ljud sÄ du kan höra dom bra, har bra stereoseparation /bredd pÄ hela mixen, ingenting ligger o stör frekvensmÀssigt, alltsÄ inga ljud som krockar, det lÄter inte grötigt o.s.v... dÄ behöver du eller en ev. mastringsfirman inte göra mer Àn korrigera smÄsaker mellan alla lÄtar. Gör du istÀllet en rÄmix dÀr nivÄerna sinsemellan instrumenten ligger fel.. nÄgra ligger för högt, vissa har frekvenser som krockar med andra, panoreringar som försvinner i mixen, fasfel o.s.v dÄ fÄr mastringsfirman jobba hÀcken av sig för att försöka "rÀdda" dina lÄtar sÄ dom lÄter sÄ bra som möjligt i fÀrdig CD-form..förmodligen kommer dom dÄ ringa dig o frÄga om du inte kan göra om grundmixen bÀttre innan du gör en slutmix. Vet inte om det hÀr gav nÄgon bÀttre klarhet till din frÄga...?
Claes Holmerup Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 (redigerat) Jag tror att ni pratar om lite olika saker hĂ€r, sĂ„ jag försöker reda ut lite... I bĂ€sta fall förvirrar jag Ă„tminstone inte mer... đ Slutmixning avser alltid en mixdown till ett stereospĂ„r, som sedan ska bearbetas vid mastering. Har man fler spĂ„r Ă€n ett stereospĂ„r, sĂ„ Ă€r det ingen slutmix (om det inte rör sig om en surroundmix förstĂ„s...). Du ska se till att stĂ€lla alla nivĂ„er och stĂ€lla in ljudet sĂ„ att allt lĂ„ter sĂ„ bra som möjligt med hjĂ€lp av Cubase. NĂ€r du sedan har mixat ner rubbet till ett vĂ€lljudande stereospĂ„r (som helst ska ha 24-bit upplösning), sĂ„ tar du in denna stereofil i ditt masteringprogram och gör den sista finputsningen dĂ€r, med en generell kompressor/limiter pĂ„ hela mixen om det behövs, kanske lite eq och i förekommande fall ett försiktigt mastering-reverb som fĂ„r mjuka upp ljudet lite. Om du mĂ„ste justera eq mer Ă€n kanske 3-4dB vid mastering, sĂ„ har du gjort fel vid slutmixen. Slutmixens kvalitet Ă€r det absolut viktigaste för att du ska kunna göra en bra mastering! Redigerat 10 juni 2004 av Claes
kriahl Postat 10 juni 2004 TrÄdstartare Postat 10 juni 2004 Jo det har jag ju förstÄtt. Och just nu har jag ju en bra nermixning dÀr alla ljud hörs bra, ingen basgÄng som gÄr grötigt med nÄn kagge eller liknande. Och alla ljud hörs i perfekt ljudnivÄ i förhÄllande till varandra. Men vad jag undrade var: 1. RÀcker det med att plocka denna okomprimerade nermixning till Soundforge och köra den dÀr guiden med komprimering och allt eller mÄste jag komprimera vissa kanaler redan i Cubase nÀr jag gör nermixningen till ett audiospÄr och sen komprimera ytterliggare sÄ som det stod att man skulle göra i den dÀr guiden? 2. EQa Àr det nÄtt man behöver göra via mixerbordet nÀr man mixar ner i Cubase? RÀcker det eller ska man Àven som jag skrev över komprimera vissa kanaler nÀr man mixar ner till audiospÄr i Cubase?
bonzo Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 Jo det har jag ju förstÄtt. Och just nu har jag ju en bra nermixning dÀr alla ljud hörs bra, ingen basgÄng som gÄr grötigt med nÄn kagge eller liknande. Och alla ljud hörs i perfekt ljudnivÄ i förhÄllande till varandra. Men vad jag undrade var: 1. RÀcker det med att plocka denna okomprimerade nermixning till Soundforge och köra den dÀr guiden med komprimering och allt eller mÄste jag komprimera vissa kanaler redan i Cubase nÀr jag gör nermixningen till ett audiospÄr och sen komprimera ytterliggare sÄ som det stod att man skulle göra i den dÀr guiden? 2. EQa Àr det nÄtt man behöver göra via mixerbordet nÀr man mixar ner i Cubase? RÀcker det eller ska man Àven som jag skrev över komprimera vissa kanaler nÀr man mixar ner till audiospÄr i Cubase? Du mÄste ingenting. LÄter det bra sÄ finns det ingen anledning att komprimera eller EQ:a. Mixa ned till en stereofil - inte nÄgra separata filer - gör en kopia pÄ den och testa den guide du talar om i Sound Forge. Blir det bÀttre - kanon. Blir det sÀmre sÄ har du originalet kvar.
Lundin Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 Jag brukar föredra att komprimera vissa ljud i mixen ganska medium, nĂ„gra kanske vĂ€ldigt lite, andra ljud ingenting alls... sen vid mixdown kör jag hela paketet genom en multibandskompressor och ger lĂ„ten dess karaktĂ€r.. ( vĂ€ldigt lĂ€tt kompression dĂ€r ocksĂ„) Efter mixdown ligger lĂ„ten i Wavelab, och dĂ€refter brukar jag köra en frekvensanalysator och se sĂ„ mixen ser jĂ€mn ut och att jag inte missat nĂ„got. upptĂ€cker jag nĂ„got fel brukar jag kasta filen och gĂ„ tillbaka till mixen i cubase och korrigera, istĂ€llet för att börja anvĂ€nda EQ eller nĂ„got annat. Men allting hĂ€nger pĂ„ om lĂ„ten eller du sjĂ€lv tycker att det behövs... Sitter du och pillar med folkvisor tror jag att du ska undvika samma kompressionsgrad som t.e.x trance och techno krĂ€ver... om du inte Ă€r ute efter ett nyskapande sound.. đ Har du en vĂ€ldigt transparent mix, allting ligger perfekt i nivĂ„, inget som krockar redan i mixstadiet och utan att behöva anvĂ€nda EQ...kan jag bara sĂ€ga grattis. ..jag sjĂ€lv upplever det som vĂ€ldigt svĂ„rt att fĂ„ till en "perfekt" mix, frekvensmĂ€ssigt utan att anvĂ€nda nĂ„gon form av EQ, Ă€ven om jag anvĂ€nder syntljud och samplingar.
Claes Holmerup Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 (redigerat) Du mĂ„ste ingenting. LĂ„ter det bra sĂ„ finns det ingen anledning att komprimera eller EQ:a. Mixa ned till en stereofil - inte nĂ„gra separata filer - gör en kopia pĂ„ den och testa den guide du talar om i Sound Forge. Blir det bĂ€ttre - kanon. Blir det sĂ€mre sĂ„ har du originalet kvar. Precis! Har du gjort ett riktigt bra jobb med slutmixen, sĂ„ behövs det ingen mastering - och en seriös masteringtekniker sĂ€ger i sĂ„ fall ocksĂ„ till dig att det inte Ă€r lönt att han gör nĂ„got... LĂ€gg alltsĂ„ mycket tid pĂ„ att fĂ„ slutmixen "perfekt"! FĂ€rdiga mastering-instĂ€llningar blir sĂ€llan riktigt bra. Man mĂ„ste lyssna och skruva, skruva och lyssna - och sĂ„ lyssna igen... đ Redigerat 10 juni 2004 av Claes
Lundin Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 ..vila öronen nÄgra timmar...sen vrida lyssna..lyssna och vrida...tills det sitter som det ska
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.