ViktorDenStore Postat 29 april 2006 Postat 29 april 2006 MĂ„ste bara tipsa om denna helt suvverĂ€na storband's-hit med Earth, Wind & Fire. đ„° In The Stone .Viktor
Claes Holmerup Postat 29 april 2006 Postat 29 april 2006 Earth, Wind & Fire Ă€r ett av de bĂ€sta banden genom tiderna! đ Kan varmt rekommendera deras DVD tillsammans med Chicago, frĂ„n Greek Theatre i Los Angeles. En magisk upplevelse med tvĂ„ helt underbara band!
Lee Postat 29 april 2006 Postat 29 april 2006 Mitt favoritblĂ„sarr Ă€r just början pĂ„ "In the Stone". SĂ„ fruktansvĂ€rt mĂ€rkligt synkoperat att jag hade ett helsike att lĂ€ra mig det. Men sĂ„ pratar vi ocksĂ„ om den bĂ€sta blĂ„sgruppen nĂ„gonsin (Phoenix Horns), tycker jag i alla fall. Bara Quincy Jones kan fixa lika roliga arr. Jag spelar inte ens blĂ„s utan trummor. Men till denna lĂ„t var jag till slut tvungen att skriva ut fullstĂ€ndiga noter innan jag fattade vad som hĂ€nde i inledningen. Orkesternoter till trummisar brukar bara vara "vi kör Eb, spela i takt och kom ihĂ„g tidig sextondel i B delen". Yep, trummisar Ă€r dumma... SĂ„g en dokumentĂ€r dĂ€r de blĂ„sarna diskuterade ett arr de just skrivet och studerade. Det lĂ€t ungefĂ€r sĂ„ hĂ€r: JĂ€ttesnabb, lĂ„ng tirad av toner frĂ„n blĂ„sarna. "Hmm, jag hinner inte andas rĂ€tt. Menar du att jag skall andas hĂ€r." Ny lĂ„ng, skitsnabb tirad av toner utan att man hör nĂ„gon paus. "NĂ€ du skall andas hĂ€r." Ny tirad utan nĂ„gon paus... Jag fattade aldrig var de faktiskt andades och jag borde ha kunnat höra det... đł
lavrell Postat 29 april 2006 Postat 29 april 2006 Mitt favoritblĂ„sarr Ă€r just början pĂ„ "In the Stone". SĂ„ fruktansvĂ€rt mĂ€rkligt synkoperat att jag hade ett helsike att lĂ€ra mig det. Men sĂ„ pratar vi ocksĂ„ om den bĂ€sta blĂ„sgruppen nĂ„gonsin (Phoenix Horns), tycker jag i alla fall. Bara Quincy Jones kan fixa lika roliga arr. OMG!!! Har lyssnat pĂ„ den hĂ€r lĂ„ten massor men aldrig tĂ€nkt pĂ„ dom. Hur fan hĂ„ller man reda pĂ„ vart man Ă€r? đ đ„°
Lee Postat 29 april 2006 Postat 29 april 2006 Hur man hĂ„ller reda pĂ„ var man Ă€r? Tja, ettan kommer dĂ€r blĂ„set kommer och sedan Ă€r det bara att rĂ€kna 1, 2, 3, 4 hela vĂ€gen igenom..... đ Prova sjĂ€v! Det Ă€r skitkul att se hur fel man kommer efter ett par taktslag!
lavrell Postat 30 april 2006 Postat 30 april 2006 Hur man hĂ„ller reda pĂ„ var man Ă€r? Tja, ettan kommer dĂ€r blĂ„set kommer och sedan Ă€r det bara att rĂ€kna 1, 2, 3, 4 hela vĂ€gen igenom..... đProva sjĂ€v! Det Ă€r skitkul att se hur fel man kommer efter ett par taktslag! Jo jag testade det đ Jag som trodde jag hade taktkoll đ haha đ
tamadrummer Postat 30 april 2006 Postat 30 april 2006 Hur man hĂ„ller reda pĂ„ var man Ă€r? Tja, ettan kommer dĂ€r blĂ„set kommer och sedan Ă€r det bara att rĂ€kna 1, 2, 3, 4 hela vĂ€gen igenom..... đProva sjĂ€v! Det Ă€r skitkul att se hur fel man kommer efter ett par taktslag! inte rett. I den har lĂ„ten, startar "the horns" pĂ„ tredje slaget i fĂžrsta takten. Andra instrument slĂ„r ettan.
