Jump to content
Annons

Ezdrummer... ej kompatibel med SX1?


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej...

Nu svettas jag märkbart... Har betalat för EZdrummer och väntar med spänning på att den skall landa hos mitt lokala postutlämningsställe. Nu läste jag till min förskräckelse att det endast är testat och kompatibelt med Cubase SX2 och uppåt..... Fan jag kör ju SX1... Kan någon med lite insikt i toontracks utbud förklara hur rökt jag är? Kommer jag stå där med en produkt som inte fungerar?

/Bajenuffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm...

Det låter ju skumt. Den är ju kompatibel med VSTi och då borde det ju inte spela någon roll vilket musikprogram du kör. Sålänge musikprogrammet bara stödjer VSTi vilket alla gör så borde det ju inte vara några problem.

Utan att säga för mycket 😮 så tror jag att du kan vara ganska lugn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...

Det låter ju skumt. Den är ju kompatibel med VSTi och då borde det ju inte spela någon roll vilket musikprogram du kör. Sålänge musikprogrammet bara stödjer VSTi vilket alla gör så borde det ju inte vara några problem.

Utan att säga för mycket 😮 så tror jag att du kan vara ganska lugn!

sorry men det gäller bara SX/SL 2 och upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle eventuellt kunna slänga in Cubase LE här hemma och se om EZdrummer rullar igång. Det enda jag skulle kunna tänka mig att det eventuelly kan vara problem med är drag-and-drop stödet för midi-looparna. I övrigt bör allt fungera precis som det ska.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har jag det, jag sitter på ett recensionsexemplar. Nu får jag inte avsölja detaljer om opublicerade test, men du kommer inte att ångra köpet om det fungerar som det ska för dig 😆

Jag slänger in Cubase LE nån gång under dagen och ser vad som händer. Funkar det där så ska det funka i alla Cubase-versioner.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina vänner.. Jag skall ärligt erkänna att jag kört cubase fult, för att lära mig skiten innan jag köper det. Nu har jag kommit till ett läge där jag faktiskt måste ta mig till affären och införskaffa en riktig licens, då jag faktiskt tycker att jag hanterar SX1'an bra. Stöter inte längre på problem varenda gång jag skall spela in. Inser också att jag behöver en hottare version med tanke på EZdrummer och antagligen framtida instrument och pluggar som kan tänkas komma på tal. Min fråga är dock... Kommer jag att klara mig bra om jag köper en SL3 licens.. Kommer jag tycka att detta är en uppgradering i förhållande till SX1'an samt... Kommer EZdrummer fungera på denna version? SX3án känns bara ekonomiskt omöjlig. Det gör i och för sig SL3'an också, så jag är glad om jag slipper sådet "Lägg på ett par tusenl*****, så får du....... Pengarna finns bara inte där just nu.

Jag är i akut behov av råd. Som ni vet så är mina inspelningar inte superavancerade. Mest Rock, reggae med gitarr, bas, trummor och lite vsti'er.

Vad är ett bra pris på ett begagnat SL3-paket?

Blir enormt tacksam för alla råd!

P.S. Det står att EZdrummer är testat och fungerar på alla versioner över SX2. Hur skall jag tolka det? Att det inte fungerar på SL-versionerna?

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du kommer att uppleva SL3 som ett lyft jämfört med SX1. Ärligt talat tror jag att du skulle klara dig bra med SE3 som du beskriver dina inspelningar. Det går att uppgradera senare om behovet växer.

Edit> Vet att det finns en bra, ganska ny tråd om skillnaden mellan SX/SL/SE.

Edit2> Fula tecken blir det. Varf;r?

Edit3: Nu löste det sig.

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips skulle vara att köpa Cubase SE3, den kommer säkerligen fylla dina behov och skulle det ändå kännas som du behöver fler spår och mer funktioner så kan du uppgradera stegvis till SL3 och sedan SX3. Detta kostar bara nån hundring extra jämfört med att köpa SX3 på en gång vilket gör att du slipper slänga pengar i sjön på ett program som är mer avancerat än du behöver.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppentack!

Kommer jag sakna många features från SX1:an om jag köper SE3:an?

Nej, det mesta är sig likt. En av de största skillnaderna är att man inte kan lägga insert effekter direkt i mixern utan måste klicka på edit-rutan på varje spår och öppna edit-channel fönstret. Något som mest är en vanesak och går snabbt att lära sig.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är en djungel av olika versioner 😄

Men gemensamt är att samma versionsnummer bygger på samma grund. Så om något fungerar i Cubase SX2 så ska det även fungera i SL2, SE3, SL3, SX3. Den version jag tänkte testa med är dock Cubase LE som är den allra mest nedskalade versionen av Cubase SX1 som finns. Men som sagt, om du köper Cubase SE3 så kommer EZdrummer helt klart att fungera.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppen Majken,

Kanske vore bra om Toontrack lade till det på sin site..eller är detta ett allmänt känt faktum som bara jag inte fattat? Om inte, så lär ju denna fråga dyka upp igen om ett par veckor.

Ni ska alla ha toppentack för hjälpen!

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Vad gäller Cubase SX. Gå in på ezdrummer.com

och kolla kompatibilitetstabellen under EZD product info eller på www.toontrack.com/support (What applications are supported) för en än mer extensiv tabell.

Det finns tre fält;

- Supported and tested

- Multi Channel Routing

- Drag and drop support

I de står det antingen yes eller no.

Ibland finns det en liten asterisk bredvid ett yes

och då finns i spalten längst till höger en förklaring.

Vad gäller Cubase SX så finns astersiken på

yes i drag and drop support rutan.

Det betyder att om man vill ha fullt stöd för alla

tre kategorierna så måste man ha Cubase SX 2 och

uppåt. Detsamma gäller Cubase SE men där gäller

SE3 och uppåt.

Det betyder inte att EZ inte FUNGERAR med Cubase LE

eller Cubase SE eller Cubase SX 1, den fungerar utmärkt

med multi channel och alla andra features för EZ, men om

man vill ha fullt stöd för drag and drop för midifilerna så måste

man köra Cubase SX 2/SE 3 och uppåt.

Tyvärr ligger det bristande stödet inte hos oss på Toontrack.

Steinberg har inte byggt in Drag and drop support direkt in i

hosten i Cubase LE/SX 1 /SE 1.

Bästa,

Andreas Sundgren/Toontrack Music

Redigerat av Andreas Sundgren
Link to comment
Dela på andra sajter

Toppentack Andreas... Fallet är nu solklart!

Det får bli SE3 för att sedan jobba sig uppåt då behovet pockar på och ekonomin tillåter. Tror denna tråd kommer att komma väl till hands då produkten anländer.

/Bajenuffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...