Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Har iofs precis köpt nya lurar som jag därmed inte har full koll på, men inte var det väl nån skillnad att prata högt om direkt...?

Visst, det lät inte helt identiskt, men om det beror på programmen eller att du rattat lite olika borde va hyfsat svårt att avgöra.

Och vem ska avgöra vilket som var "bättre"...??

😏

Postat

android

jag säger likadant, jag förstår inte varför folk tror det är så stor skillnad, jag hör hela tiden folk som säger att ljudmotorn i fruity låter sämre än den i reason, men jag hör då ingen skillnad.

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Har tidigare jobbat i FL men kör nu Reason, det skall bli ett nöje att lyssna när jag kommer hem! :rolleyes:

Postat (redigerat)

Jag tycker att first try låter bättre. Den har tydligare bas, dessutom distar second try mer... Det borde innebära att det inte är lika mycket headroom i det program du har använt i second try (vilket det nu är).

Jag har ett par helt värdelösa lurar just nu så det är därför förvåndande att jag hör att det är mer bas i den första versionen

Jag tycker att testet var kul!!! :rolleyes:

Jag har inte jobbat nånting med fruity loops och kan därför inte alls avgöra vilket som är vilket program.

Men det är ändå ett bra test...

Fast det skulle vara mycket lättare om du körde några samplingar i båda programmen (oprocesserade så klart) och lite mer utstuderade frekvensområden... gärna några "live" loopar av olika slag... Ett annat tips är att du mixar i nåt annat program (tex cubase) och skickar in filerna i reason och fruityloops. Gärna att du gör en liten lätt prodd i cubase och skickar in varje spår för sig i vardera program så man får höra skillnaden på summeringen. och då gärna så att du bouncar i 24bitar från cubase och i 16 bitar när du bouncar från reason/fruity (ha mixern inställd på 0 så klart i de båda programmen)...

tror säkert att jag skulle höra mer skillnader i studion (sitter hemma nu). Jag återkommer imorgon också så ska jag besvära mig med att ta med dessa ljudfiler till studion...

Redigerat av pennudd
Postat

Nu är jag ingen expert på varken Reason eller FL.. meeen.. Hur kan du ha använt samma ljud i båda? För mig är Reason en mjukvarusynth, iof. med möjlighet att spela upp loopar och samplingar men tyngdpunkten ligger väl på själva mjukavrusynten/arna ändå.

Om det är samplingar du använt så är det med andra ord "bara" effektedelen och och själva audiohanteringen som jobbar. "Second try" digitaldistar på ett illa sätt förresten.

:rolleyes:

Postat

Hur "identiska" är uppsättningarna? Har du använt några effekter i något av programmen? Då blir jämförelsen ganska underlig eftersom att de är unika. En liten beskrivning av vad det är du har gjort egentligen skulle behövas.

Postat

jag använde reason för att göra ljuden till samples.

inge effekter på

knappt något panorering.

bara för att höra om ljuden skulle bli så annorlunda.

tydligen så har första låten mer headroom och tydligen lite bredare register för dom som har subbas.

first try är reason

och second try är fruity.

alltså borde reason ha lite bättre ljudkvalitet kanske, men man borde väll göra som någon sa att bounca allting till cubase och så.

drok (oregistrerad)
Postat
alltså borde reason ha lite bättre ljudkvalitet kanske,

Några sådana slutsatser kan inte dras av ditt experiment tyvärr.

Det krävs mätutrustning och sjuk exakthet för att mäta skillnader i ljudkvalitet på den här nivån.

Postat
men man borde väll göra som någon sa att bounca allting till cubase och så.

Och detta förändrar inte saken heller. Minns det gamla uttrycket: Skit in, skit ut.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.