Jump to content
Annons

Mixa i Cakewalk Home Studio 2004


Ambjörn

Recommended Posts

Hej!

Finns det någon här som vet om man kan automatisera "mixerbordet" i Home Studio 2004, på samma sätt som i Sonar? Jag tänker framför allt på snapshotfunktionen. Någonstans på Cakewalks hemsida (hittar inte länken nu) läste jag att Sonar har mer avancerade mixfunktioner än Home Studio, men det framgick inte i vilka detaljer programmen skiljer sig åt.

Tack för hjälpen!

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Anta att du vill att volymen på audiospår 1 ska vara 0db i början av en låt, men att den ska höjas till +3db efter första versen. I Sonar kan man enkelt lösa detta i "console view" (mixerfönstret) genom att ställa volymen på audiospår 1 till 0db i början av låten och ta ett "snapshot" (= trycka på en ikon som ser ut som en liten blå kamera). Sedan hoppar man fram till punkten i låten där volymen ska ändras, höjer till +3db och tar ett nytt snapshot. När man sedan spelar upp låten kommer Sonar att höja volymen automatiskt när det är dags. Finessen med detta är att man inte behöver göra om volymen i det inspelade spåret. Istället justeras bara uppspelningsvolymen.

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om ordet "snapshot" avser att någon blir hotad *av* en snaps eller *med* en snaps. Det är ju onekligen en viss skillnad.

Hur som helst, Lodger: Tack för länken. Det var den jag tänkte på men inte hittade. Jag tycker dock att tabellen är lite oklar - därav min första fråga om vad som egentligen går att göra i Home Studio. Det står att både Sonar och HS har "Basic StudioWare Panels" men att bara Sonar har "Advanced StudioWare Panels". Frågan är vad detta innebär. I vilket fall som helst är jag jättetacksam om du skriver vad du kommer fram till med Home Studio där hemma. Om automatiseringen funkar där också, blir det nog köp för min del.

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att göra, men fan vet om jag kommer ihåg hur man gör. Det ska finnas någon liten kamera (tror jag att det var, det var ett tag sedan) i mixerfönstret. Om du trycker i den och sedangrejar med reglagen under uppspelning så tror jag att den kommer ihåg vad du gjort.

Låter det flummigt, så har du rätt. Jag vet i alla fall att det går att göra, men kommer inte riktigt ihåg hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! Tack för hjälpen. Lodger, du verkar ju ha erfarenhet av både Sonar och Home Studio - finns det någon anledning som du ser det, att betala 6000 kronor extra för Sonar?

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte för mej,

dom enda gånger som jag har överhuvudtaget har reflekterat över att det inte är Sonar jag använder är när jag har lassat på med 24 stycken pluggar då får jag något meddelande om att jag uppnåt antalet tillåtna pluggar...ja.... eller nåt i den stilen,men för mej har det bara inneburit att jag fått lära mej att använda Aux.

dessutom så brukar jag använda rätt så CPU krävande pluggar så när det blir över 20 stycken så är det bara bra för min del att "bounca" några spår.

En annan skillnad som jag märkte är att det inte finns någon stämapparat för gitarren i HomeStudio,men har aldrig använt den i Sonar ändå.

Slutligen så har jag märkt att det inte går att fejda när man klickar uppe på process-audio.

fejda får man göra på själva spåret ,dra med musen liksom men återigen så är det så jag alltid gjort när jag använt Sonar.

Så att få en något bantad version av Sonar för en tusenlapp tycker jag är ett rent klipp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...