Jump to content
Annons

Alhambra Gitarrer


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Kikat runt lite på Alhambras akustiska spanska klassiska gitarrer. Jag gillar dem på nåt sätt. De verkar gedigna. De har en modellserie som sträcker sig från modell 1 till modell 11 plus några modeller till i en pro-serie.

Har väl lämnat nybörjarstadiet, men kanske inte så mycket mer än så?! 😛

Har provat 3C och 5P. Tycker om bägge, men gillade basen och diskanten mer i den granfronts- och mahognybyggda 3C-modellen (rea 3350 SEK). 5P är en cederfrontsbestyckad väldigt varm gitarr till sin karaktär (rea 5000 SEK). Har sett 4P på UK-siter också för £250 plus £30 i frakt (=3800 SEK). Tydligen ska 3C finnas med cederlock också. Alla modeller finns f.ö. med antingen gran- eller cederlock, utom modell 7. Det lutar åt den där 3C-modellen.

Hursomhelst, nu till frågan: Är synlig varumärkeslogotyp något negativt?

Åtminstone tycks Alhambra tycka det, för på alla modeller 1-4 så har de satt på ett klistrat Alhambramärke på huvudet. På modell 5 och därefter finns inget sådant. Det enda sätt att spåra att det är en Alhambra blir då att kika i centrumhålet, alternativt lyssna på instrumentet för den som kan avslöja den på det viset.

Personligen tycker jag det kan vara lite fräckt att ha logotyp upptill, även om det är en klisterlapp. Jag märkte det först idag, långt efter att jag mer eller mindre bestämt mig för 3C:an.

Så här ser det ut på en 4P-modell:

alhambra4pshead.jpg

😎

:musik

p.s. Varför är Alhambra så hutlöst dyra i USA? d.s.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker alltid Alhambra gitarrerna är prisvärda. Deras klistermärke kan du ta bort om du vill! Jag tror inte att det sänker standarden på ngt sätt.

Spelar du klassisk gitarr kan du alltid kolla in http://www.klassiskgitarr.com för att be om tips, där hänger det massor med instrumentmakare och drivna gitarrister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alhambra är otroligt välljudande. Jag har haft en 3F (flamenco) och det är bland det härligaste i nylon-väg jag har ägt, och den kostar inte många kronor. På den satt däremot inte nån dekal på huvudet men det skulle inte ha någon betydelse om det gjorde det heller...

Men, klart prisvärd gitarr!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Provspelade ett Alhambra när jag skulle köpa aukustisk för ett par år sedan och de är väldigt fina... Själv köpte jag dock en Takamin istället! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Emnitec... jag greppade tag i en sån där Alhambra 3F i butiken när jag skulle testa. Då kom försäljaren och formligen slet den ur händerna på mig med kommentar i stil med: "Nej, en sån ska du inte ha, det är en Flamencogitarr!"

Så tog han fram en 5P istället. Och den var ju dyrare. Så det kan inte ha haft att göra med att han tyckte att jag verkade oaktsam... 😉 Väldigt märklig händelse!

3F:an kostade 3350 SEK och 5p 5000 SEK.

Alhambra 3F består förresten av de material som den Yamaha Westerngitarr jag köpte nyligen består av. Dvs. granfront och sykamor runtom och i botten.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag har ägt ett antal olika nylonsträngade gitarrer i olika priklasser och har provspelat hundratals dito från 500: och upp till 75000:-

Min samlade erfarenhet är att det är stor skillnad på olika individer(läs:gitarrer) och därför bör man förutom att snegla på etiketten lyssna och jämföra provspela, gärna blindtesta, försöka att identifiera skillnader, sätta ord på dem, bestämma sig för vad man gillar... etc

Dom gitarrer som jag provat som kostat mer än 50000:- har ALDRIG varit speciellt imponerande (jag inte provat speciellt många...), inte ens om det hade stått 15000:- på prislappen.

Det går att hitta alldeles utmäkta gitarrer för ganska små pengar och alhambra har gjort fler gitarrer som jag har provat och tyckt varit hyfsade en någon annan tillverkare. Prova såklart flera exemplar av samma modell om möjligt!

Fridens

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...