Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som orkar sätta sig in förljande problem?

Jag har gjort ett par takters trumloopar i Drumediteraren och vill nu att virveln skall flyta på enligt det mönster jag gjort under resten av sekvensen jag har öppnat för editering.

Jag markerar virvelslagen, högerklickar, väljer Edit och sedan Repeat. Jag vill att slagen skall repeteras 10 gånger och skriver det. Sedan förväntar jag mig att mina virvelslag skall repetera sig vidare, med början i på följande takt enligt samma mönster som jag gjort.

Men nu kommer problemet. I den takt jag har gjort, där har jag virveln på två och fyra i takten. När jag repeterar detta vill inte slagen hamna på samma ställe som jag vill att de skall vara. I stället för att starta på tvåan i påföljande takt, startar repetitionen i samma takt på två å. Sedan fortsätter det med denna förskjutning hela vägen ut.

Hur fungerar detta i SX?

Jag arbetade med Cubase för snart 20 år sedan i ATARI (vilken version av Cubase det var då, det vet jag inte) och då fungerade det här perfekt. Det fanns ytterligare funktioner som jag uppskattde då, men som inte finns med i moderna upplagor som SX.

Annons
Postat

Ehmmmm, vret inte om detta är rätt, :rolleyes: men du måste sätta cursorn vid nästa takt där det är avsett att börja tror jag, men det kanske du har gjort.

Jag brukar mest klippa och klistra med Windowskomando, markera, control c, sätt på rätt ställe control w. 😏

Cubase har ändrat sig en hel del sedan ataridagarna. Många nya grejor och en del gamla som försvann. 😱

Postat

Jodå... jag har ställt cursorn där jag vill att repeaten ska börja, men det hjälper inte.

Visst kan man klippa och klistra, men det är ju mer pill med det. Därför känns det bättre att lära sig de bekvämaste funktionerna - så vore det ju bra om de fungerade också... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.