Lee Postat 30 april 2006 Postat 30 april 2006 inte rett. I den har lĂ„ten, startar "the horns" pĂ„ tredje slaget i fĂžrsta takten. Andra instrument slĂ„r ettan. Nja... Bas, strĂ„kar, piano, baritonsax, tromboner och valthorn startar vid 1:an. Och jag tror de sistnĂ€mnda rĂ€knas som blĂ„s. Sedan kommer trumpeterna in vid trean om det var det du menade. SĂ„ jag har nog "rett" i alla fall... đ
Limpan Postat 30 april 2006 Postat 30 april 2006 Mums! In the stone, Mums! Ja det dĂ€r blĂ„sintrot Ă€r sjukt. Mums! Men bra lĂ„t! Mums! Grymt band! Mums! Ă den dĂ€ra DVD med chicago+earth, wind Ă„ fire.. Mums! Det var allt för mig. Mums! đ
BlĂ„set (oregistrerad) Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Hoj! Har nyss upptĂ€ckt Earth Wind & Fire, men jag tycker de Ă€r lite ojĂ€mna.. vissa saker Ă€r dock smĂ„tt fantastiska, som t.ex. introt till In the Stone... Man hĂ€nger med ganska bra sĂ„ lĂ€nge man inte börjar rĂ€kna.. đ Vill minnas att lĂ„ten anvĂ€ndes som intromusik till nĂ„gon svensk tv/program-serie, nĂ„gon som minns?
Claes Holmerup Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Hoj!Har nyss upptĂ€ckt Earth Wind & Fire, men jag tycker de Ă€r lite ojĂ€mna.. vissa saker Ă€r dock smĂ„tt fantastiska, som t.ex. introt till In the Stone... Man hĂ€nger med ganska bra sĂ„ lĂ€nge man inte börjar rĂ€kna.. đ Vill minnas att lĂ„ten anvĂ€ndes som intromusik till nĂ„gon svensk tv/program-serie, nĂ„gon som minns? Var det inte nĂ„got frĂ„gesportprogram med Staffan Ling? Kommer inte pĂ„ vad det hette - men jag kommer ihĂ„g att jag retade mig pĂ„ att man aldrig fick höra hela lĂ„ten... đ
MusicGene Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Hoj!Har nyss upptĂ€ckt Earth Wind & Fire, men jag tycker de Ă€r lite ojĂ€mna.. vissa saker Ă€r dock smĂ„tt fantastiska, som t.ex. introt till In the Stone... Man hĂ€nger med ganska bra sĂ„ lĂ€nge man inte börjar rĂ€kna.. đ Vill minnas att lĂ„ten anvĂ€ndes som intromusik till nĂ„gon svensk tv/program-serie, nĂ„gon som minns? Ă€r det inte till Lorry-gĂ€nget?
BlĂ„set (oregistrerad) Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 (redigerat) Var det inte nĂ„got frĂ„gesportprogram med Staffan Ling? Kommer inte pĂ„ vad det hette - men jag kommer ihĂ„g att jag retade mig pĂ„ att man aldrig fick höra hela lĂ„ten... đ Jag tĂ€nker mer pĂ„ nĂ„gon liveshow...typ "I manegen.." KillinggĂ€nget kan ju va ganska duktiga pĂ„ att vĂ€lja schysst musik. Lorry o Staffan Ling .....galenskap, julkalendrar o stadskamper... đ± Tack för svaren...det ringer inga klockor hos mig...men jag fĂ„r kolla upp dem.. Redigerat 12 maj 2006 av BlĂ„set
ViktorDenStore Postat 12 maj 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 maj 2006 Hoj!Har nyss upptĂ€ckt Earth Wind & Fire, men jag tycker de Ă€r lite ojĂ€mna.. vissa saker Ă€r dock smĂ„tt fantastiska, som t.ex. introt till In the Stone... Man hĂ€nger med ganska bra sĂ„ lĂ€nge man inte börjar rĂ€kna.. Vill minnas att lĂ„ten anvĂ€ndes som intromusik till nĂ„gon svensk tv/program-serie, nĂ„gon som minns? Ă€r det inte till Lorry-gĂ€nget? Jo... det stĂ€mmer bra đ
Claes Holmerup Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Efter en stunds googlande, sĂ„ upptĂ€ckte jag att minnet inte alltid Ă€r vad det borde... Programmet jag tĂ€nkte pĂ„ var "Femettan" med Staffan Ling som programledare - och en annan Earth, Wind & Fire-lĂ„t, nĂ€mligen "You are a winner". Visst var det nĂ€ra i alla fall - bara lĂ„ten som var fel...? đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.