Jump to content
Annons

Låg mickvolym


Toao (oregistrerad)

Recommended Posts

Toao (oregistrerad)

Hej!

Jag har en ADK 51e mick som jag tycker är lite konstig. Tycker att ljudet blir så lågt med den! Det är så oerhört stor skillnad mellan gitarrens volym och mickens volym. Ska man behöva skruva upp volymen på M-boxen (använder en sådan) och sänka gitarren väldigt mycket? Det blir ju inte rätt. Jag är van att man får ungefär samma volym på vad det än är man spelar in. Jag använde en Boss 1200CD- porta tidigare och där var det likadant med för låg mickvolym.

Tacksam för lite tips här

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
din mick behöver fantommatas (som de flesta kondensatormickar) för att få "vanlig" kraft, har du fantommatning?

Det har inget med saken att göra. En kondensatormick fungerar inte alls utan matning.

Däremot kanske det inte är 48 volt (en del billigare utrustning kör med 11 volt vilket inte är tillräckligt alla gånger.

Troligen är det micken som är kass. Har du möjlighet att testa en annan mick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Toao (oregistrerad)

Fantommatningen är igång. Och det är inget fel på micken, har använt olika mickar av samma modell, jag vet däremot inte hur andra modeller låter. Är det ingen annan som har en ADK 51e? Hur använder ni micken?

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantommatningen är igång. Och det är inget fel på micken, har använt olika mickar av samma modell, jag vet däremot inte hur andra modeller låter. Är det ingen annan som har en ADK 51e? Hur använder ni micken?

/D

Jo, jag har 2st och de fungerar bra. Har använt dem i olika situationer, både live och i studio. Den har inte lägre output än andra mickar.

Hur har du kopplat gitarren förresten? Är det aktiva micka på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Toao (oregistrerad)

Gitarren går rakt in i M-boxen och den har inte aktiva mickar. Preampen sitter i M-boxen och den går väl inte att justera såvitt jag vet. Vad är en PAD-funktion och finns en sådan på ADK 51e?

Du "Classic", berätta mer om hur du använder dina mickar, vilken inspelningsvolym du sätter och om du använder mycket hörlursvolym och berätta gärna genom vad du spelar in.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren går rakt in i M-boxen och den har inte aktiva mickar. Preampen sitter i M-boxen och den går väl inte att justera såvitt jag vet. Vad är en PAD-funktion och finns en sådan på ADK 51e?

Du "Classic", berätta mer om hur du använder dina mickar, vilken inspelningsvolym du sätter och om du använder mycket hörlursvolym och berätta gärna genom vad du spelar in.

/D

Nej, ADK 51e har ingen pad (dämpning).

Självklart kan du justera preampen i M-Box. Det gör du ju med de två översta rattarna på fronten.

När vi ändå är inne på M-Boxen så kolla så du använder rätt ingångar. Lyser inst på den ingången där du kör in telen från gitarren och mic på den där du kopplat micken med XLR? Det har med impedansanpassningen att göra.

Hur jag använder mikrofonerna?

Det skulle ta hela dagen att skriva ner eftersom jag jobbar i olika studio samt även liveinspelningar. Använder dem till sång, körer, ambience, akustiska instrument, liveupptagningar etc, etc. Inspelningsvolymen sätter jag så jag får bra insignal vilket varierar beroende på situation. Jag har aldrig behövt krana på mer med ADK än med t.ex. mina RÖDE.

Vilken hörlursvolym som används har ju ingen betydelse så den frågan hoppar jag över.

Genom vad jag spelar in?

Som sagt lite olika. Mackie d8b, dbx 576, Mackie Onyx 1640, genom ett LEM Live 240-4 PA-bord, genom ett gammalt Allen & Heath 16-kanalsbord (kommer inte ihåg modellbeteckning), Tascam US-122, mm mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toao (oregistrerad)

Jamen justerar inspelningsvolym gör jag och jag använder rätt ingångar och har rätt inställningar. Hörlursvolymen har visst betydelse, inte för hur högt själva inspelningsljudet blir men hur högt man uppfattar ljudet.

Tack för svaren men ni verkar inte vara bekanta med mitt problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Hörlursvolymen har ingen betydelse. Du kollar inputten med antingen a ) mätare i dina ljudkortsdirvers eller b ) i programmet du bandar med. Om du väljer b ) så då skall du specifikt kolla INPUT, inte output, eller mixern (åtminstone i Cubase är de 3 helt olika saker).

Capisce?

Du har en kedja i dina händer. Vad du strävar till är att hitta VAR i denna kedja problemet ligger. Hörlursvolymen ligger SIST i din kedja, definitivt fel ställe att börja alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...