Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Mitt favoritblÄsarr Àr just början pÄ "In the Stone". SÄ fruktansvÀrt mÀrkligt synkoperat att jag hade ett helsike att lÀra mig det. Men sÄ pratar vi ocksÄ om den bÀsta blÄsgruppen nÄgonsin (Phoenix Horns), tycker jag i alla fall. Bara Quincy Jones kan fixa lika roliga arr.

Jag spelar inte ens blÄs utan trummor. Men till denna lÄt var jag till slut tvungen att skriva ut fullstÀndiga noter innan jag fattade vad som hÀnde i inledningen. Orkesternoter till trummisar brukar bara vara "vi kör Eb, spela i takt och kom ihÄg tidig sextondel i B delen". Yep, trummisar Àr dumma...

SÄg en dokumentÀr dÀr de blÄsarna diskuterade ett arr de just skrivet och studerade. Det lÀt ungefÀr sÄ hÀr:

JÀttesnabb, lÄng tirad av toner frÄn blÄsarna.

"Hmm, jag hinner inte andas rÀtt. Menar du att jag skall andas hÀr."

Ny lÄng, skitsnabb tirad av toner utan att man hör nÄgon paus.

"NÀ du skall andas hÀr."

Ny tirad utan nÄgon paus...

Jag fattade aldrig var de faktiskt andades och jag borde ha kunnat höra det... 😳

Postat
Mitt favoritblÄsarr Àr just början pÄ "In the Stone". SÄ fruktansvÀrt mÀrkligt synkoperat att jag hade ett helsike att lÀra mig det. Men sÄ pratar vi ocksÄ om den bÀsta blÄsgruppen nÄgonsin (Phoenix Horns), tycker jag i alla fall. Bara Quincy Jones kan fixa lika roliga arr.

OMG!!!

Har lyssnat pÄ den hÀr lÄten massor men aldrig tÀnkt pÄ dom.

Hur fan hĂ„ller man reda pĂ„ vart man Ă€r? 🙂

đŸ„°

Postat

Hur man hĂ„ller reda pĂ„ var man Ă€r? Tja, ettan kommer dĂ€r blĂ„set kommer och sedan Ă€r det bara att rĂ€kna 1, 2, 3, 4 hela vĂ€gen igenom..... 🙂

Prova sjÀv! Det Àr skitkul att se hur fel man kommer efter ett par taktslag!

Postat
Hur man hĂ„ller reda pĂ„ var man Ă€r? Tja, ettan kommer dĂ€r blĂ„set kommer och sedan Ă€r det bara att rĂ€kna 1, 2, 3, 4 hela vĂ€gen igenom..... 😆

Jo jag testade det 😆

Jag som trodde jag hade taktkoll 😆 haha 🙂

Postat
Hur man hĂ„ller reda pĂ„ var man Ă€r? Tja, ettan kommer dĂ€r blĂ„set kommer och sedan Ă€r det bara att rĂ€kna 1, 2, 3, 4 hela vĂ€gen igenom..... 🙂

inte rett.

I den har lÄten, startar "the horns" pÄ tredje slaget i fÞrsta takten. Andra instrument slÄr ettan.

Postat
inte rett.

I den har lÄten, startar "the horns" pÄ tredje slaget i fÞrsta takten. Andra instrument slÄr ettan.

Nja... Bas, strĂ„kar, piano, baritonsax, tromboner och valthorn startar vid 1:an. Och jag tror de sistnĂ€mnda rĂ€knas som blĂ„s. Sedan kommer trumpeterna in vid trean om det var det du menade. SĂ„ jag har nog "rett" i alla fall... 🙂

Postat

Mums!

In the stone, Mums!

Ja det dÀr blÄsintrot Àr sjukt. Mums!

Men bra lÄt! Mums!

Grymt band! Mums!

Å den dĂ€ra DVD med chicago+earth, wind Ă„ fire.. Mums!

Det var allt för mig. Mums!

🙂

• 2 veckor senare...
BlÄset (oregistrerad)
Postat

Hoj!

Har nyss upptÀckt Earth Wind & Fire, men jag tycker de Àr lite ojÀmna..

vissa saker Àr dock smÄtt fantastiska, som t.ex. introt till In the Stone...

Man hĂ€nger med ganska bra sĂ„ lĂ€nge man inte börjar rĂ€kna.. 😄

Vill minnas att lÄten anvÀndes som intromusik till nÄgon svensk tv/program-serie,

nÄgon som minns?

Postat
Hoj!

Man hĂ€nger med ganska bra sĂ„ lĂ€nge man inte börjar rĂ€kna.. 🙂

Vill minnas att lÄten anvÀndes som intromusik till nÄgon svensk tv/program-serie,

nÄgon som minns?

Var det inte nĂ„got frĂ„gesportprogram med Staffan Ling? Kommer inte pĂ„ vad det hette - men jag kommer ihĂ„g att jag retade mig pĂ„ att man aldrig fick höra hela lĂ„ten... 😄

Postat
Hoj!

Man hĂ€nger med ganska bra sĂ„ lĂ€nge man inte börjar rĂ€kna.. 😛

nÄgon som minns?

Àr det inte till Lorry-gÀnget?

BlÄset (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Var det inte nĂ„got frĂ„gesportprogram med Staffan Ling? Kommer inte pĂ„ vad det hette - men jag kommer ihĂ„g att jag retade mig pĂ„ att man aldrig fick höra hela lĂ„ten... 😛

Jag tÀnker mer pÄ nÄgon liveshow...typ "I manegen.."

KillinggÀnget kan ju va ganska duktiga pÄ att vÀlja schysst musik.

Lorry o Staffan Ling .....galenskap, julkalendrar o stadskamper... đŸ˜±

Tack för svaren...det ringer inga klockor hos mig...men jag fÄr kolla upp dem..

Redigerat av BlÄset
Postat
Hoj!

Man hÀnger med ganska bra sÄ lÀnge man inte börjar rÀkna..  :rolleyes:

nÄgon som minns?

Àr det inte till Lorry-gÀnget?

Jo... det stĂ€mmer bra 🙂

Postat

Efter en stunds googlande, sĂ„ upptĂ€ckte jag att minnet inte alltid Ă€r vad det borde... :rolleyes: Programmet jag tĂ€nkte pĂ„ var "Femettan" med Staffan Ling som programledare - och en annan Earth, Wind & Fire-lĂ„t, nĂ€mligen "You are a winner". Visst var det nĂ€ra i alla fall - bara lĂ„ten som var fel...? 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.